;
coinex

حذف بوروکراسی اداری با ورود دولت الکترونیک

حذف بوروکراسی اداری با ورود دولت الکترونیک

راه‌اندازی دولت الکترونیکی در کشوری مانند ایران که دارای منابع مهمی همچون ذخایر نفت است، باعث از بین رفتن تن پروری و فساد اداری می‌شود؛ زیرا در این حالت نیازی به حضور نیروهای انسانی غیرضروری که در ادارات هستند نیست و می‌توان از این نیروها در حوزه‌های مهم دیگر استفاده نمود.

یکی از عوامل مهمی که باعث توسعه نیافتن کشورهای در حال توسعه می‌شود عدم توانایی در انجام فعالیت‌های مولد است. منظور این است در این مدل کشورها، خصوصا کشورهایی که دارای منابع غنی هستند، جمعیت سنین 15 تا 60 سال در مشاغل کم ارزشی مشغول به فعالیت هستند.

وجود بوروکراسی در یک کشور انجام فعالیت‌ها و کارها را از حالت طبیعی و ضروری خارج می‌کند علاوه بر این مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی است. بنابراین می‌توان از تعریف فعالیت‌های غیرمولد در این شرایط استفاده نمود.

با دقت در ساخت ساختمان‌های عظیم، استخدام پرسنل و هزینه‌های مربوط به آنها، علاوه بر این تحمیل، هزینه‌هایی به مردم برای انجام فعالیت‌های آنها، متوجه می‌شویم که راه‌اندازی دولت الکترونیک بیش از همیشه مورد نیاز است.

رفع این مشکلات با حرکت به سمت فناوری‌های نوین موجود امکان پذیر است. فناوری‌هایی که دورکاری را افزایش داده و حضور فیزیکی در محل کار را کاهش می‌دهد.

همچنین با استفاده از دولت الکترونیک شهروندان خود می‌توانند به صورت شبانه روزی به انجام کلیه فعالیت‌های اداری مربوط به خود بپردازند تا کارهای آنها با سرعت بیشتری و در زمان کوتاهتری انجام گیرد. پس در این حالت نیازی به مراجعه به محل مورد نظر، انتظار برای انجام کار و تحمل کارمندان کم حوصله نیست.

دولت الکترونیک؛ پیدایش تا راه‌اندازی

در اوایل سال 1393 دولت یازدهم به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نمود تا فرهنگ سازی لازم در زمینه استفاده از خدمات دولت الکترونیکی در بین مردم انجام شود. همچنین دستور دادند تا با همکاری صداوسیما، مطبوعات و رسانه‌های مجازی آموزش‌های لازم به مردم داده شود.

در سال 1396 نیز راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و تحقق دولت الکترونیک توسط حسن روحانی به عنوان ابزاری برای ایجاد شفافیت اقتصادی و عملکردی اعلام گردید.

در اردیبهشت سال 1396 نیز معاون اول رئیس جمهور ابلاغیه‌ای را به تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی ارسال کرد که در آن در ابتدا به اصلاح نظام اداری و استقرار دولت الکترونیک اشاره شده بود. وی هدف از این اصلاح را بهبود اقتصاد کشور و تسریع  در روند خدمت‌رسانی به مردم اعلام کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از فراهم بودن تمام زیرساخت‌های اجرای دولت الکترونیک سخن گفت و همچنین در اوایل مرداد 1396 نیز فاز اول پروژه دولت الکترونیک را افتتاح کرد. همچنین در راستای افتتاح فاز اول دولت الکترونیک، نسخه موبایلی آن نیز که دولت همراه نام دارد آغاز به کار نمود.

جهانگرد عنوان نمود که بوروکراسی در ایران به صورتی غلط اجرا شده است و نیاز به شفافیت، دسترسی به اطلاعات، چابک سازی، مشتری مداری و همچنین سلامت اداری باعث به وجود آمدن دولت الکترونیک شده است.

اقدامات سازمان ها برای پذیرش دولت الکترونیک

دولت الکترونیک برای عملیاتی شدن نیازمند توجه است. اکنون که زیرساخت‌های لازم فراهم شده، لازم است تا تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی نسبت به ارائه خدمات اداری در فضای اینترنتی اقدام کنند.

در بین دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف اداری، وزارت امور خارجه از جمله سازمان‌هایی است که پیاده سازی دولت الکترونیک برای آن بسیار ضروری است. زیرا این سازمان با افراد مختلف ایرانی و غیرایرانی در کشورهای مختلف سروکار دارد و خدمات مختلفی را به آنها اعطا می‌نماید. هر چند این سازمان در زمینه خدمات رسانی از طریق اینترنت در این چند سال تحولاتی نیز داشته است.

کارشناس بخش نرم‌افزار اداره کل مدیریت دانایی وزارت امور خارجه بیان نمود که وزارت امور خارجه در زمینه تحقق دولت الکترونیک موفق و پیشرو بوده و نسبت به راه‌اندازی سامانه‌های متمرکز الکترونیکی نیز اقدام کرده‌است.

وی همچنین به سامانه روادید الکترونیک E.VISA. MFA.IR اشاره کرد که اتباع ایرانی و غیرایرانی در همه دنیا می‌توانند به این سامانه اینترنتی وصل شوند و نسبت به درخواست، روادید کنند.

همچنین سایت Ecounculatemf.ir را نیز مورد توجه قرار داد و بیان کرد که این سایت خدمات کنسولی وزارت امور خارجه را به شکل اطلاع رسانی ارائه می‌دهد. سایت Ecomment.mfa.ir نیز دریافت انتقادات و پیشنهادات مراجعین به سفارتخانه‌ها را انجام می‌دهد.

پیاده سازی دولت الکترونیکی دارای مزایای متفاوتی است که می‌توان دسته‌بندی زیر را برای آن استفاده نمود: آموزش، پرداخت، خدمات مشاوره‌ای و اطلاع‌رسانی، بورس، تکمیل فرم‌ها و عملیات‌های اداری، نظرسنجی، رای گیری الکترونیکی.

لازم به ذکر است که دولت الکترونیک به وظایف برون ‌سازمانی و ارائه خدمات به شهروندان اشاره دارد. راه‌اندازی دولت الکترونیکی در ایران به دولت نهم برمی‌گردد و اکنون در اواخر دولت یازدهم در حال افتتاح و رونمایی است.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر