;
coinex

نانو پزشکی انقلاب دارویی به راه می اندازد

استفاده از سلاح های دقیق به جای بمباران منطقه ای: پیشرفت سریع نانو پزشکی بیش از هر چیز در جنگ بر علیه سرطان فرصت های تصور نکردنی را ایجاد می کند. محققان در این زمینه نقطه عطفی را پیش گویی کرده اند.

در بخش پزشکی، ذرات نانو ایجاد روش های نوین برای تشخیص و درمان بیماری ها را امکان پذیر می کنند. در مبارزه با سرطان محققان و پزشکان برای غلبه کردن بر سلول های سرطانی بد خیم از داروهای حاوی ذرات نانو استفاده می کنند. نانو ذرات مدت زمان زیادی است که در صنعت کاربرد دارند.

در بخش پزشکی، ذرات نانو ایجاد روش های نوین برای تشخیص و درمان بیماری ها را امکان پذیر می کنند. در مبارزه با سرطان محققان و پزشکان برای غلبه کردن بر سلول های سرطانی بد خیم از داروهای حاوی ذرات نانو استفاده می کنند. نانو ذرات مدت زمان زیادی است که در صنعت کاربرد دارند.

شمار زیادی از محققان و داروسازی ها اعتقاد دارند که زمان انقلاب دارویی بزرگ با نام نانو پزشکی فرا رسیده است. جدیدترین پیشرفت ها در زمینه ساخت ذراتی که از تعداد نسبتا کمی اتم و مولکول با ابعادی در مقیاس نانو متر تشکیل شده اند، فرصت های تصور نکردنی را ارائه می دهد.

با این روش می توان دارو ها را طوری بسته بندی کرد که در بدن فقط آنجایی به کار بیایند که واقعا ازم است. این امر عوارض جانبی را به شدت کاهش می دهد. همچنین در زمینه تشخیص بیماری، این ذرات کوچک دقت غیر قابل تصوری را امکان پذیر می کنند.

پیشرفت ها در زمینه نانو تکنولوژی در سالیان گذشته با سر و صدای زیادی در رسانه های عمومی همراه بوده است، البته موفقیت ها در بخش پزشکی ما را در انتظار گذاشته بودند. اکنون محققان زیادی می گویند که نقطه عطف این بخش نیز فرا رسیده است. تا کنون حرف ها و قول های زیادی در باره نانو پزشکی شنیده شده است، ولی اکنون به نظر می رسد که چرخ این صنعت هم به چرخش درآمده باشد. دَن پیِر Dan Peer که یک آزمایشگاه نانو پزشکی را اداره می کند، می گوید داروسازی ها به این روش جدید تولید دارو اعتماد پیدا کرده اند و ما در سال های آینده بیشتر و بیشتر شاهد حضور نانو دارو ها در بخش تحقیقات پزشکی خواهیم بود و این موضوع خیلی هیجان برانگیز است.

دقت در تشخیص و درمان بیماری

از میان ذرات نانو هم اکنون پلیمر هایی از طلا و گِرافن (شکل خاصی از کربن) هم در مرحله توسعه قرار دارند. بر اساس اطلاعات شرکت داروسازی Thomas Reuters Pharma هم اکنون 117 داروی ضد سرطان حاوی ذرات نانو در حال آزمایش هستند.

دارو های مشابه می توانند برای درمان بیماری های دیگر استفاده شوند – مثلا برای درمان التهاب ها، بیماری های قلب و مغز یا در مسکن ها.

داروسازی های زیادی تمرکز خود را بر روی استفاده هدفمند از داروها گذاشته اند، تا اثر آنها را بهبود ببخشند و عوارض جانبی آنها را کاهش دهند. یک نمونه مثال زدنی، درمان سرطان است که در طی آن مواد سمی سلول های سرطانی را از بین می برند. روش هایی که در حال حاضر برای از بین بردن سلول های سرطانی به کار گرفته می شوند مانند بمبارانی است که کل یک محدوده وسیع را پوشش می دهد و تلفات زیادی را به همراه دارد، زیرا استفاده از دارو های ضد سرطان با روش های متداول که قابل کنترل نیستند سلول های سالم بدن را نیز از بین می برد و باعث بروز عوارض نا مطلوب و آزار دهنده از قبیل ریزش مو، کاهش قدرت شنوایی، سر گیجه و یا حتی تولید سلول های سرطانی جدید می شود.

نانو تکنولوژی اکنون این امکان را می دهد که سلول های سرطانی، با نانو دارو ها دقیق نشانه گرفته شوند. شرکت داروسازی رُش Roche هم این هدف را با آنتی بادی های مسلح دنبال می کند. این شرکت سوئیسی توانسته در ماه فوریه در آمریکا مجوز داروی درمان سرطان سینه با نام کادسیلا Kadcyla را بگیرید که ترکیبی از یک آنتی بادی و یک دارو است.

روبرت لانگر (Robert Langer) که یکی از پیشرو های نانو پزشکی و مدیر یک آزمایشگاه برجسته در دپارتمان تکنولوژی ماساچوست است، می گوید توسعه ها در زمینه نانو پزشکی شرکت ها را وادار به جستجوی راه های جدید کرده است، زیرا استفاده از دارو با روش های متداول رضایت بخش نبوده است.

داروهای مجهز به جی پی اس و لباس استتار

شرکت داروسازی خصوصی آمریکایی به نام Bind Therapeutics روحیه خوش بینانه در نانو پزشکی را نمایان می کند. ذرات نانو بیند تراپُیتیکز با مولکول های خاصی مجهز شده اند که پروتئین هایی که در اثر بیماری های خاص تولید می شوند را روی سطح سلول تشخیص می دهند و از این طریق سلول های مبتلا به بیماری و راه ورود به آنها را پیدا می کنند. علاوه بر این آنها مجهز به یک لباس استتار هم هستند که از آنها را در برابر سیستم ایمنی بدن محافظت می کند.

شرکت دیگری از ذرات بسیار ریز طلا به عنوان ناقل مواد موثره دارویی استفاده می کند. ممکن است تزریق طلا بسیار گران به نظر برسد. اما یک زنجیره ساخته شده از هزاران ذرات نانو طلا، قطری معادل با یک تار موی انسان را دارد – پس اینجا صحبت از میزان بسیار ناچیزی از این فلز گرانبها است که سالهاست در داروهای متداول نیز زمینه مصرف دارد.

لانگر اعتقاد دارد که اکنون سدی که در برابر نانو پزشکی قرار گرفته بود، شکسته شده است. او مطمئن است که دارو سازی های دیگر هم دیر یا زود سوار این قطار خواهند شد. این فناوری به زودی به بخش جدایی ناپذیری از صنعت دارو سازی تبدیل می شود.

.

منبع: welt


عصر تکنولوژی، Techera

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر