;
coinex

تفاوت های اندروید M و iOS 9

تفاوت های اندروید M و iOS 9 ؛ گوگل مسابقه را آغاز کرده و اپل هم به میدان آمده است: در عرض دو هفته هر دو شرکت سیستم عامل های جدید خود را برای گوشی ها معرفی کردند. یک مقایسه تفاوت عملکرد این دو را نشان می دهد.

تفاوت های اندروید M و iOS 9

گوگل مسابقه را آغاز کرده و اپل هم به میدان آمده است: در عرض دو هفته هر دو شرکت سیستم عامل های جدید خود را برای گوشی ها معرفی کردند. یک مقایسه تفاوت عملکرد این دو را نشان می دهد.

گوگل و اپل موارد مختلفی مانند طول عمر باتری بیشتر، حالت صفحه نمایش چند بخشی، اپلیکیشن منشی خصوصی بهبود یافته و خیلی چیزهای دیگر را در سیستم عامل های جدیدشان وعده داده اند. نخست گوگل نوآوری هایش را در Google I/O به نمایش گذاشت و سپس اپل در WWDC سیستم عامل جدیدش را معرفی کرد.

البته تا کنون از هیچ یک از این دو سیستم عامل نسخه کاملی در دسترس نیست. تنها نسخه های در حال توسعه جهت نصب و آزمایش کردن ارائه شده اند. هیات تحریریه welt.de این سیستم عامل ها را تحت آزمون قرار داده تا تشابهات و تفاوت های آنها را پیدا کند.

.

نوآوری های بصری تنها در جزییات ایجاد شده اند

در هر دو سیستم عامل اولین چیزی که توجه را جلب می کند این است که چیز خاصی به چشم نمی آید. دلیلش این است که اپل در سال 2013 و گوگل در سال 2014 سیستم عاملشان را از پایه تغییر دادند. نوآوری های بصری تنها در جزییات دیده می شود: در صفحه قفل اندروید M یک علامت کوچک میکروفون وجود دارد که با آن می توان مستقیما جستجوی صوتی را فعال کرد.

اپل نمای فعالیت چندگانه را برای تمام اپلیکیشن ها تغییر داده است. اگر در iOS 9 دو مرتبه روی علامت خانه کلیک کنید، تمام اپلیکیشن های در حال استفاده را زیر هم ردیف می شوند و نه در کنار هم.

هنگامی که می خواهید یک اپلیکیشن را ببندید فقط باید آنرا از صفحه کنار بزنید. به علاوه جستجو های برجسته، دیگر در بخش مرکز هشدار ها یافت نمی شود، بلکه مانند گذشته روی یک صفحه جداگانه قرار گرفته است، آنرا زمانی پیدا می کنید که صفحه اصلی را به سمت راست ورق بزنید.

.

منشی های دیجیتالی توانایی انجام چه عملیاتی را دارند؟

جستجوی برجسته: این اپلیکیشن اکنون در کنار جستجو در کانتکت ها، اپلیکیشن ها، اخبار و اینترنت توانایی های بیشتری دارد. شما در این بخش اخبار های جالب را مشاهده خواهید کرد – البته در نسخه نهایی – و همچنینن مکان هایی که در نزدیکی شما قرار دارند. اپل، Siri را هم دستکاری کرده است. منشی صوتی اکنون به شکل خودکار تر نامه هایتان را از ایمیل به تقویم منتقل می کند.

اگر هر روز صبح عادت به پیاده روی یا دویدن دارید، Siri از رفتار شما یاد می گیرد و پس از مدتی به شکل خودکار موسیقی مناسبی را برای زمان دویدن شما اجرا می کند. این ویژگی ها که جهت رفاه کاربر ایجاد شده اند خیلی شبیه به منشی خصوصی گوگل یا Google Now به نظر می رسد که با اندروید M از یک به روز رسانی برخوردار می شود. در نسخه نهایی قرار است Google Now این توانایی را داشته باشد که از اپلیکیشن ها اطلاعات را بیرون بیاورد و آنها را به ترتیب صحیح کنار هم قرار می دهد.

اگر به طور مثال پیغامی دریافت کنید که به شما می گوید لطفا سر راه شیر هم بخر، Google Now فعال می شود و به شما فروشگاه های نزدیک را همراه با زمان و مسافت و همچنین یک یادداشت نشان می دهد. البته در نسخه در حال توسعه این عملکرد هنوز درست کار نمی کند.

اگر به طور مثال پیغامی دریافت کنید که به شما می گوید لطفا سر راه شیر هم بخر، Google Now فعال می شود و به شما فروشگاه های نزدیک را همراه با زمان و مسافت و همچنین یک یادداشت نشان می دهد. البته در نسخه در حال توسعه این عملکرد هنوز درست کار نمی کند.

.

انرژی بیشتر برای روز

اپل و گوگل هر دو در همایششان برای امکانات جدید جهت صرفه جویی در انرژی برای گوشی های هوشمند و تبلت ها تبلیغ می کردند. اندروید M برای اینکار اطلاعات حسگر مکان را می خواند. اگر برای مدت زمان طولانی گوشی خود را روز میز بگذارید، سیستم عامل به شکل خودکار سطح انرژی را کاهش می دهد.

گوگل نام این عملکرد را دوز Doze گذاشته است. اپل هم عملکردی جهت صرفه جویی در مصرف انرژی در برنامه کار خود قرار داده است که قرار است دوام باتری را تا سه ساعت بیشتر افزایش دهد. البته در نتیجه این عملکرد باید از گرفتن پیغام های کوتاه از طریق سیستم جهت به روز رسانی اپلیکیشن ها صرفه نظر کنید و اپلیکیشن ها هم دیگر به شکل خودکار به روز رسانی نمی شوند.

.

صفحه چند بخشی برای بررسی بیشتر

مورد جدید دیگر در iOS: بیشتر دستگاه های اپل از حالت تصویر در تصویر برخوردارند که با آن کاربران می توانند یک فیلم را به شکل کوچک شده روی صفحه اصلی و یا در اپلیکیشن های دیگر مشاهده کنند. از آن بهتر این است که دو اپلیکیشن همزمان نشان داده شود. پس به این ترتیب قابلیت عملکرد چندگانه واقعی ایجاد شده است. البته این قابلیت روی تمام دستگاه ها کار نمی کند، بلکه تنها روی تبلت iPad Air 2. برای برخی از دستگاه های اندروید، مثلا بعضی از تبلت های گلکسی این عملکرد اکنون قابل استفاده است.

مورد جدید دیگر در iOS: بیشتر دستگاه های اپل از حالت تصویر در تصویر برخوردارند که با آن کاربران می توانند یک فیلم را به شکل کوچک شده روی صفحه اصلی و یا در اپلیکیشن های دیگر مشاهده کنند. از آن بهتر این است که دو اپلیکیشن همزمان نشان داده شود. پس به این ترتیب قابلیت عملکرد چندگانه واقعی ایجاد شده است.

البته این قابلیت روی تمام دستگاه ها کار نمی کند، بلکه تنها روی تبلت iPad Air 2. برای برخی از دستگاه های اندروید، مثلا بعضی از تبلت های گلکسی این عملکرد اکنون قابل استفاده است.

به گزارش یکی از کاربران، در اندروید M هماین امکان نهفته است که چند اپلیکیشن همزمان نشان داده شود. البته برای فعال کردن این قابلیت باید از تخصص و استعداد بیشتری برخوردار باشید. البته اینکه آیا این عملکرد به نسخه نهایی هم راه پیدا می کند، هنوز معلوم نیست.

.

کدام یک از این دو سیستم عامل پیشتازند؟

این سوال که کدام یک از این دو، سیستم بهتری را به کاربران ارائه می دهد، در حال حاضر  قابل پاسخ گویی نیست. دلیلش هم این است که هر دو نسخه در حال حاضر برای توسعه دهندگان در نظر گرفته شده اند و روی دستگاه های آزمایشی به طور کامل کار  نمی کنند.

این امر مانند عملکرد هایی که وعده آنها داده شده بود ولی هنوز در نرم افزار وجود ندارند، نتایج آزمایشات را تحت تاثیر قرار می دهد. نتیجه نهایی زمانی قابل قبول خواهد بود که اپل و گوگل در پاییز نسخه نهایی را روی دستگاه ها راه اندازی کنند.

.

منبع: welt


عصر تکنولوژی، Techera

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر