;
coinex

فناوری تونل باد عمودی در کشور بومی سازی شد

فناوری تونل باد عمودی  فناوری شبیه ساز سقوط آزاد تونل باد عمودی برای اولین بار در کشور بومی سازی شد.  به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر پیمان صالحی، رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام این خبر گفت: یکی از مهم ترین اهداف معاونت علمی در حمایت از طرح های دانشمندان، این است که محققان و متخصصان داخلی را به سمت تبدیل ایده به فناوری تشویق کنیم که طرح تونل باد عمودی یکی از همین طرح ها است و مصداق کامل تبدیل ایده به فناوری محسوب می شود.

فناوری تونل باد عمودی

فناوری شبیه ساز سقوط آزاد تونل باد عمودی برای اولین بار در کشور بومی سازی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر پیمان صالحی، رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام این خبر گفت: یکی از مهم ترین اهداف معاونت علمی در حمایت از طرح های دانشمندان، این است که محققان و متخصصان داخلی را به سمت تبدیل ایده به فناوری تشویق کنیم که طرح تونل باد عمودی یکی از همین طرح ها است و مصداق کامل تبدیل ایده به فناوری محسوب می شود.

وی گفت: تونل بادعمودی دارای ارتفاع کل ۴۵ متر و قطر ۱۰ متر است که محفظه اصلی عملیاتی ۵/۳ متر ارتفاع و ۶/۳ متر قطر دارد، ۷ هواکش قوی در بالای این محفظه تعبیه شده است. زمانی که فرد در این محفظه قرار می گیرد، توسط مکش این هواکش ها باد تا سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت جریان می یابد و شخص در شرایط شبیه سازی شده سقوط آزاد، حالت بی وزنی را تجربه می کند.

به گفته صالحی، تونل باد عمودی توسط یکی از شرکت های دانش بنیان مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی شده و مجری طرح نیز سال ها در همین زمینه تحصیل کرده است، و توانسته  ایده و دانش خود را به عنوان یک طرح کلان ملی به فناوری و محصول تبدیل کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این طرح برای اولین بار در کشور در شهر مشهد، بهره برداری می شود، می تواند به عنوان یک طرح تفریحی مورد استفاده قرار گیرد و افراد بی وزنی و سقوط آزاد را به صورت واقعی تجربه کنند.

 رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به کاربرد اصلی تونل باد عمودی، گفت: این طرح می تواند در آموزش چتربازی نیز به کار گرفته شود. شبیه سازی هزینه و خطر کمتری نسبت به پرش از هواپیما دارد و فرد کاملا می تواند سقوط آزاد را با این روش آموزش ببیند.

وی بیان کرد: با ایجاد دانش فنی بومی شده، این طرح توانایی تجاری سازی شدن نیز دارد و شرکت مذکور می تواند این طرح را در هر شهر دیگری اجرا کند تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.

صالحی درخصوص زمان بهره برداری از این طرح، گفت: طرح کلان ملی تونل باد عمودی امروز، دهم تیرماه سال جاری در شهر مشهد مقدس به بهره برداری می رسد.

محمدعلی اردکانی، مجری طرح کلان « طراحی و ساخت شبیه ساز سقوط آزاد تونل باد عمودی» در خصوص این طرح، گفت: طرح شبیه ساز سقوط آزاد تونل باد عمودی با محوطه پروازی ۱۰ ضلعی و قطر محاطی ۳.۶ متر و ارتفاع محوطه پرواز در ۴ متر طراحی شده است و جریان هوا در این طرح نیز ۲۲۰ کیلومتر طراحی شده و به فرد احساس سقوط آزاد در فضا را تلقین می کند.

وی افزود: در واقعیت به این گونه است که وقتی فرد از هواپیما یا هر بلندی که خود را پرتاب می کند تا فاصله ۸۰۰ متری زمین بدون چتر پایین می‌آید، یعنی ۳۰ کیلومتر را در زمان ۳۰ ثانیه طی می کند که به این قسمت از پرش، سقوط آزاد گفته می شود.

وی عنوان کرد: تونل باد عمودی، توسط شرکت فراسنجش صباطراحی شده و قسمت پرش را شبیه سازی می کند، زیرا آموزش واقعی این قسمت بسیار خطرناک، سخت و هزینه بر است؛ اما با این دستگاه، آموزش بسیار راحت تر صورت می گیرد.

اردکانی اظهار داشت: در این طرح فرد ساکن است و جریان هوا با سرعت ۲۰۰ تا ۲۲۰ کیلومتر در ساعت جریان دارد و فرد کاملا احساس معلق بودن در فضا را به دست می آورد و شرایط شبیه همان سقوط آزادی است که افراد در حین پریدن از بلندی حس می کنند و به این ترتیب می توانیم به فرد آموزش لازم را در زمینه سقوط آزاد ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: آموزش با طرح شبیه ساز سقوط آزاد تونل باد عمودی، ایمنی بالایی دارد، بسیار راحت و آسان است.

کاهش ۹۵ درصدی هزینه آموزش با فناوری تونل باد عمودی

اردکانی با بیان اینکه  این طرح در دو سطح آموزش سقوط آزاد ورزشی و تفریحی طراحی شده است، گفت: در این فناوری، ایمنی آموزش به شدت افزایش یافته و برای آموزش نیروهای نظامی و انتظامی برای چتربازی بسیار مفید است.

وی افزود: از این طرح می توان به منظور تفریح و به دست آوردن لذت سقوط آزاد و احساس پرواز در آسمان استفاده کرد.

.

منبع: mehrnews


عصر تکنولوژی، Techera 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر