;
coinex

ربات جذابی که مودبانه خود آگاهی را به نمایش می کشد

راه بسیار طولانی پیش روی تکنولوژی است که بتوان رباتی ساخت که مانند یک انسان فکر کند، تازه اگر این امر محقق شود و در واقع می توان گفت که همه این ها در حد احتمال می باشد. ولی با فرض اینکه این تکنولوژی به ثمر برسد خیلی موارد دیگر نیز مستلزمند که اتفاق بیفتند. یک گام بزرگ به سوی داشتن هوش مصنوعی درست، خود آگاهی است.

راه بسیار طولانی پیش روی تکنولوژی است که بتوان رباتی ساخت که مانند یک انسان فکر کند، تازه اگر این امر محقق شود و در واقع می توان گفت که همه این ها در حد احتمال می باشد. ولی با فرض اینکه این تکنولوژی به ثمر برسد خیلی موارد دیگر نیز مستلزمند که اتفاق بیفتند. یک گام بزرگ به سوی داشتن هوش مصنوعی درست، خود آگاهی است. در واقع این خود آگاهی همان توانایی تشخیص خود به عنوان یک فرد متمایز از دیگر افراد است.

یک ربات ممکن است قادر به انجام این کار شود.

برای تست خود شناسی ربات ها معمایی طراحی می شود که به شرح مقابل است: به سه مرد عاقل کلاه سفید و یا آبی داده می شود، با این تضمین که حداقل یکی از کلاه ها آبی است. این مردان اجازه صحبت با یکدیگر را ندارند؛ مرد اول باید یایستاد و به درستی اعلام کند که کلاهش، متفاوت است.

برای تست خود آگاهی ربات ها، Selmer Bringsjord، صاحب کرسی دپارتمان علوم شناختی، از سه ربات نائوی (Nao) انسان نمای شرکت رباتیک فرانسویِ آلدبران استفاده کرد. او این قضیه را با یک الگوریتم اختصاصی به نام حساب رویداد شناخت تعهدی (Deontic Cognitive Event Calculus)، که روبات را قادر به انجام استدلال می کند، برنامه ریزی کرده بود.

سه ربات مذکور در دسترس قرار گرفتند و گویی به دو تا از آنها “قرص سکوت” داده شده بود تا قادر به صحبت کردن نباشند و همچنین انگار به یکی از آنها نیز دارویی بی اثر داده شده بود (در واقع، همه این ها با فشار یک دکمه تعبیه شده بر روی سر آنها انجام می شد، اما نتیجه همان تعابیری بود که گفتیم). سپس از آنها خواسته شد که بگویند قرص سکوت گرفتند یا آن داروی بی اثر!

در ویدیو زیر، شما می توانید این نتایج را ببینید. مدت طولانی سکوت حاکم است تا اینکه یک ربات می ایستد و می گوید: “من نمی دانم.”

سپس دست خود را مانند کودکی در کلاس درس مدرسه بالا می برد و بیان می کند: با عرض پوزش، من در حال حاضر می دانم که قادرم اثبات کنم که به من قرص سکوت داده نشده است.”

به منظور نشان دادن این نوع از خود آگاهی، ربات باید قادر به درک قواعد معما، تشخیص صدای خود و تشخیص آن که یک فرد مجزا از دو روبات دیگر است، باشد.

Bringsjord کار خود را با این رباتها در سمپوزیوم IEEE که حول ربات و ارتباط تعاملی بشر، RO-MAN سال 2015، که در کوبه (Kobe)، ژاپن از 31 آگوست تا 4 سپتامبر برگزار خواهد شد، ارائه خواهد داد. شما می توانید اطلاعات بیشتری راجع به کار آزمایشگاه در AI را اینجا مطالعه کنید.

.

منبع: cnet


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر