;
coinex

مقایسه آیفون 6 اس پلاس با گلکسی نوت 5

بهترین گوشی های هوشمند با صفحه نمایش فوق العاده بزرگی که می توان خرید کدام است؟ گلکسی نوت 5 سامسونگ یکی از اولین گوشی هایی است که به ذهن می رسد. این فبلت با یک صفحه نمایش زیبا، سخت افزار داخلی فوق العاده سریع و یک دوربین قوی، می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. به علاوه، با ساختار شیشه و فلز، بسیار چشمگیر است.

بهترین گوشی های هوشمند با صفحه نمایش فوق العاده بزرگی که می توان خرید کدام است؟ گلکسی نوت 5 سامسونگ یکی از اولین گوشی هایی است که به ذهن می رسد. این فبلت با یک صفحه نمایش زیبا، سخت افزار داخلی فوق العاده سریع و یک دوربین قوی، می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. به علاوه، با ساختار شیشه و فلز، بسیار چشمگیر است.

اما دیروز، اپل گوشی هوشمندی معرفی کرد که می تواند رغیب سرسختی برای گلکسی نوت 5 باشد. در حقیقت صحبت از آیفون 6 اس پلاس است. مانند نوت 5، فبلت اپل نیز قدرتمند و جذاب است، حتی بدون اشاره به اکوسیستم برنامه iOS که در پس آن وجود دارد. اکنون با اطلاعاتی که داریم، زمان مناسبی برای مقایسه عمیق بین گلکسی نوت 5 سامسونگ و آیفون 6 اس پلاس می باشد.

.

طراحی

تقریبا همه موافق هستند که گلکسی نوت 5 یک گوشی هوشمند زیبا است. بدنه این گوشی با دو تیکه شیشه و فریم فلزی ساخته شده است که علاوه بر وزن سبکی که به دستگاه بخشیده آن را به طرز عجیبی شفاف و زیبا کرده است. شاید آیفون 6 اس پلاس با بدنه فلزی که دارد به اندازه نوت 5 شفاف و درخشنده نباشد، اما از نظر زیبایی ظاهر به همان میزان جذاب است.

از نظر اندازه، گلکسی نوت 5 سامسونگ بالاتر است. زیرا با وجود اینکه صفحه نمایش آن 0.2 اینچ بزرگتر است، با این حال از لحاظ فیزیکی کوتاه تر و باریک تر می باشد. بعلاوه اینکه آیفون 6 اس پلاس  0.74 اونس (21 گرم) سنگین تر است، و این را می توان به عنوان یک تفاوت قابل ملاحظه در نظر گرفت.

موردی که در نوت 5 جالب است، وجود اسکنر اثر انگشت مناسب می باشد، زیرا تا به اینجا سامسونگ در بخش سنسور اثر انگشت عملکرد خوبی نداشت، اما در گلکسی نوت ۵ عملکرد سنسور اثر انگشت که درون دکمه Home قرار گرفته، به طور چشم گیری بهبود یافته است و اکنون مانند آیفون به سرعت عمل آنلاک را انجام می دهد.

شاخصه اصلی نوت 5 قلم S Pen است، که کاربرد آن هم مشخص است برای نوشتن نوت و همچنین استفاده برای یک سری توابع دیگر، مناسب است. در مقابل آیفون فاقد این قلم است و البته به نظر ما اصلا مسئله مهمی نیست.

موردی که در نوت 5 جالب است، وجود اسکنر اثر انگشت مناسب می باشد، زیرا تا به اینجا سامسونگ در بخش سنسور اثر انگشت عملکرد خوبی نداشت، اما در گلکسی نوت ۵ عملکرد سنسور اثر انگشت که درون دکمه Home قرار گرفته، به طور چشم گیری بهبود یافته است و اکنون مانند آیفون به سرعت عمل آنلاک را انجام می دهد. شاخصه اصلی نوت 5 قلم S Pen است، که کاربرد آن هم مشخص است برای نوشتن نوت و همچنین استفاده برای یک سری توابع دیگر، مناسب است. در مقابل آیفون فاقد این قلم است و البته به نظر ما اصلا مسئله مهمی نیست.

صفحه نمایش

صفحه نمایش در این دو گوشی بسیار متفاوت است، نوت 5 دارای صفحه نمایش 5.7 اینچی سوپر AMOLED است در حالیکه آیفون 6 اس پلاس دارای اسکرین پنل 5.5 اینچی IPS LCD است، صفحه نمایش نوت 5، فقط بزرگتر نیست، بلکه رزولوشن بهتر و تراکم پیکسل بالاتری نیز دارد، در واقع رزولوشن آن 1440 در 2560 و تراکم پیکسلش 518 پیکسل در اینچ است، در مقابل وضوح تصویر آیفون 6 اس پلاس 1080 در 1920 با تراکم پیکسل 401 پیکسل در اینچ است. با این وجود تفاوت عددی که در تعداد پیکسل وجود دارد، خیلی مهم نیست زیرا هر دو صفحه نمایش، وضوح تصویر بسیار خوبی دارند و تشخیص این اختلاف با چشم بسیار مشکل است.

یکی از برگ های برنده جدید اپل، ویژگی تاچ سه بعدی است. به عبارت ساده، این تکنولوژی اجازه می دهد تا صفحه نمایش لمسی به میزان قدرت فشار وارد شده حساس باشد، و منجر به واکنشهای جدیدی در رابط کاربری آیفون شود. به عنوان مثال، لمس با قدرت کم بر روی یک ایمیل، این امکان را می دهد که به محتویات صندوق پستی خود نگاه کوتاهی بیندازید، یا با همین مدل لمس کردن روی گالری، می توان به تصاویر خود نکاه گذزایی داشت، همین اتفاق برای صفحات وب از لینک ها، و یا مکان های پیش نمایش در نقشه های اپل نیز امکان پذیر است، صفحه نمایش نوت 5 فاقد این تکنولوژی است اما با قلم S Pen، قابلیت های این چنینی وجود دارد.

.

نرم افزار و قابلیت

در بخش نرم افزاری، شاید ابتدا باید به آیفون 6 اس پلاس اشاره کنیم، این گوشی با iOS 9 که سیستم عامل تلفن همراه خود اپل است، کار می کند، در حالی که گلکسی نوت 5 سامسونگ با اندروید 5.1 همراه است، در واقع هر یک از این سیستم عامل ها متفاوت عمل می کنند و اکوسیستم خاص خود را دارا هستند.

iOS اپل به سادگی و سهولت استفاده، در بین کاربران شناخته شده است. اپل روی اجرای ویژگی هایی تمرکز کرده است که مهم بوده و باعث بهبود عملکرد برای کاربران می شود. برای مثال، در iOS 9، کاربران از یک تجربه بسیار بهبود یافته سیری، مسیرهای حمل و نقل در نقشه های اپل، برنامه تازه اضافه شده اخبار و نرم افزار بازرسی و نگهداری یادداشت ، یک صفحه کلید با قابلیت لای شیار دستی، و … لذت می برند. علاوه بر این، سهم نرم افزار iOS دارای یک گستره انتخابی غنی از برنامه های با کیفیت و بازی ها می باشد. و از آنجایی که اپل کنترل شدیدی بر نرم افزار های در حال اجرا بر روی سخت افزار خود دارد، اطمینان از عملکرد و قابلیت آن تضمین شده است.

در بخش نرم افزاری، شاید ابتدا باید به آیفون 6 اس پلاس اشاره کنیم، این گوشی با iOS 9 که سیستم عامل تلفن همراه خود اپل است، کار می کند، در حالی که گلکسی نوت 5 سامسونگ با اندروید 5.1 همراه است، در واقع هر یک از این سیستم عامل ها متفاوت عمل می کنند و اکوسیستم خاص خود را دارا هستند.

قابلیت تاچ ویز (TouchWiz)، رابط کاربری سفارشی سامسونگ است که از پیش  روی گوشی گلکسی نوت 5 نصب شده است. تاچ‌ ویز در این گوشی نسبت به گذشته سبک‌تر و سریع‌تر و طراحی اپلیکیشن‌ها به طراحی اندروید نزدیک‌تر شده است مثلا با دوبار فشار روی دکمه هوم می‌توانی در کمتر از یک ثانیه برنامه دوربین را اجرا کرد. با این حال، این نرم افزار با ویژگی هایی که با اهرم S Pen تزریق شده است، می آید. به عنوان مثال، یادداشت را می توان به سرعت به سادگی کشیدن قلم و نوشتن مستقیم بر روی صفحه نمایش قفل شده، در اختیار داشت.

.

پردازنده و حافظه

این دو گوشی، توسط دو پردازنده بسیار متمایز طراحی شده اند. در داخل مدل جدید آیفون یک تراشه A9، توسط خود اپل طراحی شده است. جزئیات فنی بیشتر باز نمی شود، اما گفتنی است که A9 SOC است یک پردازنده چهار هسته ای که دو هسته آن با قدرت پردازش 1.7GHz و دو هسته آن با قدرت پردازش 1.2GHz کار می کنند.این پردازنده‌ جدید با قرارگیری در کنار ۲ گیگابایت حافظه رم، می‌ تواند عملکرد بسیاری خوبی را در آیفون های جدید و سیستم‌ عامل iOS ارائه دهد.

جزئیات سخت افزاری گلکسی نوت 5، بسیار بیشتر چشمگیر است، یک تراشه اگزینوس هشت هسته ای 7420 دارد که چهار هسته آن A57 است که با قدرت پردازش 2.1 گیگا هرتز اجرا می شود و چهار هسته A53 که قدرت آن را کارآمد تر کرده و با قدرت پردازش 1.5 گیگا هرتز کار می کند. همچنین، 4 گیگا بایت رم دارد که در کنار این پردازنده سرعت خوبی بر جای می گذارد.

در حالیکه سامسونگ با نسخه 32 گیگا بایتی از حافظه ذخیره سازی شروع می شود، در مقابل آیفون با بیس 16 گیگابایتی ارائه شده است. با این حال، آیفون 6 اس پلاس را می توان در نسخه تا 128 گیگابایتی نیز خریدازی کرد ولی بیشترین ظرفیت ذخیره سازی نوت 5 نسخه 64 گیگا بایتی بوده است. هیچ یک از آن دو نیز پشتیبانی از کارت های حافظه خارجی ندارند.

.

دوربین

هیچ گوشی هوشمندی را نمی توان یک گوشی رده بالا به حساب آورد، اگر مجهز به یک دوربین خوب نباشد. اپل یک ذوربین 12 مگا پیکسلی با دو توناژ فلش ال ای دی، دارد. قبل از این هم آیفون عملکرد خوبی در بخش دوربین داشت، اکنون هم با وجود دوربین iSight شاهد، کارائی خوب آن خواهیم بود. در تصاویرکیفیت آن قابل مشاهده و بررسی است.

برای گلکسی نوت 5 سامسونگ نیز شاهد دوربین بسیار عالی هستیم، در واقع در دوربین این فبلت از لنز ۱۶ مگاپیکسلی در کنار قابلیت هایی نظیر ISO برای پیوند فریم ها، استفاده شده است. قابلیت های خوب آن، باعث می شود به راحتی با کیفیت دوربین اپل قابل قیاس باشد. یکی از مزیت های دوربین نوت 5 رابط کاربری بسیار پیچیده آن نیز می باشد، که برای علاقه مندان به عکاسی، کنترل کامل دستی بر روی تصویری که می خواهند بگیرند را میسر می کند. در مقابل برنامه دوربین آیفون ساده و کاربر پسند است. تفاوت دیگر در اندازه گشودگی دیافراگم دوربین است که برای نوت 5 گشودگی دیافراگمF1.9 می باشد که نسبت به اپل که F2.2 است، در جذب نور عملکرد بهتری دارد و می تواند در نور کم بهتر از اپل تصویر برداری کند.

.

عکس های گرفته شده با آیفون 6S

.

عکس های گرفته شده با گلکسی S6

.

انتظارات

ما واقعا نمی خواهیم جای کسانی باشیم که می خواهند بین یکی از این دو گوشی هوشمند، یکی را برای خرید انتخاب کنند. با قضاوت بر اساس آنچه که تا کنون دیده ایم، با اطمینان می توان گفت که هر دو گوشی های بسیار عالی و رده بالا هستند و فناوری داخلی آنها قیمت بالایشان را توجیه می کند. به هر حال اگر به دنبال یک گوشی زرق و برق دار هستید، یا اگر تجربه سیستم عامل آندروید را بیشتر می پسندید و یا نوع قلم S Pen برایتان جالب است، گلکسی نوت 5 سامسونگ را امتحان کنید و یا اگر ترجیح می دهید دستگاهی با پیچیدگی کمتر، اما کاربر پسند، قابل اعتماد، با یک سری از برنامه های بزرگ داشته باشید، و یا اگر حتی به دنبال رنگ صورتی معرفی شده آیفون هستید، آیفون 6 اس پلاس را انتخاب کنید.

.

منبع: phonearena


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    باعرض سلام و خسته نباشید ممنون از اطلاعات مفیدتون من هفته اخر سال میخواستم گوشی بخرم نمیدونم گلکسی نوت ۵بخرم یا اپل ۶s یا اپل ٧میشه بیشتر راهنمایی کنید چون واسم خیلی اهمیت داره
    اگر واسم ایمل کنید ممنو میشم

    Mohsen.kashkoli66@gmil.com

    پاسخ