;
coinex

گزارش اولین همایش آینده طراحی وب

گزارش اولین همایش آینده طراحی وب

دیروز (چهارشنبه، 15 مهر 1394)، اولین همایش آینده طراحی وب (Future of Web Design) در مرکز همایش های شهید قندی در وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات، برگزار شد و ما به عنوان حامی رسانه ای در آن حضور داشتیم. در واقع این یک رویداد دو روزه برای طراحان و توسعه‌دهندگان Front–End است که می‌خواهند اثری متفاوت در وب فارسی ایجاد کنند و از تجربیات و تخصص کسانی که در این زمینه نام آشنا و کارآزموده می باشند، استفاده کنند. اکنون قصد داریم تا خلاصه ای از روز اول این رویداد برای شما عزیزان گزارش دهیم.

در این همایش علاوه بر مباحث و ارائه‌های فنی و تخصصی در حوزه وب و آینده طراحی وب، مسایل مربوط به راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا در حوزه وب نیز مطرح و صاحبان کسب‌وکارهای موفق در این حوزه سخنرانی دارند. گفتنی است که این رویداد بصورت زنده و آنلاین در آدرس http://conf.wsschool.org/fowd/live/ پوشش داده خواهد شد تا علاقمندان خارج از کشور و کسانی که امکان حضور ندارند بتوانند بصورت آنلاین در این رویداد شرکت کنند.

از این جهت که گویی تیم اجرایی سعی داشته اند که موضوعات و نحوه ارائه‌ها متفاوت و در عین حال جذاب باشد، قالب آن را به سه دسته کلی تقسیم بندی کرده اند:
۱- ارائه‌های فنی، تخصصی
ارائه‌ها بصورت فنی، تخصصی با هدف معرفی متدها و تکنولوژی‌های جدید در حوزه طراحی وب است که توسط افراد با تجربه که قبلا در این زمینه فعالیت دارند ارائه خواهد شد. زمان در نظر گرفته شده برای هر ارائه بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه می‌باشد.
۲- سخنرانی‌ها
برخی از موضوعات فنی، تخصصی در حوزه وب و همچنین بررسی برخی کسب و کارهای موفق در حوزه وب با هدف انتقال تجربه، ایده و همچنین راهکار به علاقمندان، در قالب سخنرانی انجام خواهد شد. برخی از سخنرانان بدلیل اینکه خارج از ایران هستند بصورت مجازی و توسط Skype در این رویداد حضور خواهند داشت. زمان در نظر گرفته شده برای هر سخنرانی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می باشد.
۳- پنل‌های چالشی و تعاملی
جهت تعامل بیشتر با شرکت‌کنندگان و رفع مشکلات آنان، یک پنل تخصصی در هر روز برگزار خواهد شد، که موضوعات پنل‌ها بصورت بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در حوزه راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی و همچنین فنی می‌باشد که اعضای هر پنل انتخاب شده از صنوف مختلف جهت بحث در این زمینه و پاسخگویی به سوالات شرکت‌کنندگان می‌باشند. زمان در نظر گرفته شده برای هر پنل هم حدودا ۱ ساعت است.
ساعت 8-9 : پذیرش حضار، و صبحانه.

پذیرش حضار، و صبحانه. پذیرش حضار، و صبحانه.

ساعت 9:34 : تقریبا با تاخیر نیم ساعته برنامه با تلاوت قرآن و سرود ملی آغاز شد. مجری برنامه جناب آقای آرش سروری روی سن حاضر شدند و بعد از خوش آمد گویی علت تاخیر را مشکلات اینترنتی سالن و هماهنگی برای پخش زنده رویداد عنوان کردند.

مجری برنامه جناب آقای آرش سروری
ساعت 9:40 : آقای مجید علوی زاده (مجید آنلاین)، دبیر اجرایی همایش طراحی آینده وب، ابتدا کمی راجع به خودشان توضیح دادند و گفتند که مدرسه استاندارد های وب را مدیریت می کنند و ایده برگزاری همایش های طراحی وب هم از همانجا نشئت می گیرد. پس از آن اضافه کردند که همایش در سه قالب 1- سخنرانی 2- مقالات 3- پنل اجرا خواهد شد و هدف این است که علاوه بر یادگیری مطالب جدید، در فضای کاملا دوستانه با یکدیگر تعامل و ارتباط برقرار کنیم. ساعت 9:48 سخنرانی خود را اتمام بخشیدند.

آقای مجید علوی زاده (مجید آنلاین)، دبیر اجرایی همایش طراحی آینده وب
ساعت 9:57 : آقای خسرو سلجوقی برای ایراد سخنرانی روی صحنه حاضر شدند، آقای سلجوقی، در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کار می کنند. بیش از 10000 شرکت به ثبت رسانده و کماکان در نظر دارند که فرصت های شغلی زیادی ارائه دهند. در خلال این سخنرانی، به این موضوعات اشاره شد که: برآورد شده که در سال ۲۰۴۵، اشتغال نیروی انسانی این گونه است که کشاورزی ۳ درصد، صنعت ۴ درصد و خدمات ۹۳ درصد را به خود اختصاص می دهد. و تا کنون بیش از ۷۰ درصد ناخالص ملی کشور ها (GDP) به ارتباطات و رسانه ها اختصاص پیدا کرده است. ایشان افزود همانگونه که اطلاع دارید، در ایران هم سرعت رو به رشد استفاده از گوشی های هوشمند را شاهد هستیم ولی اوضاع به گونه ای است که به نظر می آید، که به طور کامل، استفاده از تکنولوژی را در اختیار نداریم حتی به طور مثال زیرساخت کابلی در ایران ۵ برابر سطح نیاز جامعه است. به گفته ایشان کار آفرین خوب چهار ویژگی دارد: 1- مشکل را به خوبی می بیند. 2- راه کار ارائه میدهد 3-خطرپذیری می کند، (که با تعبیر طنز آلوده ” خواهی نشوی همرنگ رسوای جماعت شو” آن را بیان کردند. ) 4- برای کسب و کار خود مدلی در نظر داشته باشد. ( 10:27 اتمام سخنرانی)

آقای خسرو سلجوقی

حضار به مدت نیم ساعت برای پذیرایی و استراحت سالن را ترک کردند. از آنجا که خط و مشی چنین رویداد هایی تعامل و به اشتراک گذاری اطلاعات در فضای دوستانه می باشد، و از طرفی اوقات پذیرایی و استراحت، فرصت مقتضی برای این ارتباط می باشد، در این تایم کاملا شاهد این هدف بودیم. در تصویر زیر، آرش میلانی را می بینید که با جمعی از توسعه دهندگان برای پاسخ به سوال های انها، اشتراک اطلاعات و شبکه سازی در حال صحبت می باشند.

حضار به مدت نیم ساعت برای پذیرایی و استراحت سالن را ترک کردند حضار به مدت نیم ساعت برای پذیرایی و استراحت سالن را ترک کردند
ساعت 11:06 : ارائه آرش میلانی با عنوان ” ماشین زمان یادگیری فنوﻥ، اﺯ گذشته تا آینده وﺏ ” آغاز شد. خلاصه ای از ارائه ایشان به شرح زیر است:

“در تاریخ بشر برای سال‌های طولانی نحوه یادگیری علوم و فنون مختلف تنها از طریق رابطه استاد و شاگردی بود. گویا که شاگرد ظرفی خالی است و استاد وظیفه پر کردن آن ظرف با دانش را دارد. ما این روش را در مدرسه و دانشگاه تجربه کردیم و هنوز هم با نگاه به اطرافمان می‌توانیم آثار این روش را ببینیم. در سال‌های اخیر این روش تغییر کرد و رابطه استاد و شاگردی تعاملی‌تر شد، در این روش بیشتر اوقات استاد در حال پاسخ دادن به سوالات افراد هست. افراد انتظار دارند که استاد پاسخ «درست» همه سوالات آن‌ها را داشته باشد. اگر در کارگاه‌‌های عملی به معنای واقعی آن شرکت کرده باشید با این نوع یادگیری آشنا هستید. اما با توجه به سرعت پیشرفت علوم مختلف و به‌ویژه ابزارها، زبان‌ها، چهارچوب‌ها و APIهای مختلف وب عملن استفاده از روش‌های بالا علاوه بر اینکه هزینه زیادی دارد، جوابگوی نیاز طراحان و برنامه‌نویسان وب نیست”.

آرش میلانی سعی کرد در مورد روش سوم یادگیری که بر پایه خودآموزی و اشتراک دانش می باشد، صحبت کند و روش‌ها عملی این کار را بررسی کند. در این راستا از حضار خواست طرح آموزشی از روش آموزش جدید جاوا اسکریپت در سه سال آینده نقاشی کنند. آقای میلانی بیان کرد که مشکل افراد این است که همیشه احساس می کنند فقط باید مطالعه کنند و به طور عملی وارد نمی شوند، از طرفی به دلیل سطح پایین دانش زبان انگلیسی در بین آنها و اینکه خیلی از محتواهای آموزش به زبان انگلیسی هستند، همیشه معضلاتی در این راستا بوده است.( ساعت 10:37 اتمام )

آرش میلانی

ساعت 10:38 : بار دیگر مجید علوی زاده با سخنرانی تحت عنوان “آینده طراحی وب(نام همایش)” حاضر شد. او اظهار داشت که در حال حاضر در دوران وب 2 و وب 3 به سر می بریم، در آینده به وب 4 می رسیم که در این زمان که وب هوشمندی بالایی دارد و همه چیز تحت وب خواهد بود، از هر ۴ نفر ۱ نفرشان سایت هایی که لودشان بیشتر از ۴ ثانیه طول می کشد را می بندد.

ساعت 12:00 : شاهو طوفانی با ارائه ای تحت عنوان ” : آینده طراحی لی‌اوت وب‌سایت‌ها، ماژول گرید در دسترس‌تر از همیشه” آغاز به صحبت کرد، شرح مختصری از ارائه به قرار زیر است:

“چیدمان قالب وب سایت ها در دهه ‌ی اخیر روش‌های زیادی به خود دیده، زمانی جداول (Table) یکه تاز چارچوب بندی صفحات وب بود، با فراگیر شده CSS و مطرح شدن ماژول‌های جدید، بحث جداکردن ساختار از محتوی هر روز پررنگ تر میشود.”

در این ارائه با مرور مختصری بر روشهای لی‌اوت زنی صفحات از جداول، Float و فلکس باکس، به معرفی جدیدترین ماژول ارائه شده توسط کنسرسیوم وب یعنی Grid و همچنین با مطرح کردن مثالهایی به جزییات، مشخصات، روش‌ها و آینده صفحه‌بندی وب و ماژول گرید پرداخت.(ساعت 12:29 اتمام)

شاهو طوفانی

ساعت 12:30 : آرش برهمند با سخنرانی ” سایت به مثابه ﺭسانه” روی سن حاضر شد. آقای برهمند در خلال سخنرانی خود بیان کرد که آمار استفاده از مالتی مدیا بین کاربران ایرانی به ۶۵ درصد رسیده و در دنیا بیش از ۸۰ درصد است و روز به روز شاهد مهاجرت رسانه های سنتی به فضای آنلاین می باشیم. ایشان روزنامه کیهان، شرق و دنیای اقتصاد را از نظر رسانه وب و اپلیکیشن ها بررسی کرد و اضافه کرد که اکثر نشریات هنوز وب سایت ندارند و تعداد بسیار کمی وب سایت تخصصی دارند حتی برنامه های تلوزیونی پر بیننده 90 یا خندوانه نیز در رسانه های تحت وب عملکرد مطلوب نداشته اند.

آرش برهمند

ساعت 13:00 : برای صرف نهار و استراحت سالن از جمعیت حضار خالی شد. در تایم نهار صحبتی با آقای جادی میرمیرانی داشتم، نظر ایشان راجع به نظم برگزاری همایش بسیار مثبت بود و نحوه ارائه و پرزنتیشن ها را تا حد زیادی استاندارد می دانستند، نکته جالب صحبت ایشان در مورد کیفیت برگزاری، اشاره به حضور فعال اسپانسر های همایش با تخصص خاص خود بود، به طور مثال شرکت کاله بخشی از پذیرایی را برعهده گرفته و شرکت آسیاتک بخش اینترنت سالن را پشتیبانی می کرد. علاوه بر اینها از ایشان راجع به فعالیت کنونی ایشان پرسیدم که بیان کردند در حال حاضر در حال تولید محتوای آموزشی هستند تا کنون بخش اول آموزش لینکوس در مبین نت منتشر شده است و از این دست آموزش ها که با شرکت های مختلفی برای انتشار آن صحبت کرده اند.

صرف نهار و استراحت

ساعت 14:19 : ارتباط اسکایپ با سالار کابلی برقرار شد که به دلیل مشکلات بسیار اینترنتی بارها این ارتباط قطع شد طوری که از ادامه ارائه صرف نظر کردند.

ارتباط اسکایپ با سالار کابلی

ساعت 14:45 : پنل هیجان انگیزی با با کوردینیتوری آرش برهمند و حضور مانی قاسمی ، دکتر فراهانی ، سجاد بهجتی ، جادی میرمیرانی و عطا خلیقی برگزار شد. اعضای پنل (از راست به چپ): آرش برهمند، جادی میرمیرانی عطا خلیقی، مانی قاسمی، دکتر فراهانی، سجاد بهجتی. محوریت پنل روز اول تحت عنوان “هر وب سایت یک رسانه” است و به صورت کلی توجه اصلی بر روی محتوا است.

نل هیجان انگیزی با با کوردینیتوری آرش برهمند و حضور مانی قاسمی ، دکتر فراهانی ، سجاد بهجتی ، جادی میرمیرانی و عطا خلیقی برگزار شد.

ساعت16:24 : سخنرانی دکتر بهرام صادقی، با موضوع سواد رسانه ای در آینده طراحی وب و دنیای دیجیتال سخنرانی کردند(ساعت 16:41 اتمام)

بهرام صادقی

ساعت 16:46 : ارائه آقای امیرعباس عبدالعلی تحت عنوان” Workflow طراحی مدرن با استفاﺩﻩ اﺯ Gulpjs” خلاصه ارائه ایشان به شرح زیر است:

“امروزه طراحی اینترفیس وب سایت دارای جزئیات بسیاری است. طراح باید موارد بسیاری را در طراحی خود لحاظ کند. مواردی همچون بهینه و فشرده سازی تصاویر، کاهش http request ها از طریق متصل کردن فایل های JS به هم، فشرده سازی فایل های JS و CSS برای کاهش حجم صفحه و بسیاری از موارد دیگر. انجام همه این امور به شکل دستی کاری بسیار زمان بر است. خوشبختانه در حال حاضر ابزارهایی در دسترس طراحان قرار گرفته که بسیاری از این اعمال را به شکل اتوماتیک برای طراح انجام می‌دهد. Gulp.js یکی از این ابزارهاست.”

آقای امیرعباس عبدالعلی

برای در اختیار داشتن گزارش روز دوم، با ما همراه باشید.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر