;
coinex

سنسور جدید تشخیص بلادرنگ آلودگی آب

سنسور جدید تشخیص بلادرنگ آلودگی آب

در حال حاضر، اگر شما بخواهید به بررسی منابع آبی برای وجود باکتری سمی بپردازید، مجبورید یک نمونه آب را طی چند روز از طریق کشت میکروب در آزمایشگاه وارسی کنید. درضمن غیر ممکن است که بتوان با صراحت گفت که آن منبع آب برای استفاده بی خطر است.

گروهی از دانش آموزان دانشگاه فنی دانمارک، یک سنسور ساخته اند که ادعا می کنند، می تواند باکتری را در آب، فورا به صورت نقطه ای تشخیص دهد،
این سنسور که از طریق شرکت اسپین آف SBT Aqua طراحی و توسعه یافت، با بهره گیری از یک تکنیک شناخته شده به عنوان امپدانس فلوسیتومتری کار می کند. در بیوتکنولوژی، فلوسیتومتری یک تکنولوژی بیوفیزیکی مبتنی بر لیزر برای شمارش و مرتب سازی سلول، توسط سلول های معلق در یک جریان سیال و عبور آنها به وسیله یک ابزار تشخیص الکترونیکی است. این تکنولوژی امکان تجزیه و تحلیل چند پارامتری همزمان از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی را، در هر ثانیه برای هزاران ذره فرهم می کند. فلوسیتومتری به طور معمول در تشخیص اختلالات، به ویژه سرطان خون استفاده می شود، اما برنامه های کاربردی دیگر بسیاری در تحقیقات پایه، بالینی و آزمایشات بالینی نیز دارد. فلوسیتومترهای مدرن می توانند هزاران ذره را در یک ثانیه تجزیه و تحلیل کنند، در واقع به صورت بلادرنگ این کار را انجام می دهند.
این طرح شامل حرکت مداوم یک نمونه مایع، از طریق یک کانال میکروسیال می شود. در آن کانال یک سری الکترود، وجود دارند که به آنها یک سیگنال الکتریکی چند ولتاژی اعمال می شود. باکتری ها و ذرات دیگر در سراسر این الکترودها، باعث تغییر در امپدانس، می شوند که توسط این سنسور شناسایی شده است.
از آنجا که تغییر امپدانس ناشی از باکتری متفاوت از دیگر ذرات منتقله از راه آب است، بنا به گزارش ها ممکن است بین این دو، در به دست آوردن دقیق و بلادرنگ غلظت نسبی در درون نمونه تفاوت باشد. در واقع، با وجود تغییرات موجود حتی بین انواع مختلف باکتری ها، SBT ادعا می کند که این فن آوری به طور همزمان می تواند تمام انواع باکتری های موجود در آب را تشخیص دهد.
علاوه بر این که این سنسور می تواند به عنوان یک دستگاه دستی برای بررسی در مکان های مختلف مورد استفاده قرار گیرد،قادر است به چندین ایستگاه-تست آب بدون سرنشین به هم پیوسته در امتداد یک آبراه، یکپارچه شود. در این صورت اگر هر یک از آنها باکتری های مضر را تشخیص دهد، بلافاصله می تواند زنگ هشدار را در شبکه ردیابی جریان آلودگی، به صدا درآورد.
انتظار می رود این سنسور در سال آینده به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد.

.

منبع: gizmag


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر