;
coinex

طوفانی سهمگین با سرعت 8690 کیلومتر بر ساعت سیاره ای را در خارج از منظومه شمسی درنوردید

دانشمندان در گذشته بادهایی با سرعت 2 کیلومتر بر ثانیه (معادل 1.24 مایل بر ثانیه) را خارج از منظومه شمسی زمین و در اطراف سیاره ای دیگر مشاهده کرده بودند. سرعت باد ثبت شده در مقایسه با سریع ترین بادی که تا به حال در کره ی زمین وزیده است، 20 برابر بزرگتر می باشد؛ یعنی 7 برابر بیشتر از سرعت انتشار امواج صدا!

دانشمندان در گذشته بادهایی با سرعت 2 کیلومتر بر ثانیه (معادل 1.24 مایل بر ثانیه) را خارج از منظومه شمسی زمین و در اطراف سیاره ای دیگر مشاهده کرده بودند. سرعت باد ثبت شده در مقایسه با سریع ترین بادی که تا به حال در کره ی زمین وزیده است، 20 برابر بزرگتر می باشد؛ یعنی 7 برابر بیشتر از سرعت انتشار امواج صدا!

تام لودن محقق ارشد دانشکده ی فیزیک ستاره شناسی در دانشگاه وارویک می گوید: “این اولین الگوی آب و هوایی در خارج از منظومه ی شمسی می باشد که تا به حال به ثبت رسیده است. البته ناگفته نماند که در گذشته شاهد بادهایی خارج از منظومه ی شمسی و در اطراف سیاره های دیگر بوده ایم اما در گذشته هیچوقت موفق به اندازه گیری و نقشه برداری مستقیم از سیستم آب و هوای آنها نبوده ایم.”

دانشمندان در اطراف سیاره ی HD 189733b موفق به اندازه گیری بادی با سرعت 5400 مایل بر ساعت (8690 کیلومتر بر ساعت) شدند، این باد با سرعت از قسمت روشن و روز سیاره به قسمت تاریک و شب آن حرکت کرد.

لودن می گوید: “اندازه گیری سرعت حرکت این سیاره از طریق طیف نمای جاذب سدیم که قدرت تجزیه ی بالایی دارد و در اتمسفر این سیاره قرار گرفته است محقق شد. حرکت دو طرفه ی رفت و برگشت در قسمت هایی از اتمسفر HD 189733b به سمت زمین، باعث به وجود آمدن اثر دوپلر شده که طول موجهای این سیستم را تغییر می دهد و در نهایت امکان محاسبه ی سرعت فراهم می شود. سطح مرکزی ستاره از حاشیه ی آن روشن تر است، بنابراین زمانی که حرکت سیاره به سمت روبروی ستاره باشد، حجم مرتبطی از نور توسط تغییرات قسمتهای مختلف اتمسفر مسدود می شود. برای اولین بار از این اطلاعات استفاده کرده ایم تا بتوانیم سرعت حرکت در دو طرف سیاره را مستقل از هم اندازه گیری کنیم. همین سیستم به ما امکان تهیه ی الگوی آب و هوایی را داده است.”

محققان معتقدند که این تکنیک می تواند در زمینه ی مطالعات سیاره های مشابه زمین مفید باشد.

پیتر ویتلی یکی از محققان این پروژه می گوید: “از اینکه توانسته ایم روشی برای تهیه ی الگوی سیستم آب و هوا در سیارات خارج از منظومه ی شمسی داشته باشیم بسیار هیجان زده هستیم. همزمان با پیشرفت این تکنیک می توانیم جزئیات رو به رشد جریان باد را مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم و برای سیارات کوچکتر هم الگوی آب و هوا تهیه کنیم. در نهایت تمام اینها منجر به شناخت سیستم های آب و هوا در سیارات مشابه زمین خواهد بود.”

سیاره ی HD 189733b با نام شناخته ی شده ی “مشتری داغ”، یکی از سیاراتی است که مورد مطالعات زیادی قرار گرفته است. این سیاره در مقایسه با موقعیت سیاره ی مشتری، تقریبا 10% بزرگتر از آن بوده و 180 برابر به ستاره ی منظومه ی خود نزدیک تر است. دمای این سیاره 1800 درجه ی سانتیگراد (یا 3272 درجه ی فارنهایت) می باشد.

اندازه و فاصله ی مرتبط این سیاره با منظومه ی شمسی ما آن را به هدف مناسبی برای تحقیقات ستاره شناسان تبدیل کرده است. تحقیقات گذشته نشان داده اند که قسمت روشن و روز این سیاره در نگاه ما انسانها به رنگ آبی روشن دیده می شود و این امر نیز، احتمالا به دلیل وجود ذرات بالای سیلیکات در اتمسفر آن می باشد.

.

.

منبع: futurity


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر