;
coinex

یک منبع انرژی خودمختار مانند گیاهان نور خورشید را جذب و فتوسنتز می کند!

 یک منبع انرژی خودمختار مانند گیاهان نور خورشید را جذب و فتوسنتز می کند!

یک دانشمند اهل فلوریدا ماده ای جدید کشف کرده است که می تواند جهان انرژی های نو را متحول کند. این ماده ی مصنوعی نور خورشید را جذب و از نور آن برای تولید انرژی در موارد هسته ی کربنی استفاده می کند. خوزه مندوزا کورتس سرپرست تحقیقات و استادیار شیمی در دانشگاه فلوریدا می گوید: ” از لحاظ تئوری این باید باشد.”

این ماده رفتار گیاهان را تقلید می کند، یعنی نور خورشید را جذب و با استفاده از آن، آب را به هیدروژن و اکسیژن تبدیل می کند، که نام این فرآیند اکسیدانه کردن می باشد. هیدروژن تولید شده برای تولید انرژی استفاده می شود و اکسیژن آن می تواند در اتمسفر رها شود. در این فرآیند تبدیل ،دی اکسید کربن تولید نمی شود، که می تواند برای محیط زیست نیز خوشایند باشد. این پروسه شباهت بسیاری به فتوسنتز دارد، که در آن با استفاده از نور خوشید آب و دی اکسید کربن به اکسیژن و گلوکوز تبدیل می شوند و در آن گیاه یک منبع سرشار از انرژی می باشد.

تلاش و فعالیت مندوزا کورتس در زمینه ی اکسید منگنز چند لایه ( نام دیگر آن بیرنسایت Birnessite ، ترکیب منگنز، کلسیم، پتاسیم،سدیم) بود که این کشف فوق العاده به وقوع پیوست. او به دنبال ماده ای بود که نور خورشید را به دام بیاندازد و در حضور آب دچار زنگ زدگی نشود، که البته ساخت آن بسیار هزینه بر بود. در اصل او بر روی اکسید منگنز چند لایه کار می کرد و بعد از مدتی تعداد لایه ها را کاهش داد تا اینکه تنها یک لایه باقی ماند. شگفتی او زمانی به اوج خود رسید که جذب و ذخیره ی اکسید منگنز تک لایه بسیار سریعتر از چند لایه صورت می گرفت.

بیرنسیت تک لایه دارای یک مزیت نسبت به سلولهای خورشیدی فعلی می باشد، که در آنها لایه ها تقریبا صدها میکرومتر قطر دارد. مندوزا کورتس در باره ی اکسید منگنز می گوید: “این یک کشف ارزان و موثر است و تولید آن به منبع بالایی از انرژی خورشیدی محتاج نیست. از لحاظ علم نظری با نصب پنل های “بیرنسایت” این منبع انرژی خودمختار، در سقف و جذب  نور خورشید و آب باران، این ماده می تواند منبع انرژی کاربردی برای مصارف خانگی باشد.

.

.

منبع: digitaltrends


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر