;
coinex

محققان چینی برای اولین بار از خودرویی رونمایی کردند که مستقیما از مغز فرمان می گیرد

برای اولین بار کنترل ذهنی ماشین توسط پژوهشگران چینی در بندر تیانجین (Tianjin) واقع در شمال شرقی این کشور انجام شد. محققان چینی می گویند این اولین خودرویی است که برای رانندگی با آن به چیزی جز قدرت مغز نیازی نیست.

برای اولین بار کنترل ذهنی ماشین توسط پژوهشگران چینی در بندر تیانجین (Tianjin) واقع در شمال شرقی این کشور انجام شد. محققان چینی می گویند این اولین خودرویی است که برای رانندگی با آن به چیزی جز قدرت مغز نیازی نیست.

به کمک این ابزار پوشیدنی که می تواند سیگنال های مغزی را بخواند، راننده می تواند ماشین را به جلو یا عقب براند، بایستد، وسیله نقلیه خود را قفل یا باز کند و تمامی اینها را بدون حرکت دادن پا یا دست هایش انجام دهد.

پژوهشگر ژانگ ژائو (Zhang Zhao) در این باره به رویترز گفت که این ابزار شامل 16 سنسور است که سیگنال های الکتروانسفالوگرافی (EEG) را از مغز راننده می گیرد. یک برنامه کامپیوتری پیشرفته، سیگنال های مربوطه را انتخاب کرده و برای قابل کنترل کردن این ماشین، آن ها را ترجمه می کند.

ژانگ می گوید سیگنال های EEG از مغز فرد مورد آزمایش از طریق این تجهیزات دریافت می شود و توسط انتقال بی سیم به کامپیوتر ارسال می گردد. این فرایند کامپیوتری سیگنال ها را طبقه بندی می کند و منظور فرد مورد نظر را تشخیص داده و سپس با ترجمه آنها، دستور کنترل لازم را به ماشین می دهد. هسته مرکزی تمام این داستان، پردازش سیگنال های الکتروانسفالوگرافی است که در این کامپیوتر انجام می شود.

استاد دوان فنگ (Duan Feng) از کالج کامپیوتر و مهندسی کنترل، رهبری این پروژه را برعهده دارد. او تاکید کرد این فناوری بهترین خدمت به نسل بشر است و احتمالا به زودی ترکیب تکنولوژی کنترل مغز و ماشین های بدون راننده در وسایل نقلیه ای مثل ماشین های خودران گوگل امکان پذیر باشد.

فنگ می گوید: "این اتوموبیل های بدون راننده، مزیت های بیشتری را برای ما به ارمغان آورده اند زیرا با کنترل های مغزی، عملکرد های بهتری برای کمک به پلت فرم ماشین های خودران فراهم می شود."

فنگ می گوید: “این اتوموبیل های بدون راننده، مزیت های بیشتری را برای ما به ارمغان آورده اند زیرا با کنترل های مغزی، عملکرد های بهتری برای کمک به پلت فرم ماشین های خودران فراهم می شود.”

این محققان می گویند ایده اولیه این پروژه از کمک کردن به افراد معلولی که توانایی رانندگی ندارند شکل گرفت.

ژانگ می گوید: “برای این پروژه دو هدف در نظر گرفته شده بود. اول ارائه یک روش رانندگی بدون استفاده از دست و پا برای افراد معلول که قادر به حرکت نیستند و دوم مهیا کردن یک روش جدید با حالت رانندگی ذهنی برای افراد سالم.”

در حال حاضر این خودرو با همکاری خودرو ساز چینی گریت وال موتور (Great Wall Motor)، تنها می تواند در یک مسیر مستقیم حرکت کند و هیچ برنامه ای برای تولید آن وجود ندارد.

ژانگ می گوید: "برای این پروژه دو هدف در نظر گرفته شده بود. اول ارائه یک روش رانندگی بدون استفاده از دست و پا برای افراد معلول که قادر به حرکت نیستند و دوم مهیا کردن یک روش جدید با حالت رانندگی ذهنی برای افراد سالم."

ژانگ می گوید سیگنال های EEG از مغز فرد مورد آزمایش از طریق این تجهیزات دریافت می شود و توسط انتقال بی سیم به کامپیوتر ارسال می گردد. این فرایند کامپیوتری سیگنال ها را طبقه بندی می کند و منظور فرد مورد نظر را تشخیص داده و سپس با ترجمه آنها، دستور کنترل لازم را به ماشین می دهد. هسته مرکزی تمام این داستان، پردازش سیگنال های الکتروانسفالوگرافی است که در این کامپیوتر انجام می شود.  استاد دوان فنگ (Duan Feng) از کالج کامپیوتر و مهندسی کنترل، رهبری این پروژه را برعهده دارد. او تاکید کرد این فناوری بهترین خدمت به نسل بشر است و احتمالا به زودی ترکیب تکنولوژی کنترل مغز و ماشین های بدون راننده در وسایل نقلیه ای مثل ماشین های خودران گوگل امکان پذیر باشد.  فنگ می گوید: "این اتوموبیل های بدون راننده، مزیت های بیشتری را برای ما به ارمغان آورده اند زیرا با کنترل های مغزی، عملکرد های بهتری برای کمک به پلت فرم ماشین های خودران فراهم می شود."  فنگ می گوید: "این اتوموبیل های بدون راننده، مزیت های بیشتری را برای ما به ارمغان آورده اند زیرا با کنترل های مغزی، عملکرد های بهتری برای کمک به پلت فرم ماشین های خودران فراهم می شود."  این محققان می گویند ایده اولیه این پروژه از کمک کردن به افراد معلولی که توانایی رانندگی ندارند شکل گرفت.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: reuters


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر