;
coinex

کشف یک سیاره ی قابل سکونت

تیمی از ستاره شناسان دانشگاه New South Wale، نزدیک ترین سیاره ی قابل سکونت را کمی دورتر از منظومه ی شمسی یافتند.
نزدیک ترین همسایه های کیهانی ما از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک تر هستند.
تیمی از ستاره شناسان دانشگاه New South Wale، نزدیک ترین سیاره ی قابل سکونت را کمی دورتر از منظومه ی شمسی یافتند.
گردش در اطراف ستاره ی قرمز کوتوله به نام ولف 1061 که درصورت فلکی اوفیوکس یا مارافسای قرار دارد، منجر به این کشف عظیم شد. این سیاره تنها 14 سال نوری با زمین فاصله دارد. قبل از آن، نزدیک ترین سیاره ای که امکان سکونت در آن وجود داشت، شبه سیاره ی گلیز 667Cc بود که در فاصله ی 22 سال نوری با زمین قرار دارد.
“رصد خانه ی جنوب اروپا”، واقع در شهر لا سیلای شیلی، مجهز به نوعی تلسکوپ 3.6 متری است. به گزارش دانشگاه UNSW، دانشمندان با استفاده از طیف نگار HARPS تعبیه شده در این تلسکوپ موفق به کشف سیاره ی مذکور بوده اند. این تیم با استفاده از روشی که گفته می شود تجزیه ی “تلسکوپ های یابنده ی سیاره” را بهبود می بخشد، نتایج دهه ها مطالعه و رصد را مورد بررسی قرار دادند.

"رصد خانه ی جنوب اروپا"، واقع در شهر لا سیلای شیلی، مجهز به نوعی تلسکوپ 3.6 متری ست
سیاره ی جدید، ولف 1061c نامیده شد و اندازه ی آن 4 برابر بزرگتر از زمین برآورد می شود. در مجموع سه سیاره به دور ستاره ی ولف 1061 در حال گردش هستند. جرم آنها نسبت به زمین به ترتیب، 1.4، 4.3 و 5.2 برابر، بزرگتر گزارش می شود. این سیاره ها در فواصل زمانی 5، 18 و 67 روز به دور ستاره ی خود، ولف 1061، در گردش اند و سیاره ی ولف 1061c بین دو سیاره ی دیگر قرار دارد.

جرم تمام این سیارات برای داشتن سطحی سنگی و منسجم مناسب است اما فقط سیاره ی ولف 1061c در منطقه ی قابل سکونت یا “گلدیلاک” قرار دارد. دمای مناسب این منطقه، وجود مولکول آب را به صورت مایع امکان پذیر می کند. می دانیم که دمای مناسب و آب از عوامل اساسی تشکیل حیات بوده و دو سیاره ی دیگر بسیار سرد و بسیار داغ هستند.
این تیم تحقیقاتی تاکید می کند، با وجود اینکه شبه سیارات دیگر نسبت به ولف به زمین نزدیک تر هستند اما شرایط حیات در هیچ کدام به اندازه ی ولف مناسب نیست.
دکتر راب ویتن مایر، یکی از اعضای تیم می گوید: “مجاورت نزدیک این سیاره ها با ستاره ی ولف 1061 به این معنی است که احتمالا سیارات از زاویه ی روبروی ستاره عبور خواهند کرد. در این صورت، در آینده ی نزدیک امکان مطالعه ی اتمسفر این سیارات و بررسی حیات در آنها وجود خواهد داشت.”
نتایج به عمل آمده در ژورنال The Astrophysical Journal Letters منتشر خواهد شد.

.

.

منبع: gizmag


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر