;
coinex

گزارشی از نشست خبری جشنواره وب ایران

گزارشی از نشست خبری جشنواره وب ایران

بعد از گذشت هشت سال، شاید دیگر بتوان با قاطعیت از لفظ جشنواره “سالیانه ی وب” برای این رویداد داخلی استفاده کرد. رویدادی که دراین مدت بر اساس حرف های بنیانگذار آن، شایان شلیله با یک اتفاق ساده شکل گرفت و سپس با هدف معرفی استارتاپ های جوان و نوپا به بازار کسب و کار های اینترنتی، مسیر خود را ادامه داد.

جشنواره نرم افزار های موبایل ایران نیز در سال 1391 توسط میلاد احرام پوش و محسن براتی برای اولین بار در ایران با هدف معرفی بهترین اپلیکیشن های تلفن همراه ایرانی، راه اندازی شد. برگزار کنندگان جشنواره وب ایران و جشنواره اپلیکیشن های موبایل از سال 1392 تصمیم گرفتند تا به منظور هم افزایی بیشتر، هر دو جشنواره را در هم ادغام کنند. به همین منظور، این همکاری ابتدا با یکی کردن زمان برگزاری و در سال گذشته با برگزاری کنفرانس مشترک وب و موبایل ایران به صورت همزمان، پا به عرصه ی جدیدی گذاشت.

نشست خبری جشنواره وب امسال، یا به بیان بهتر  جشنواره وب و موبایل در سالن همایش های مجموعه نماد الهیه با دعوتنامه رسمی از طرف انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی برگزار شد.

این کنفرانس خبری با پذیرایی از مهمانان حاضر که از اصحاب رسانه بودند آغاز شد و جلسه بطور رسمی راس ساعت 9:50 دقیقه با حضور آقایان شایان شلیله، بنیانگذار جشنواره وب، رضا الفت نسب، دبیر جشنواره و انجمن کسب و کار اینترنتی و میلاد احرام پوش، موسس جشنواره ی نرم افزار های موبایل و دبیر علمی این جشنواره شکل گرفت.

این کنفرانس خبری با پذیرایی از مهمانان حاضر که از اصحاب رسانه بودند آغاز شد و جلسه بطور رسمی راس ساعت 9:50 دقیقه با حضور آقایان شایان شلیله، بنیانگذار جشنواره وب، رضا الفت نسب، دبیر جشنواره و انجمن کسب و کار اینترنتی و میلاد احرام پوش، موسس جشنواره ی نرم افزار های موبایل و دبیر علمی این جشنواره شکل گرفت.

جلسه با خوش آمد گویی رضا الفت نسب آغاز شد و وی انجمن تحت مسولیت خود را این گونه معرفی کرد: انجمن کسب و کار اینترنتی در سال 92 توسط برخی فعالین این حوزه و با دریافت مجوز از وزارت کار تشکیل شد و هم اکنون حدود 150 عضو فعال دارد. یکی از کار های مهمی که در حال حاضر توسط این انجمن انجام می شود پیگیری مالیات کسب و کار های اینترنتی و رایزنی هایی است که از طرف انجمن با دولت، در حال انجام است.

در ادامه، شایان شلیله میکروفون را در دست گرفت و  پس از خوش آمد گویی گفت: ” جشنواره وب ایران، هشتمین سال برگزاری خود را تجربه می کند. در سه سال اول، ایونت فیزیکی وجود نداشت و در واقع کار به شکلی آماتور پیش رفت؛ در سال چهارم با برگزاری کنفرانس، جشنواره وب وارد فاز حرفه ای خود شد. او در ادامه به این نکته اشاره کرد که از دو سال پیش و با صحبت هایی که با آقای احرام پوش انجام گرفت، تصمیم بر این شد تا به جای ایجاد فضای رقابتی بین دو جشنواره، هم افزایی صورت گیرد و امسال با تغییر پلت فرم ثبت نام و یکی شدن آن ها، این همکاری شکل جدی تری به خود گرفته است.”

وی افزود امسال نزدیک به 15000 وبسایت در جشنواره ی وب ثبت نام کرده اند؛ جشنواره ی امسال در چهار شاخه اصلی، 73 گروه وب و 12 گروه نرم افزاری تشکیل شد. گروه بندی های جدیدی نیز صورت گرفته است به عنوان مثال، فروشگاه های اینترنتی به دو بخش شهرستان ها و فروشگاه هایی که شبیه به مارکت پِلیس هستند تقسیم بندی شده و همچنین سایت های نیازمندی ها به سه گروه استانی، عمومی و تخصصی، بخش بندی شده اند. او در پایان اضافه کرد که تلاش می کند تا جشنواره را به سمتی پیش ببرد که نه تنها غول های این عرصه، بلکه استارتاپ های نوپا نیز بتوانند در آن جولان داده و فضایی بوجود آید تا خود را به خوبی معرفی کنند.

بعد از صحبت های شلیله نوبت به میلاد احرام پوش رسید، او که دبیر علمی جشنواره وب و موبایل ایران است گفت: “جشنواره ی نرم افزار های موبایل در سال 1391 با حضور 100 اپلیکیشن  شروع شد و امسال با ادغام آن با جشنواره وب  بیش از 3400 اپلیکیشن فارسی در آن شرکت کرده اند.” او معتقد است که در سال های آتی اپلیکیشن ها، وبسایت ها را نیز پشت سر گذاشته و در فضای وب ایران یکه تازی خواهند کرد. احرام پوش نیز تاکید کرد که امسال ثبت نام ها از طریق یک پلتفرم واحد و مشترک با جشنواره وب انجام شده است.

بعد از صحبت های احرامپوش، شایان شلیله در مورد داوری های امسال صحبت کرد. ” تعداد داور ها در 6 دوره اول برگزاری جشنواره محدود بود و یک تیم تقریبا 17 نفره کار داوری ها را در سال اول انجام می داد و تا سال ششم برگزاری تعداد داور ها به 130 نفر افزایش یافت.” او در ادامه افزود، از سال گذشته وبسایت هایی که کیفیت بالایی داشته و تایید شده اند، همچنین برندگان سال های گذشته می توانند به عنوان داور به سایت مورد نظر خودشان رای دهند. بدین شکل مشارکت بیشتر شده و تعداد رای های بالاتری نیز خواهیم داشت. در سال گذشته حدود 2000 نفر در رای گیری شرکت کرده بودند و امسال پیش بینی می شود که این رقم به 2500 تا 3000 رای برسد. رای گیری نیز روز های آخر خود را پشت سر می گذارد و احتمالا تا جمعه یا روز شنبه تمدید خواهد شد. سال گذشته وبسایت اول جشنواره، با 170 تا 200 رای این مقام را به دست آورد و امید است امسال با رای بالاتری بتوان سایت های برگزیده را معرفی کرد.

شایان شلیله در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تاریخ شروع این جشنواره گفت :” دو سه هفته ای از آغاز جشنواره می گذرد و اختتامیه نیز در روز دوشنبه، سوم اسفند در کتابخانه ملی انجام خواهد شد، مهم ترین نکته ی این رویداد در روز اختتامیه، دعوت از سرمایه گذارها و آشنایی با استارتاپ های نوپاست.

از شلیله درباره حضور بانک ها در جشنواره وب امسال پرسیده شد، او پاسخ را به الفت نسب وا گذار کرد و او در جواب این گونه گفت: ” شرکت های پرداخت الکترونیکی مانند شرکت سامان و جیرینگ به عنوان اسپانسر این جشنواره هستند و به نوعی در این مراسم حضور دارند. در ضمن باید از کنسرسیوم کسب و کار های اینترنتی نیز یاد کرد که امسال در برگزاری این جشنواره به ما کمک زیادی کرده اند” او نیز امسال را پر بار تر دید و با یکی شدن پلتفرم، امکان ثبت نام ها را سریعتر دانست و همچنین با دعوت از کارآفرینان و استارتاپ های موفق برای ارائه کار هایشان فضای جذابتری را پیش بینی کرد.

درباره حضور برند های خارجی در این جشنواره سوال شد و شایان شلیله اینگونه پاسخ داد: “سال های قبل نیز برند های خارجی در جشنواره حضور نداشته و فقط برای سخنرانی و یا به عنوان مهمان دعوت شده بودند در حال حاضر نیز با فضای سیاسی جدیدی که در کشور اتفاق افتاده است شاید دعوت از برند های خارجی حرکت مثبتی نباشد چون قصد داریم تا فضا برای سایت ها و استارت تاپ های ایرانی بیشتر فراهم شده و بتوانند کارهای خود را قوی تر ارائه دهند.”

رضا الفت نسب درباره داوری گفت : امسال از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت به عمل آمده تا برای نظارت بر روی رای گیری ها به ما کمک کنند. امسال 95 تندیس برای گروه های مختلف وب و موبایل در نظر گرفته شده و همچنین به 5 وبسایت اولی که بالاترین رای مردمی را کسب کرده باشند، تندیسی تعلق خواهد گرفت.

احرام پوش نیز درباره داوری گفت که کار داوری در بخش اپلیکیشن ها سخت تر خواهد بود چرا که اپلیکیشن های مختلف باید ابتدا نصب و تست شوند و از لحاظ محتوا، کاربرد و برنامه نویسی مقایسه گردند و مسلما این پروسه زمان بر و مشکل تر خواهد بود.

رضا الفت نسب در سوال خبرنگار اعزامی تکرا درباره نقش کنسرسیوم کسب و کار های اینترنتی گفت: کنسرسیوم به عنوان یک همکار در برگزاری جشنواره به ما کمک می کند و مقداری از هزینه های جاری را نیز تقبل کرده است.

در پایان شایان شلیله گفت: “من به عنوان شخصی که این جشنواره را بوجود آورده ام فقط یک چیز برایم اهمیت دارد و آن برگزاری این جشنواره است. برای من مهمترین موضوع این است که استارتاپ های جوان و نوپا بتوانند وارد جشنواره شده، کارهای خود را ارائه دهند، جایزه بگیرند و رشد بسیار خوبی داشته باشند.” احرام پوش نیز در تایید حرف های او گفت که: ” کاملا با آقای شلیله موافقم؛ سال قبل یکی از توسعه دهندگان اپلیکیشن که به عنوان نفر اول انتخاب شد توانست در همان جشنواره سرمایه گذار خود را پیدا کند. این جشنواره به مانند جام جهانی برای اپلیکیشن ها به حساب می آید.”

شاید مهمترین نکته برگزاری این جشنواره نیز همین باشد، ایجاد فرصت هایی برای جوانان نابغه ای که با ایده های ناب وارد بازار کسب و کار های اینترنتی می شوند اما به دلیل مشکلات زیاد و علی الخصوص مسائل مالی، نمی توانند راه خود را با قدرت ادامه دهند.

وجود چنین فرصت هایی می تواند علاوه بر کمک به رشد عده ای از جوانان، باعث ارتقا سطح کمی و کیفی این نوع از کسب و کار ها گردد. برای دوستانمان و برگزار کنندگان این رویداد، آروزی موفقیت داریم.

در پایان شایان شلیله گفت: "من به عنوان شخصی که این جشنواره را بوجود آورده ام فقط یک چیز برایم اهمیت دارد و آن برگزاری این جشنواره است. برای من مهمترین موضوع این است که استارتاپ های جوان و نوپا بتوانند وارد جشنواره شده، کارهای خود را ارائه دهند، جایزه بگیرند و رشد بسیار خوبی داشته باشند."

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: تکرا


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر