;
coinex

خرده سیارک بزرگی به زمین نزدیک میشود؛ احتمال برخورد چقدر است؟!

خرده سیارک بزرگی به زمین نزدیک میشود؛ احتمال برخورد چقدر است؟!

خرده سیارک TX68 که به بزرگی یک هواپیماست، به زمین نزدیک شده و احتمال برخورد وجود دارد.

فوریه ی گذشته، ناسا اعلام کرده بود که خرده سیارکی در پنجم مارچ از نزدیکی کره ی زمین عبور می کند، این سیارک تا حدی نزدیک می شود که با تلسکوپ های خانگی قابل مشاهده است. اما آژانس فضایی اخیرا در محاسبات خود تجدید نظر کرده است. به نظر می رسد که این سنگ فضایی سخت کمی دیرتر، یعنی در روز 8 مارچ از نزدیکی زمین عبور می کند، اما متاسفانه هواداران علم نجوم نمی توانند آن را مشاهده کنند.

علاوه بر این، قبلا گفته شده بود که این خرده سیارک با زمین برخورد نخواهد کرد، اما حالا گزارش می شود که این احتمال وجود دارد.

خرده سیارک مذکور با نام Asteroid 2013 TX68، دو سال پیش هم از فاصله ی 1.3 میلیون مایلی سیاره ی ما عبور کرده بود. این خرده سیارک از چرخش خود به دور خورشید بازگشته و بار دیگر به زمین نزدیک می شود، و این بار خیلی خیلی نزدیک تر به زمین خواهد بود!

هنوز مشخص نیست که تا چه حد نزدیک، چرا که از زمان کشف این خرده سیارک در اکتبر سال 2013 زمان زیادی نگذشته و ستاره شناسان آشنایی زیادی با آن ندارند.

محاسبات اخیر نشان دادند که این خرده سیارک در کمترین حالت، معادل 11000 مایل و در بیشترین حالت معادل 9 میلیون مایل با زمین فاصله دارد؛ اما محاسبات اخیر از محدوده ی 3 میلیون مایلی این خرده سیارک خبر می دهند.

ناسا گفته است که “احتمال برخورد وجود ندارد”، اما احتمالا این خرده سیارک در نزدیک ترین حالت، در فاصله ی 15000 مایلی با زمین قرار خواهد گرفت. این فاصله 16 برابر نزدیک تر از ماه به زمین و 50 برابر نزدیک تر از سایر ماهواره های اطراف زمین است.

پال کوداس، مدیر مرکز مطالعات اشیاء نزدیک به زمین در ناسا طی یک بیانیه ی مطبوعاتی اعلام کرد: “چشم انداز موجود برای مطالعه ی این خرده سیارک مناسب نبوده و در حال حاضر با فاصله گرفتن و تیره تر شدن آن، چشم انداز مناسب برای مطالعه بدتر نیز شده است.”

در تصویر زیر، مسیر منحنی حرکت این خرده سیارک را مشاهده می کنید.

در تصویر زیر، مسیر منحنی حرکت این خرده سیارک را مشاهده می کنید..

برآورد می شود که خرده سیارک TX68 معادل 100 پا در دیامتر طول داشته باشد، به بیان دیگر اندازه ی آن با یک هواپیما برابری می کند. به نظر می رسد که سال آینده، نزدیک به 28 سپتامبر 2017 بار دیگر این خرده سیارک را مشاهده خواهیم کرد.

ناسا قبلا اعلام کرده بود که شانس برخورد این خرده سیارک با زمین، یک در 250 میلیون است (این احتمال برای کشته شدن از طریق افتادن یک نارگیل هم صدق می کند.) همین محاسبات اعلام کرده اند که این خرده سیارک تا صد سال آینده هیچ تاثیری بر زمین نخواهد داشت.

ناگفته نماند که با در نظر داشتن اینکه این جرم آسمانی تاثیری بر زمین ندارد، باید بدانیم که شمار زیادی از اجرام نزدیک به زمین در اطراف سیاره ی ما قرار دارند که می توانند برای اهالی زمین خطرناک باشند. در حال حاضر ما شانس کمی را برای شناسایی خطرهای کوچکتری که اجرام نزدیک به زمین ایجاد می کنند، در اختیار داریم. ناسا اخیرا با تاسیس مرکز مطالعات مربوط، اقدام به شناسایی این اجرام کرده است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر