;
coinex

شگفتی های سیاره ی کوتوله ی سرس ادامه دارند

شگفتی های سیاره ی کوتوله ی سرس ادامه دارند

سیاره ی کوتوله سرس در یک سال اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

از زمانیکه سفینه ی داون چرخش خود را در اطراف سیاره ی کوتوله سرس آغاز کرده، کاوشگر آن یافته های شگفت آوری را در سطح آن کشف کرده است. از نقاط درخشان و بازتاب دهنده در دهانه های شبه آتشفشانی گرفته تا فعالیت های تکتونیکی که باعث شکل گیری جغرافیای سیاره ی کوتوله سرس شده اند، همگی به لطف سفینه ی داون در مدت زمان کوتاهی کشف شده است.

شگفتی های سیاره ی کوتوله سرس همچنان ادامه دارند؛ سفینه ی داون اخیرا با انتشار تصاویری از تشکیل کوه هایی در سطح سیاره خبر می دهد. این کوه با نام آهونا مونز، برای اولین بار در فوریه ی 2015 دیده شدند. به گفته ی ناسا، در آن زمان به دلیل فاصله ی زیاد سیاره، این کوه مانند برجستگی کوچکی به نظر می رسید.

در حال حاضر، سفینه ی داون در فاصله ی 240 مایلی از سیاره ی کوتوله سرس در حال گردش است، به همین دلیل زاویه ی دید مناسبی برای تماشای کوه آهونا مونز دارد. به نظر می رسد آهونا مونز اصلا یک برجستگی کوچک نباشد.

ارتفاع این کوه بلندتر از کوه ویتنی در کالیفرنیا، چیزی تقریبا معادل 2.5 مایل تخمین زده می شود، در حالیکه سراشیبی آن برابر با 3 مایل برآورد شده است. به اعتقاد ناسا، این کوه یک برجستگی هموار با دیوارهایی است که شیب عمیقی دارند. کریس راسل، محقق ارشد داون در بیانیه ای اعلام کرد: “هیچ کس انتظار وجود یک کوه را در سطح سیاره ی کوتوله نداشت، مخصوصا کوهی با ویژگی های آهونا مونز. هنوز هم مدل رضایت بخشی از نحوه ی شکل گیری این کوه را در اختیار نداریم.”

کارول ریموند، یکی از اعضای تیم راسل در این باره اضافه کرد: “ما سرسختانه تلاش می کنیم که اطلاعات مرموزی که توسط کاوشگر فراهم شده را بررسی کنیم.”

سفینه ی داون تا پایان خدمت خود در ماه ژوئن، به گردش و نقشه برداری از سیاره ی کوتوله سرس ادامه می دهد.

شگفتی های سیاره ی کوتوله ی سرس ادامه دارند

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: mashable


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر