;
coinex

رقابت قهرمان جهان بازی Go در برابر هوش مصنوعی گوگل

شکست قهرمان جهان در برابر هوش مصنوعی گوگل

رقابت قهرمان جهان بازی Go در برابر هوش مصنوعی گوگل، چهارمین مرحله را هم پشت سر گذاشت.

یک سیستم هوش مصنوعی که توسط گوگل توسعه یافته است، توانست بازیکن قهرمان جهان بازی Go را در اولین بازی برنامه ریزی شده و برای اولین بار شکست دهد.

این برنامه که AlphaGo نامیده شده است، در رقابت با Lee Sedol (لی سه دال) قهرمان سابق جهان در یک رقابت تاریخی ۵ روزه در کره ی جنوبی را شکست داد.

هر دو بازیکن شرکت کننده در نوع خود بهترین هستند: AlphaGo که اخیرا  قهرمان اروپا، Fan Hui را مغلوب خود کرد و Sedol که بهترین بازیکن جهان در بازی استراتژی است که توانسته بسیاری از پیچیده ترین بازی های جهان را برنده شود.

در اولین دور مسابقه، AlphaGo صریحا Sedol را شکست داد و این نتیجه همه و از جمله خود این بازیکن را شوکه کرد.

Sedol در یک کنفرانس خبری در روز ۴شنبه (۹ مارس) گفت: “من نمی دانستم که AlphaGo به این شکل کامل و عالی بازی می کند.”

دیگر بازیکنان حرفه ای هم با دیدن عملکرد AlphaGo تحت تاثیر قرار گرفتند.

Cho Hanseung یکی از بازیکنان حرفه ای بازی Go به GoGameGuru، وبسایتی برای علاقمندان به بازی Go گفت: “هنگامی که گوگل می گفت احتمال برد در این بازی ۵۰-۵۰ است، به نظر شوخی می رسید. من به شخصه اگر با چشم خود این بازی را نمی دیدم نمی توانستم این عملکرد را باور کنم.”

شکست Hui در ماه ژانویه به عنوان یک پیروزی برای هوش مصنوعی تلقی شد، چراکه این بازی ۵ مرحله ای با ۵ بار شکست Hui در برابر هوش مصنوعی پایان یافت. هم اکنون این رقابت که بین هوش مصنوعی گوگل و قهرمان جهانی بازی Go آغاز شده چهارمین مرحله را هم پشت سر گذاشت و بعد از ۳ بار پیروزی AlphaGo بالاخره در دور چهارم قهرمان کراه ای توانست آن را شکست دهد ولی همچنان برنده ی این بازی AlphaGo باقی می ماند.

بازی  Go با توجه به تعداد زیادی از حرکات بالقوه اغلب به عنوان یکی از بزرگترین بازی ها در این زمینه در نظر گرفته شده است چرا که هر تصمیمی که می گیرید ۲۰۰ حرکت بالقوه دارد و این تعداد  در بازی شطرنج به متوسط ۲۰ حرکت محدود می شود.

Demis Hassabis، یکی از مخترعین AlphaGo و یکی از دانشمندان کامپیوتر در گوگل در ۲۶ ژانویه در یک کنفرانس خبری گفت: “این بازی به احتمال زیاد، پیچیده ترین بازی ابداع شده توسط انسان است.”

با اینکه Sedol در برابر AlphaGo تار و مار شد ولی این نتیجه تا حدودی ناعادلانه است چراکه AlphaGo برای رقابت با Sedol بسیاری از مسابقات قهرمانی را تماشا کرده بود در حالیکه Sedol با سبک بازی AlphaGo هیچ آشنایی نداشته است.

با این وجود تا چند سال پیش و یا حتی چند ماه پیش، این نتیجه غیر قابل تصور بود. با این حال هم اکنون، بهترین بازیکن هوش مصنوعی بازی Go توانست در برابر بهترین بازیکن انسان رقابت کند و پیروز شود.

نتیجه ی این بازی هم اکنون ۳ بر صفر به نفع هوش مصنوعی گوگل می باشد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: livescience


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر