;
coinex

طراحی و ساخت ربات پرنده بازرس خطوط توزیع برق توسط مبتکران زنجانی

طراحی و ساخت ربات پرنده بازرس خطوط توزیع برق توسط مبتکران زنجانی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در خصوص ربات پرنده بازرس گفت: این ربات یک ربات پرنده امدادگر و بازرس است که می‌تواند درحوزه‌های بررسی و عیب‌یابی خطوط توزیع برق به کار گرفته شود و توسط گروهی از مخترعان زنجانی، طراحی و ساخته شده است.

هادی مهدوی عنوان کرد: این ربات توانایی بررسی و شناسایی محیط‌های خطرناک و یا غیرقابل دسترس برای انسان‌ها را دارد و دستگاه‌هایی را که در ارتفاع بالا و یا مکان‌های صعب‌العبور مانند بالای برج‌ها نصب شده‌اند، تعمیر و نگهداری می‌کند.

وی افزود: ربات پرنده بازرس موجب کاهش خطرات جانی در بازرسی‌های خطوط توزیع برق شده و در یافتن و شناسایی مصدومان در حوادث طبیعی و غیرطبیعی نیز بسیار کاربرد دارد. این ربات همچنین کاربردهای نظامی دارد و مجهز به سیستم ناوبری هوشمند برای مسیریابی است.

این کارشناس ادامه داد: همکاری ربات با انسان برای انجام کارها در شرایط سخت و دشوار از دیگر ویژگی‌های این ربات است که آن را منحصر به فرد می‌کند و دارای قدرت مانور بالا، یعنی تغییر جهت حرکت و تغییر موضع با بالاترین سرعت است و دارای اندازه کوچک و قدرت پرواز بیشتری است.

وی در خصوص مزایای اصلی این ربات پرنده، اظهار کرد: از جمله مزایای این ربات پرنده بازرس خطوط برق، امکان پرواز در مناطق مرتفع، امکان ارسال اطلاعات صحیح به اپراتور و دارا بودن سیستم ضبط تصویر را می‌توان نام برد. مهم‌ترین مزیت این ربات با توجه به اینکه ساخت مدارات کنترلی و ناوبری این ربات به صورت کاملا بومی است، امکان هوشمندسازی و تعریف ماموریت‌ها در شرایط مختلف و تعمیر و نگهداری آسان است.

وی یادآور شد: امروزه استفاده از ربات‌های پرنده و کوادکوپتر در حال افزایش است و به دلیل امکان نصب دوربین برای فیلم‌برداری و عکس‌برداری از دکل‌ها و تجهیزات خطوط توزیع برق جهت بازرسی و … می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این ربات پرنده بازرس خطوط برق، می‌تواند تصاویر با کیفیت بالا را توسط فرستنده روی دوربین ضبط و ارسال کند تا بررسی‌های لازم روی آن صورت گیرد.

مهدوی در رابطه با توانایی ربات‌هایی با این ساختار تصریح کرد: این ربات توانایی بازرسی ساختار برج، ارزیابی اتصالات پیچ و مهره و بررسی وضعیت کلی دکل و ترانس‌های توزیع اطلاعات موثر برای یک تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده را دارد. به همین خاطر در دهه اخیر تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است که توانایی‌های این ربات‌ها بیشتر شناسایی شود.

این کارشناس با اشاره به قدرت این ربات‌ها در توانایی انجام کارهای مربوط به انسان‌ها، خاطرنشان کرد: ربات‌های پرنده می‌توانند کمک بزرگی برای انسان در موقعیت‌های خطرناک باشند. این وسائل نقلیه بدون سرنشین، با بازوهای کارآمد خود می‌توانند به طور کاملاً خودگردان اشیا را حمل و جابه‌جا و یا در ساختن سازه‌های ساده کمک کنند. تصور کنید بخواهیم عملیاتی در مکانی که امکان رفتن انسان وجود ندارد انجام دهید. ربات پرنده می‌تواند در این راستا کمک کند و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک این ماشین‌های پرنده بتوانند در همکاری با هم، کاربردهای تازه‌ای از ربات را بیافرینند.

.

.

منبع: isna


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر