;
coinex

رویداد های نجومی هفته ی گذشته/ گالری

رویداد های نجومی هفته ی گذشته/ گالری

رویداد های نجومی هفته ی گذشته از اتفاقات اخیر این عرصه ی علمی خبر می دهند.

با نگاه کردن به این گالری، جدید ترین های جهان هستی را شاهد خواهید بود. برای مشاهده ی این تصاویر با تکرا همراه شوید.

اخترشناسان با استفاده از توانایی منحصر به فرد تلسکوپ هابل ناسا در تفکیک اشعه ی فرابنفش، توانستند 9 ستاره ی عظیم که 100 برابر بزرگ تر ازخورشید هستند را در خوشه ی R136 شناسایی کنند. این کشف عظیم، یکی از بزرگترین نمونه های ستاره های غول پیکر تا به امروز بوده است. نتایج این تحقیقات که در باشگاه ماهانه ی انجمن نجومی رویال به چاپ می رسد، سوالات زیادی را درباره ی نحوه ی شکل گیری این ستاره ها به وجود می آورد.

اخترشناسان با استفاده از توانایی منحصر به فرد تلسکوپ هابل ناسا در تفکیک اشعه ی فرابنفش، توانستند 9 ستاره ی عظیم که 100 برابر بزرگ تر ازخورشید هستند خورشید هستند را در خوشه ی R136 شناسایی کنند. این کشف عظیم، یکی از بزرگترین نمونه های ستاره های غول پیکر تا به امروز است. نتایج این تحقیقات که در باشگاه ماهانه ی انجمن نجومی رویال به چاپ می رسد، سوالات زیادی را درباره ی نحوه ی شکل گیری این ستاره ها به وجود می آورد..

نگاره ای که مشاهده می کنید، تعریفی از میدان مغناطیسی خورشید را نشان می دهد که توسط رصدخانه ی خورشیدی داینامیک ناسا در 12 مارچ 2016 به ثبت رسیده است. خطوط پیچیده نشان دهنده ی تغییرات مغناطیسی خورشید است؛ این تغییرات، از فعالیت های مداوم داخلی و سطحی خورشید نشات می گیرند. به میادین مغناطیسی که در نزدیکی نقاط درخشان، متراکم تر هستند، دقت کنید. این نقاط، نواحی پرقدرت مغناطیسی را نشان می دهند. در تصویر مشاهده می کنید که خطوط میدان، این نقاط فعال را به هم وصل می کند.

نگاره ای که مشاهده می کنید، تعریفی از میدان مغناطیسی خورشید را نشان می دهد که توسط رصدخانه ی خورشیدی داینامیک ناسا در 12 مارچ 2016 به ثبت رسیده است. خطوط پیچیده نشان دهنده ی تغییرات مغناطیسی خورشید است؛ این تغییرات، از فعالیت های مداوم داخلی و سطحی خورشید نشات می گیرند. به میادین مغناطیسی که در نزدیکی نقاط درخشان، متراکم تر هستند، دقت کنید. این نقاط، نواحی پرقدرت مغناطیسی را نشان می دهند. در تصویر مشاهده می کنید که خطوط میدان، این نقاط فعال را به هم وصل می کند..

دانشمندان با انجام برنامه ی Sally Ride EarthKAM از ایستگاه فضایی بین المللی و کنترل آن از راه دور، توانستند این تصویر خیره کننده را از آفریقای جنوبی در 9 فوریه 2016 تهیه کنند. در برنامه ی EarthKAM دانش آموزان می توانند در خواست کنند که از محل یا بخش یا ویژگی خاصی از زمین، عکس برداری شود. زمانیکه ایستگاه فضایی، از منطقه ی مورد نظر عبور کند، عکس ها توسط دوربین مخصوصی که در ایستگاه فضایی قرار دارد، گرفته می شوند. این عکس از آفریقای جنوبی به انتشار عمومی رسید و تمام دانش آموزان توانستند از آن بهره ببرند.

دانشمندان با انجام برنامه ی Sally Ride EarthKAM از ایستگاه فضایی بین المللی و کنترل آن از راه دور، توانستند این تصویر خیره کننده را از آفریقای جنوبی در 9 فوریه 2016 تهیه کنند. در برنامه ی EarthKAM دانش آموزان می توانند در خواست کنند که از محل یا بخش یا ویژگی خاصی از زمین، عکس برداری شود. زمانیکه ایستگاه فضایی، از منطقه ی مورد نظر عبور کند، عکس ها توسط دوربین مخصوصی که در ایستگاه فضایی قرار دارد، گرفته می شوند. این عکس از آفریقای جنوبی به انتشار عمومی رسید و تمام دانش آموزان توانستند از آن بهره ببرند..

تصویر زیر توسط فضاپیمای داون ناسا که در اطراف سیاره ی کوتوله سرس گردش می کند، به ثبت رسیده است. در این تصویر، نقاط درخشانی از موادی خاص را در سطح سرس مشاهده می کنیم. رصد های جدید که توسط طیف نگار HARPS در تلسکوپ ESO 3.6 متری، واقع در لاسیلای شیلی انجام شده، تغییراتی که به صورت روزانه در این نقاط درخشان به وقوع می پیوندد را نشان می دهد؛ تفاوت درخشندگی آن می تواند تحت تاثیر نور خورشید باشد.

این تصویر توسط فضاپیمای داون ناسا که در اطراف سیاره ی کوتوله سرس گردش می کند، به ثبت رسیده است. در این تصویر، نقاط درخشانی از موادی خاص را در سطح سرس مشاهده می کنیم. رصد های جدید که توسط طیف نگار HARPS در تلسکوپ ESO 3.6 متری، واقع در لاسیلاس شیلی انجام شدهف تغییراتی که به صورت روزانه در این نقاط درخشان به وقوع می پیوندد را نشان می دهد، تفاوت درخشندگی آن می تواند تحت تاثیر نور خورشید باشد..

دانشمندان در آرشیو اطلاعاتی ناسا، کهکشان های فوق مارپیچی را کشف کردند که در اطراف کهکشان مارپیچی ما، یعنی کهکشان راه شیری وجود دارند. این کهکشان ها در روشنایی و بزرگی با بزرگترین کهکشان های جهان هستی رقابت می کنند. مدت های زیادی است این کهکشان های بی نظیر در ورای زاویه دید، پشت ناحیه ی دیگری پنهان بوده است. سه مدل از کهشان های فوق مارپیچی در این تصویر نشان داده شده که توسط Sloan Digital Sky Survey به ثبت رسیده است.

دانشمندان در آرشیو اطلاعاتی ناسا، کهکشان های فوق مارپیچی را کشف کردند که در اطراف کهکشان مارپیچی ما، یعنی کهکشان راه شیری وجود دارند. این کهکشان ها در روشنایی .و بزرگی با بزرگترین کهکشان های جهان هستی رقابت می کنند. مدت های زیادی است این کهکشان های بی نظیر در ورای زاویه دید، پشت ناحیه ی دیگر پنهان بوده است. سه مدل از کهشان های فوق مارپیچی در این تصویر نشان داده شده که توسط Sloan Digital Sky Survey به ثبت رسیده است..

فضاپیمای کاسینی ناسا توانست این تصویر زیبا از قمر زحل، انسلادوس را به ثبت برساند. چروک و خط و خطوطی که در قمر مشاهده می شود بسیار جوان و تازه بوده و نشان از عدم تاثیرات پوسته دارد. زمانیکه مانند این تصویر، شمال قمر رو به بالا باشد، خط شب و روز، به صورت مورب از انسلادوس می گذرد، و زحل در حال نزدیک شدن به انقلاب تابستانی شمالی است. بخش روشن قمر بزرگ و یخی زحل، در مرکزیت نیمکره ی شمالی زحل و قمر قرار دارد.

فضاپیمای کاسینی ناسا توانست این تصویر زیبا از قمر زحل، انسلادوس را به ثبت برساند. چروک و خط و خطوطی که در قمر مشاهده می شود بسیار جوان و تازه بوده و نشان از عدم تاثیرات پوسته دارد. زمانیکه مانند این تصویر، شمال قمر رو به بالا باشد، خط شب و روز، به صورت مورب از انسلادوس می گذرد، و زحل در حال نزدیک شدن به انقلاب تابستانی شمالی است. بخش روشن قمر بزرگ و یخی زحل، در مرکزیت نیمکره ی شمالی زحل و قمر قرار دارد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: wired


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر