;
coinex

ساخت کوچکترین دیود جهان با استفاده از مولکول DNA

کوچکترین دیود جهان با استفاده از مولکول DNA ساخته شد؛ نتیجه ی این تحقیقات می تواند به ساخت دستگاه ها و قطعات الکترونیکی در مقیاس نانو کمک کند.

کوچکترین دیود جهان با استفاده از یک مولکول DNA ساخته شد؛ نتیجه ی این تحقیقات می تواند به ساخت دستگاه ها و قطعات الکترونیکی در مقیاس نانو کمک کند.

تیمی از محققان دانشگاه های جورجیا و بن گوریون موفق به ساخت یک قطعه ی الکترونیکی شدند؛ قطعه ی نامبرده با میکروسکوپ های معمولی قابل دیدن نیست. این محققان توانستند تنها با استفاده از یک مولکول DNA، کوچکترین دیود جهان را بسازند. دیود قطعه ایست که اغلب جریان الکتریسیته را به یک جهت هدایت می کند. علاوه بر این، مولکول DNA ساخته شده دارای 11 جفت باز است؛ و با در نظر داشتن اینکه ژنوم انسان از 3 میلیارد جفت تشکیل شده، این مولکول، یک مارپیچ تقریبا کوتاه محسوب می شود.

دانشمندان، به منظور ورود یک جریان در DNA، مولکولی به نام کورالین “Coralyne” را داخل مارپیچ قرار دادند. در نتیجه ی این فرآیند، جریان ورودی برای ولتاژ منفی، 15 برابر قدرتمند تر از ولتاژ مثبت بود و به بیان دیگر کوچکترین دیود دنیا ساخته شد.

بینگ کیان خو، محقق ارشد این تیم تحقیقاتی تصمیم گرفت از DNA برای ساخت قطعات کوچک استفاده کند، چرا که استفاده از سیلیکون در اندازه های نانو امکان پذیر نیست. او در این باره توضیح داد: “نزدیک به 50 سال است که می توانیم پاورهای کامپیوتری را در تراشه های کوچک قرار دهیم، اما حالا محدودیت های فیزیکی استفاده از سیلیکون را نداریم. اگر تراشه های سیلیکونی کوچکتر شوند، عملکرد آنها نیز غیر قابل پیش بینی و بدون ثبات خواهد بود.”

نتیجه ی تحقیقات این دانشمندان می تواند منجر به ساخت قطعات الکترونیکی در مقیاس نانو شود. این پروژه می تواند به ساخت دستگاه های پیشرفته تر کمک کند، چرا که با کوچکتر شدن قطعات، اجزای بیشتری در دستگاه ها با اندازه های معمولی قرار می گیرند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر