;
coinex

تغییرات آب و هوایی روی چرخش زمین تاثیر می گذارد

محققان آزمایشگاه Jet Propulsion ناسا دریافتند که تغییرات آب و هوایی روی چرخش کره ی زمین تاثیر می گذارد.

محققان آزمایشگاه Jet Propulsion ناسا دریافتند که تغییرات آب و هوایی روی چرخش کره ی زمین تاثیر می گذارد.

دانشمندان دریافتند که طی یک قرن گذشته، جنبش هایی که زمین هنگام حرکت خود ایجاد می کند، تغییر کرده است. صد سال پیش، این جنبش که با نام حرکت قطبی شناخته می شد، به سمت کانادا انحراف داشت؛ این در حالیست که در حال حاضر، انحراف آن به سمت بریتانیا تغییر جهت داده است. این تغییر در نوع خود نمی تواند آسیب رسان باشد، اما این حقیقت که تغییرات آب و هوایی می توانند چنین تاثیری داشته باشند، بسیاری را نگران می کند.

اگر تا به حال توپ بسکتبال را روی انگشتانتان چرخانده باشید، متوجه می شوید که جنبش های ریز آن شما را وادار می کند که حالت دست خود را هر چند لحظه، متعادل کنید تا توپ نیفتد. در نظر داشته باشید که وزن توپ های بسکتبال یکسان است، اما وزن کره ی زمین در دو قطب بیشتر است. دلیل سنگینی دو قطب، حجم زیاد آب به صورت یخ زده و پر فشار است که همه چیز را به شکل با ثبات حفظ می کند. اما زمانیکه سیاره گرم شود و آب های منجمد ذوب شوند، وزن از دو قطب به سمت مرکز زمین، پخش می شود.

بنا بر گفته ی اسوشیتدپرس، این گرایشات نگران کننده از سال 2003 و زمانیکه 600 تریلیون پوند یخ در گرینلند آغاز به ذوب شدن کردند، به وجود آمده است. اگر ما نتوانیم اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی را از بین برده و زمین را به حالت اول برگردانیم، جنبش ها احتمالا بد و بدتر شده و انحراف سیاره تغییر می کند. برای مثال، در نظر داشته باشید که غرب قطب جنوب به اندازه ی 275 تریلیون پوند از یخ خود را از دست بدهد، در حالی که قسمت شرقی آن هر ساله 165 تریلیون پوند یخ ایجاد کند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر