;
coinex

آیا می دانید استفاده از گوشی های هوشمند باعث عدم تمرکز و بیش فعالی می شود؟

صرف  زمان بیش از حد در استفاده از گوشی های هوشمند، می تواند یکی از عوامل اصلی این شرایط در شما باشد. این استفاده ی نابجا علائمی را برای فرد بوجود می آورد که اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) از این قبیل علائم است.
اگر به خود آمده اید و می بینید که مدام در حال تلاش برای تمرکز و توجه به وظایف خود هستید ولی به صورت غیر طبیغی تحرک هم دارید، اگر قادر به نشستن برای بیش از یک دقیقه بدون گر گرفتگی و اضطراب نیستید؟ صرف نظر از میزان پیشنیه ی بیماری خاصی که ممکن است با آن دست به گریبان باشید، صرف  زمان بیش از حد در استفاده از گوشی های هوشمند، می تواند یکی از عوامل اصلی این شرایط در شما باشد. این استفاده ی نابجا علائمی را برای فرد بوجود می آورد که اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) از این قبیل علائم است.
بررسی های علمی اخیر که توسط یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ویرجینیا انجام شده است، نشان می دهد که وقفه ای که توجه به گوشی های هوشمند ایجاد می کند، می تواند منجر به عدم تمرکز و بیش فعالی، حتی در میان افراد غیربالینی شود. به عنوان بخشی از این مطالعه، از 221 دانشجوی این دانشگاه خواسته شد تا برای به حداکثر رساندن این وقفه، تمام اطلاع رسانی ها و هشدارهای گوشی خود را در حالی که آن را در دست گرفته اند، فعال کنند. این شرایط به مدت یک هفته انجام شد، پس از آن از شرکت کنندگان خواسته شد تا برعکس این کار را انجام دهند. بار دیگر، طول دوره هفت روزه در نظر گرفته شد.
نتایج بصورتی پایدار و محکم نشان داد که دانش آموزان سطوح بسیار بالاتر از تجربه ی ناتوانی در توجه و بی قراری شدید در طول هفته ای که از گوشی های هوشمند خود استفاده کرده اند، رنج می برند. آنها علائم ADHD مانند، به طور مثال عدم تمرکز، خسته شدن سریع هنگامی که در تلاش برای تمرکز هستند، بی قراری، عدم توانایی در نشستن و تلاش برای انجام وظایف و فعالیت های آرام را در خود شاهد بوده اند. به گفته دکتر Kostadin Kushlev هدایت گر این پژوهش، گوشی های هوشمند با ارائه یک منبع سریع و آسان در حواس پرتی، به گسترش این نشانه ها کمک کرده است.
اگر موقعیت مشابهی دارید ولی نمی خواهید که گوشی هوشمند خود را رها کنید، سعی کنید از برنامه های کاربردی مانند Offtime برای اندروید (لینک) و Moment برای iOS (لینک) استفاده کنید. این برنامه های کاربردی، به صورت هدفمند برنامه ها و اطلاعیه هایی از گوشی هوشمند را که بیهوده باعث انحراف توجه فرد می شود، قطع خواهند کرد و زمانی را برای کاربر ایجاد می کند که به کارهای مهم خود که نیاز به تمر کز جدی دارد، برسد. اگر این برنامه ها به شما کمک نمی کند، باید به خودتان یک رژیم گوشی هوشمند بدهید یا شاید بهتر باشد زمانی از روز اتصالات به شبکه اینترنت را قطع کنید. به هر حال کاهش استفاده از گوشی هوشمند و در واقع استفاده ی کاربردی و هدفمند در صرفه جویی وقت شما نیز موثر است و از طرفی آرامش از دست رفته و عدم تمرکز خود را باز خواهید یافت.

با این اوصاف باید در خصوص استفاده از گوشی های هوشمند نیز، مراقب کودگان خود باشیم، عدم تمرکز و بیش فعالی در آنها بسیار جدی تر است و امکان اینکه اختلال های این چنینی برای آنها بوجود آید، محتمل تر است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: phonearena


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر