;
coinex

ایراتک/دستگیری هکر سایت های دولتی ، ساخت ساختمان با ربات های ایرانی، زیرساخت شهر هوشمند، موتورسیکلت برقی (29 خرداد 95)

ایراتک/دستگیری هکر سایت های دولتی، ساخت ساختمان با ربات های ایرانی، زیرساخت شهر هوشمند، موتورسیکلت برقی (29 خرداد 95)

مهم ترین اخبار روز تکنولوژی را با ایراتک دنبال کنید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

• دستگیری هکر سایت های دولتی

• رباتهای ایرانی ساختمان می سازند

• توسعه خدمات شهری بر بستر زیرساخت‌های شهر هوشمند

• موتورسیکلت برقی تولید محققان دانشگاه امیرکبیر

.

هکر تعدادی از سایت‌های دولتی دستگیر شد

هکر سایت‌های معروف ایرانی مانند سایت سازمان ثبت اسناد کشور، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از دانشگاه‌های کشور، توسط مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری دستگیر شد.

مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری اعلام کرد هکر تعدادی از سایت های دولتی را دستگیر کرده است.

چندی پیش هک تعدادی از سایت های دولتی، جنجال رسانه ای زیادی را ایجاد کرد. مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری سپاه، براساس وظایف ذاتی و مأموریت های محوله، در راستای پاسداری از امنیت فضای مجازی، با ورود به موضوع و انجام اقدامات فنی، موفق به شناسایی و دستگیری هکر تعدادی از این سایت ها شد.

این هکر که با نام «مافیا هکینگ تیم» فعالیت می کرد، تاکنون تعداد زیادی از سایت های داخلی از جمله سایت سازمان ثبت اسناد کشور، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از دانشگاه های کشور را هدف فعالیت های مجرمانه خویش (هک، نفوذ و …) قرار داده است.

نکته مهم آنکه تهاجمات سایبری اخیر، بار دیگر ضعف و خلأ امنیتی سایت های رسمی و حاکمیتی کشور را نشان داد. مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری، پیرو مأموریت ذاتی خویش و حفاظت و صیانت از حاکمیت ملی و امنیت عمومی مردم در بستر فضای مجازی، مکرراً این موضوع را به نهادهای متولی امر تذکر داده است.

نکته دیگر آنکه در حالیکه برخی مقامات و منابع خبری مدعی شده بودند که این هکر تنها توانسته مدیریت بخش اطلاع رسانی سایت های هک شده را در اختیار بگیرد، اما بررسی کارشناسان فنی این مرکز، نشان دهنده این است که وی به دلیل ضعف امنیتی، به اطلاعات زیادی دسترسی داشته ولی به دلیل انگیزه های خاص، از پیاده سازی و سرقت این اطلاعات خودداری نموده است.

لازم به ذکر است، فرد مزبور  ضمن تشکیل پرونده، به مرجع قضایی معرفی شده و تحقیقات مقدماتی از وی کماکان در دستور کار کارشناسان فنی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری قرار دارد.

گرداب، طی گزارشات تکمیلی آتی ابعاد مختلف این موضوع را به اطلاع عموم خواهد رساند.

.

ربات های ایرانی ساختمان می سازند/ ساخت ساختمان ۲۰۰ متری در یک روز

محققان ایرانی در صدد هستند تا سازه های ساختمانی را با کمک ربات ها در کره زمین و در سایر کرات از جمله ماه و مریخ بسازند.

بهرخ خوشنویس، مجری طرح «ساخت سازه های ساختمانی به کمک ربات روی کره زمین و سایر کرات» و برگزیده  بیست و نهمین جشنواره بین المللی خورازمی اظهار کرد: در حال حاضر تمام وسائلی که در دسترس مردم است همگی به صورت اتوماتیک ساخته می شوند و تنها چیزی که اتوماتیک ساخته نمی شود، ساختمان است.

وی با تاکید بر اینکه به همین دلیل لازم است ساختمان سازی هم اتوماتیکی انجام گیرد، گفت: ساختمان سازی کار بسیار خطر ناکی است و آمارها نشان می دهد که سالانه حدود ۶۰ هزار نفر طی ساختمان سازی جان خود را از دست می دهند.

استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی افزود: ساختمان سازی معمولا کار سریعی نیست و هزینه بالایی دارد؛ بنابراین ساخت ساختمان به صورت اتوماتیک و با ربات مبرم است.

به گفته خوشنویس، ۲۰ سال است که روی این زمینه  کار می کنم تا از طریق چاپ ۳ بعدی که اختراع کرده ام بتوانم به صورت اتوماتیک ساختمان سازی کنم.

وی با بیان اینکه این طرح در مورد استفاده در کرات دیگر نیز با کمک مجموعه فضایی ناسا مورد پیگیری قرار گرفته است، گفت:  چندین سال است که روی روش استفاده از موادی  که روی ماه و مریخ هستند تحقیق و توسعه انجام داده ام؛ آرزو دارم این طرح را  در ایران برای ساختمان سازی به عنوان اولین کشور کاربردی کنم.

خوشنویس در خصوص ویژگی های ساختمان سازی با روبات گفت: با استفاده از این طرح می توان، یک ساختمان  ۲۰۰ متری را در یک روز ساخت؛ البته ما از ساخت ساختمان های کوچک آغاز می کنیم و امیدواریم که با ساخت ماشین های بزرگتر ساختمان های بزرگتر بسازیم.

وی تاکید کرد: هر کاری نیاز به منابعی دارد ، بنابراین نمی توان زمان بهره برداری این طرح  را تخمین زد.

استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اظهار کرد: این طرح یک فناوری مناسب برای آینده است که روش ساخت کانتوری، مورد مطالعه قرار گرفته تا بدین وسیله یک ساختمان با تمام اجزای آن مانند لوله کشی، برق کشی و… را به صورت خودکار انجام داد.

وی با بیان اینکه  این فناوری از مزایای فوق العاده انرژی و زیست محیطی برخوردار است، ادامه داد: برای این کار هر ساختمان می تواند طرح منحصر به فرد خود را داشته باشد و حتی شامل اجزای پیچیده منحنی گون باشد.

به گزارش مهر، دکتر بهرخ خوشنویس، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و عضو آکادمی علوم اتحادیه اروپاست. وی همچنین عضو مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا، موسسه مهندسی صنایع و انجمن شبیه سازی کامپیوتری است.

نوآوری وی، در زمینه ساخت سازه های ساختمانی کانتوری به صورت خودکار است. این طرح رتبه دوم پژوهش های کاربردی بیست و نهمین جشنواره بین المللی خوارزمی را کسب کرده است.

.

خدمات شهری بر بستر زیرساخت‌های شهر هوشمند توسعه می‌یابد

دومین همایش زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند با مشارکت مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شهرداری‌ کلانشهرهای کشور، یکم و دوم شهریورماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

سهیل مظلوم با اعلام این خبر گفت: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های ارزنده‌ای در موضوعات زیرساختی به ویژه پروژه‌های نصب فیبر نوری صورت گرفته و برای بهره‌وری بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها، به سرمایه‌گذاری بیشتر و هدفمندتر بر روی توسعه خدمات نیاز است.

وی افزود: از این رو آگاهی از نیازها و مطالبات ذی‌نفعان بخش‌های مختلف توسعه خدمات، از جمله ارایه کنندگان خدمات رایانش ابری، شرکت‌های نرم‌افزاری، مراکز داده، بانک‌ها، شهرداری‌ها، اپراتورها، سرمایه‌گذاران، تامین‌کنندگان و دارندگان فعلی امکانات زیرساخت برای مدیران ارشد تصمیم‌گیر بسیار مهم است.

او عنوان کرد: شاید شناخت این نیازها و مطالبات با کار مطالعاتی و پژوهش کتابخانه‌ای و میدانی هم قابل دستیابی باشد اما برگزاری همایش‌های تخصصی موثرترین روش برای این شناخت راهبردی است.

دبیر اجرایی این همایش در مورد دستاوردهای دوره نخست همایش زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند گفت: تمرکز ما در سال گذشته بیشتر روی مباحث زیرساختی بود. بحث‌های شکل گرفته در سال گذشته سبب ایجاد موجی شد که در نهایت به تصویب نحوه اشتراک‌گذاری زیرساخت‌ها در کمیسیون تنظیم مقررات سرعت بخشید.

مظلوم گفت: همچنین موضوعات مربوط به اشتراک‌گذاری زیرساخت‌ها در برنامه ششم درج شد. نکته دیگر این که با انتخاب شهرهای برتر و قابل تقدیر، از یک سو وضعیت فعلی شهرها از لحاظ هوشمندی ترسیم گردید و از سوی دیگر الگویی مناسبی برای دیگر شهرها به این حوزه فراهم کرد.

وی در مورد برنامه‌های دومین دوره توضیح داد: تمرکز ما امسال بیشتر بر روی توسعه خدمات شهری بر بستر زیرساخت‌های شهر هوشمند است و آخرین دستاوردهای علمی و فنی در این حوزه ارایه خواهد شد.

او گفت: همچنین امسال شهرداری‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود را در حوزه زیرساخت و خدمات شهری هوشمند در حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی ارایه می‌کنند و از نزدیک ارتباط این دو گروه برقرار می‌شود.

مظلوم تاکید کرد: در این همایش همچنین قرار است در چند پنل تخصصی، فرصت‌ها و موانع توسعه شهر هوشمند از جمله بحث انحصارزدایی از شبکه‌های زیرساختی بررسی شود.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌ها برگزاری مسابقه ایده‌های نو در حوزه شهر هوشمند است. در این مسابقه افراد خوش‌فکر فرصت دارند ایده‌های خود را به دبیرخانه همایش به ترتیبی که فراخوان آن به زودی اعلام می‌شود، ارسال کنند.

او خاطر نشان کرد: افراد منتخب شانس معرفی ایده‌های خود را در کنفرانس خواهند داشت و افراد برتر علاوه بر دریافت جایزه، مورد حمایت شرکت‌های شتابدهنده قرار می‌گیرند.

.

موتورسیکلت برقی تولید محققان دانشگاه امیرکبیر در مسیر تجاری‌سازی

روند تجاری‌سازی موتورسیکلت برقی که به همت محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شده است آغاز شد؛ درصورت تحقق این امر و کاربری انبوه این وسیله نقلیه، تحول بزرگی در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و صوتی و مصرف سوختهای فسیلی در کشور ایجاد خواهد شد.

استاد مشاور طرح کلان ملی «طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی» با اشاره به اجرای این طرح گفت: کار طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی از اوایل سال 1394 در قالب یک طرح کلان ملی و به همت یک گروه 25 نفره متشکل از محققان و دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد و در دی ماه همان سال به نتیجه رسید.

وی درباره ویژگی‌های موتورسیکلت الکتریکی دانشگاه امیرکبیر توضیح داد: با توجه به اینکه در ساخت این موتورسیکلت از الکتروموتور برقی استفاده شده است، هیچ گونه آلودگی محیط زیستی تولید نمی‌کند و آلودگی صوتی آن نیز بسیار ناچیز است، به طوری که نسبت به موتورسیلکت‌های بنزینی که 80 دسیبل آلودگی صوتی دارند، آلودگی صوتی این موتور، حدود 10 دسی بل است.

ساریخانی سرعت نمونه ساخته شده را حدود 140 کیلومتر بر ساعت ذکر کرد و یادآور شد: می‌توان با در نظر گرفتن کاربری‌های متفاوت، نمونه‌هایی با سرعت‌های بیشتر یا کمتر نیز تولید کرد.

به گفته وی، نحوه سوختگیری این موتور سیکلت، شارژ برقی از طریق اتصال به پریز برق معمولی است که با 30 تا 45 دقیقه شارژ، نزدیک به دو ساعت پیمایش دارد و برای استفاده در مسیرهای شهری مناسب است.

کارشناس آزمایشگاه سیستم‌های دینامیکی و کنترل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استناد به مطالعات و بررسی‌های انجام گرفته در سطح شهر تهران، گفت: آمارها نشان می‌دهد حدود 47 درصد راکبان موتورسیکلت، از  این وسیله نقلیه برای تردد در مسیر منزل تا محل کار استفاده می‌کنند، برای 29 درصد آنها وسیله اصلی امرار معاش است و سایر راکبان هم به منظور تفریح و هم ورزش از آن استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: موتور سیکلت ساخته شده در دانشگاه صنعتی  امیرکبیر این قابلیت را دارد که با تغییراتی اندک، برای هر سه نوع کاربری مورد استفاده قرار گیرد و به قیمت‌های مختلف تولید شود؛ چرا که موتورسیکلت‌هایی که برای تردد در مسیر منزل به محل کار تولید می‌شوند، قیمت کمتری نسبت به دو نمونه دیگر خواهند داشت.

ساریخانی درخصوص قیمت تمام شده این وسیله نقلیه نیز اظهار کرد: در حال حاضر یک موتور سیکلت بنزینی 180 سی سی در بازار حدود 6 میلیون تومان قیمت دارد و قیمت موتورسیکلت برقی نیز 8.5 میلیون تومان تمام می‌شود و ممکن است در نگاه اول، خرید آن اقتصادی به نظر نرسد؛ اما با توجه به تفاوت قیمت بنزین و برق (سوخت مصرفی دو نوع موتورسیکلت) بعد از مدت نسبتا کوتاهی، اختلاف قیمت جبران خواهد شد.

وی یکی دیگر از برتری‌های این وسیله نقلیه نسبت به نمونه‌های بنزینی را نداشتن آلایندگی زیست محیطی ذکر کرد و گفت: تقریبا 1.5 میلیون موتورسیکلت بنزینی در تهران فعال هستند که به طور میانگین 120 میلیون تن مواد آلاینده در سال وارد هوای تهران می‌کنند و این به جز آلودگی صوتی ناشی از تردد آنها است.

ساریخانی با بیان این که میزان آلایندگی یک موتورسیکلت، 8 برابر یک خودرو با استاندارد یورو 2 است، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مباحثی که استفاده از موتورسیکلت برقی را به لحاظ اقتصادی، توجیه پذیر می‌کند، طول عمر بیشتر آن نسبت به نمونه‌های بنزینی است؛ به گونه‌ای که این وسیله برقی به دلیل کم بودن قطعات نیاز به تعمیرات بسیار کمی دارد.

وی از انجام  رایزنی‌هایی با چندین سرمایه گذار به منظور تجاری سازی موتورسیکلت الکتریکی خبر داد و اظهار کرد: این رایزنی‌ها نتایج اولیه خوبی داشته است؛ ولی برای ترویج آن در ابتدای کار، حمایت دولت را نیاز داریم.

این محقق درباره نوع حمایت دولت از این طرح کلان گفت: به عنوان مثال دولت می‌تواند به ساخت ایستگاه‌های شارژ این موتورسیکلت‌ها در سطح شهر کمک کند و یا ترتیبی دهد که در آغاز کار، شارژ این موتور سیکلت در این ایستگاه‌ها برای کاربران به صورت رایگان باشد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: farsnews ، mehrnews ، tasnimnews ، isna


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    خیلی خیلی جالب بود.انشاءالله از پیشرفت های روز افزون کشورمان در همه ی عرصه ها بر خوردار باشیم.

    پاسخ