;
coinex

ایراتک/چند برابر شدن گوشی های هوشمند ، استاد ایرانی برنده جایزه برترین محقق بین المللی آمریکا و … (4 تیر 95)

ایراتک/چند برابر شدن گوشی های هوشمند ، استاد ایرانی برنده جایزه برترین محقق بین المللی آمریکا و ... (4 تیر 95)

مهم ترین اخبار تکنولوژی ایران را در ایراتک بخوانید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

• چند برابر شدن گوشی های هوشمند و کاربران ADSL طی ۳ سال

• استاد ایرانی برنده جایزه برترین محقق بین المللی (VIF) آمریکا شد

• واگذاری 7 ماموریت به جهاددانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور

.

بازار تضمین شده مودم‌ ADSL و گوشی هوشمند ایران/ بخش خصوصی با سازندگان بزرگ موبایل به بازار ورود کند

معاون وزیر ارتباطات از چند برابر شدن گوشی های هوشمند و کاربران ADSL طی ۳ سال خبر داد و گفت: بخش خصوصی ایران در تفاهم با صنعت موبایل شرکت هایی بزرگ از جمله هواوی، سامسونگ، اچ‌تی‌سی در بازار بزرگ کشور ورود پیدا کند.

مرتضی براری در این خصوص اظهار داشت: با 8 برابر شدن پهنای باند اینترنت کشور طی 3 سال اخیر مصرف اینترنت بیشتر شده و در نتیجه نیاز به ابزارهای استفاده از اینترنت در کشور افزایش یافته است.

معاون مجلس و امور استان‌های وزارت ارتباطات افزود: در ابتدای دولت یازدهم تعداد اسمارت فون‌ها (گوشی هوشمند) در کشور 8 میلیون دستگاه بود که با گذشت 3 سال اکنون به 40 میلیون دستگاه رسیده است.

براری ادامه داد: بازار تلفن همراه هوشمند در ایران سالانه 10 میلیون دستگاه رشد دارد که معادل 10 هزار تا 15 هزار میلیارد تومان است.

معاون مجلس و امور استان‌های وزارت ارتباطات افزود: علاوه بر این در ابتدای دولت یازدهم 3.5 میلیون پورت فعال ADSL (اینترنت پرسرعت) در کشور وجود داشت که اکنون این تعداد به10 میلیون پورت رسیده است.

معاون وزیر ارتباطات گفت: با توجه به این آمار، بازار مناسبی برای تولید تجهیزات مودم ADSL (اینترنت پرسرعت) و گوشی هوشمند تلفن همراه در ایران وجود دارد و نیاز جدی به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه هایی که در دیگر صنایع مانند صنعت خودرو برای تولید مشترک ویژه بازار هدف داخل و کشورهای منطقه امضا شده، پیشنهاد کرد در صنعت ICT و در بخش تجهیزات ADSL و گوشی هوشمند تلفن همراه نیز بخش خصوصی ایران می تواند با صنعت موبایل شرکت هایی مانند هواوی، سامسونگ، اچ‌تی‌سی در بازار بزرگ کشور ورود پیدا کند.

.

استاد ایرانی برنده جایزه برترین محقق بین المللی (VIF) آمریکا شد

محقق ایرانی و استادیار رشته مدیریت پروژه و ساخت دانشگاه تهران برنده جایزه برترین محقق بین المللی (Visiting International Fellowship – VIF) از کنگره جهانی مدیریت منابع آب و محیط زیست (EWRI) در سال 2016 در کشور آمریکا شد.

دکتر سعید یوسفی عضو هیات علمی گروه «مدیریت پروژه و ساخت» دانشکده معماری دانشگاه تهران با ارائه مقاله‌ای با عنوان «مذاکرات طرز تفکر محور برای حل اختلافات محیط زیستی و منابع آب» روش نوینی را برای حل منازعات پیچیده زیست محیطی و مسائل کیفی و کمی منابع آب ارائه کرد.

وی در این مقاله، با بکارگیری روش توسعه یافته خود در یک مطالعه موردی در ایران که مربوط به حل اختلاف درباره کیفیت آب در یک پروژه ساخته شده بود، تلاش کرده است تا با تلفیق علم مهندسی و علوم روان شناختی، مدل‌هایی برای رفع اختلافات در حوزه منابع آب و کاهش آلودگی آب‌ها ارائه کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران که تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد «مدیریت ساخت»، دکترای «مدیریت پروژه»، و فوق دکتری «مدیریت تصمیم گیری» را در دانشگاه واترلو کانادا به پایان رسانده است، و در حال حاضر استاد مدعو «گروه حل اختلافات» دانشکده مهندسی طراحی سیستم‌ها در دانشگاه واترلو است، اظهار کرد: به دلیل خشکسالی‌های اخیر، منازعات مربوط به کمبود منابع آب به لحاظ کمی و کیفی و همچنین اختلافات زیست محیطی در خاورمیانه و بخصوص در ایران در حال گسترش است.

وی با تاکید بر این که به دلیل پیچیدگی این موضوعات، رفع آنها به روش‌های مهندسی نوین حل اختلافات نیاز دارد، یادآور شد: مذاکرات طرز تفکر محور مدل جدیدی ارائه می‌دهد تا بتوان اختلافات را با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری مدیریت کرد.

یوسفی با بیان این که در چنین شرایطی هر دستگاهی نهاد دیگری را مقصر قلمداد می‌کند، خاطر نشان کرد: در این مقاله راهکارهای تفکر منطقی برای رفع منازعات کیفی و کمی آب ارائه کردم، به این صورت که پس از تهیه صورت مساله،‌راه حل‌هایی پایدار برای رفع آن ارائه شود.

یوسفی تاکید کرد: در این مقاله اثبات کردم که داشتن طرز تفکر منفی در مذاکرات هرگز منجر به حل معضلات نخواهد شد.

این مقاله برنده جایزه برترین محقق بین‌المللی (Visiting International Fellowship – VIF) از کنگره جهانی مدیریت منابع آب و محیط زیست (EWRI) در سال 2016 در کشور آمریکا شد.

دکتر یوسفی ضمن حضور در گردهمایی سالیانه EWRI در ایالت فلوریدا و ارائه شفاهی مقاله منتخب، در بازدیدی از شرکت مدیریت منابع آب فلوریدا از نزدیک در جریان روند پیشرفته مدیریت بهینه منابع آب و کنترل زیست محیطی در فلوریدا قرار گرفت.

عضو انستیتو بین المللی مدیریت پروژه آمریکا همچنین در سال 2011 با ارائه مقاله‌ای با عنوان “Attitude-based negotiation methodology for the management of construction disputes “توانست تلفیقی از مفهوم طرز تفکر با مدل‌سازی‌های پیشرفته مهندسی مذاکره را در پروژه‌های مهندسی ارائه دهد.

مقاله وی به دلیل تلفیق نوآورنه مفاهیم علم روانشناسی در علوم مهندسی و ساختار بدیع نگارش، از سوی هیات داوران انجمن مهندسان عمران آمریکا به عنوان برنده جایزه بهترین مقاله علمی سال 2011 معرفی شد.

نتایج این دو مقاله در نشریاتASCE  در سال‌های 2011 و 2016 منتشر شده است.

انجمن علمی مهندسان عمران آمریکا (ASCE) با قدمت 164 سال از جمله انجمن‌های مطرح آمریکا است که 33 نشریه در زمینه مهندسی عمران و سالانه بیش از 7 هزار مقاله در قالب این نشریات منتشر می‌کند.

انستیتوی منابع آب و محیط زیست (EWRI) نیز از بزرگترین مراکز علمی در آمریکا و متعلق به انجمن مهندسان عمران آمریکا است.

.

واگذاری 7 ماموریت به جهاددانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه جهاد در زمینه ارتقای کیفیت بوته‌های چای و فرآوری این محصول توانمندی‌های بالایی دارد، گفت: 5 مرکز فناوری جهاددانشگاهی دارای کیفیت بالا و قابل رقابت با نمونه خارجی هستند و این امکان را دارند که با ساماندهی علاوه‌ بر تامین نیاز بازار داخلی در بازارهای بین‌المللی هم عرضه شوند.

دکتر سیدحمیدرضا طیبی با بیان اینکه در جهاددانشگاهی پتانسیل بسیار خوبی برای انجام کارهای پژوهشی داریم، اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه‌های پژوهشی، برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی در این دوره از مدیریت توسط همکاران بنده انجام گرفته است.

.

زمینه رونق محصول چای باکیفیت ایرانی را فراهم کنیم

وی در پاسخ به این سوال که جهاددانشگاهی چه فعالیت‌های پژوهشی را دنبال می‌کند، افزود: در تلاشیم که فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی را به گونه‌ای توسعه دهیم که همه واحدهای این نهاد در سراسر کشور بر اساس مزیت‌های بومی استان و نیازهای روز کشور دارای فعالیت‌های شاخص در حوزه پژوهشی و فناوری باشند که این در قالب برنامه پنجم توسعه جهاددانشگاهی برنامه‌ریزی شده و در حال حاضر به دنبال تحقق اهداف آن هستیم. تحقق اهداف به این معناست که علاوه‌بر بودجه، نیاز به یکسری ماموریت‌های ملی در زمینه حوزه کاری داریم، به ویژه در مورد استان‌هایی مانند گیلان که بحث چای و برنج از مباحث مورد توجه مطرح در کشور است.، خیلی بد است که چُنین استانی از پتانسیل بالا برای تولید چای کشور برخوردار باشد ولی هنوز در زمینه چای، نیاز به حجم بالای واردات داشته باشیم.

طیبی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در زمینه ارتقای کیفیت بوته‌های چای و فراوری این محصول توانمندی‌های بالایی دارد، گفت: امیدواریم در جلساتی که با مسئولین وزارت جهادکشاورزی داریم و همچنین جلساتی که با استاندار گیلان خواهیم داشت، بتوانیم زمینه رونق محصول چای با کیفیت ایرانی را فراهم کنیم؛ مهم‌ترین هدف برنامه پنجم توسعه جهاددانشگاهی این است که همه واحدهای این نهاد در کشور دارای فعالیت‌های شاخص باشند و ما هم باید زیرساخت‌های لازم این امر را فراهم کنیم.

.

واگذاری 7 ماموریت به جهاددانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به دیدار مدیران و کارکنان این نهاد با مقام معظم رهبری در سال 93، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار توصیه کردند «جهاددانشگاهی نقش خود را در نقشه جامع علمی کشور مشخص کنند و به دنبال مذاکره با دولت باشد تا این نقش‌ها به آن واگذار شود»، اولین اقدام این بود که این ماموریت‌ها را در قالب سند رسمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین کنیم که خوشبختانه این کار انجام گرفت و سند نقش جهاددانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور در شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید که در این سند 7 ماموریت به جهاددانشگاهی واگذار شد.

وی در پاسخ به این سوال که جهاددانشگاهی جهت تحقق ماموریت‌های این سند چه برنامه‌ای دارد، ادامه داد: ما نیز به دنبال این هستیم که راهکار تحقق این سند را دنبال کنیم، در این سند قید شده که جهاددانشگاهی باید یک مرکز پژوهش و فناوری ملی ایجاد کند تا چند ماموریت علمی ملی به آن واگذار شود که در این زمینه هم اساسنامه‌ای تدوین کردیم؛ یکی دیگر از ماموریت‌هایی که در این سند به آن اشاره شده این است که جهاددانشگاهی مرکزی جهت ارائه آموزش‌های علمی و انتقال فناوری‌ها به کشورهایی که هدف جمهوری اسلامی ایران هستند، را بوجود آورد؛ کشورهای ژاپن و کره این کار را به صورت موفقیت‌آمیز با تاسیس موسساتی نظیر “جایکا” و “کوئیکا” با هدف کمک به کشورهای جامع هدف‌شان، انجام داده‌اند. ما نیز اساسنامه این موسسه را تهیه کرده‌ایم و ان‌شاءالله به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود تا پس از تصویب شورا، فرآیند تاسیس موسسه آغاز شود. با معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شورای اقتصاد جلساتی در خصوص اجرایی شدن بخش‌های دیگر این ماموریت جلساتی برگزار کردیم که خوشبختانه به توفیقات خوبی هم رسیده‌ایم.

.

5 فناوری جهاددانشگاهی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی هستند

وی در پاسخ به این سوال که واحدهای استانی جهاددانشگاهی چه نقشی در تحقق سند راهبردی این نهاد ایفا می‌کنند، اضافه کرد: با اجرایی شدن بندهای سند نقش جهاددانشگاهی در جامعه علمی کشور، واحدهای استانی ما هم می‌توانند از نتایج اجرایی شدن این سند به ویژه در زمینه کارهای فناورانه، پژوهشی، فرهنگی و اشتغال آفرینی ایفای نقش کنند.

طیبی در خصوص دیگر اقدامات انجام گرفته در جهاددانشگاهی گفت: پیشنهاداتی به دولت در خصوص مجموع توانمندی‌های ایجاد شده در جهاددانشگاهی ارائه داده‌ایم. درصددیم این توانمندی‌ها بتوانند در قالب ایجاد 5 مجتمع به شکل مناسب ساماندهی شود. ما فناوری‌های خوبی در جهاددانشگاهی ایجاد کرده‌ایم اما این فناوری‌ها در حجم‌های کوچک تولید و وارد بازار ایران می‌شود؛ این فناوری‌ها با توجه به اینکه دارای کیفیت بالا و قابل رقابت با نمونه خارجی وارد شده در بازار ایران هستند، این اماکن را دارند که در قالب 5 مرکز و برند؛ هم نیاز بازار داخلی را برطرف کنند و هم در بازارهای منطقه و بین‌المللی عرضه شوند.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این 5 مرکز قابلیت برند شدن در ایران را دارند، تصریح کرد: این 5 محصول شامل الکتروقدرت و الکترومکانیک، شیمی و تکنوشیمی، داروهای شیمیایی و گیاهی، حوزه کشاورزی و کشت بافت، آب و آب‌شیرین کن‌ها می‌باشند؛ خوشبختانه به توافقاتی هم رسیدیم که بتوانیم با یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت صنایع اولین مجتمع را ایجاد کنیم.

.

«ایسنا»  در آینده سازمان می‌شود/ ایجاد پژوهشکده میان رشته‌ای در زمینه علوم قرآنی

طیبی در پاسخ به این سوال که جهاددانشگاهی برای خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا چه برنامه‌ای دارد، بیان کرد: ایسنا و ایکنا هم برنامه‌های توسعه خود را تهیه کرده‌اند اما مهم‌ترین مسئله در مورد خبرگزاری ایسنا این است که علاوه‌ بر اختصاص بودجه مناسب، در آینده به سازمانی تبدیل شود که خبرگزاری یکی از اجزای آن باشد و بتواند در زمینه‌های مختلف خبری هم دانشکده خبر ایجاد کند، هم در زمینه امور تحقیقاتی وابسته به خبر دارای یک مرکز تحقیقاتی شود.

وی اضافه کرد: در خبرگزاری ایکنا هم بنابر توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «کارهای قرآنی شما باید متفاوت از دیگران باشد» براین اساس یکی از اهداف سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان ایران ایجاد پژوهشکده میان رشته‌ای در زمینه علوم قرآنی است، هدف این است که بتوانیم تحقیقات میان رشته‌ای در زمینه علوم قرآنی داشته باشیم که کارهای اولیه‌اش زیرنظر معاونت پژوهشی انجام شده و همچنین در حال حاضر یک مرکز رشد در زمینه فعالیت‌های قرآنی ایجاد شده است.

.

به دنبال ایجاد مرکز پارک علم و فناوری در زمینه فعالیت‌های نرم و هویت‌ساز هستیم

رئیس جهاددانشگاهی یادآور شد:در حوزه علم و فناوری به دنبال ایجاد یک مرکز پارک علم و فناوری در زمینه فعالیت‌های نرم و هویت‌ساز هستیم. با توجه به اینکه حوزه فرهنگ و به ویژه اقتصاد در فرهنگ تاثیراتی فراوانی در جامعه دارد، می‌تواند یکی از زمینه‌های موثر برای توسعه فرهنگی باشد و حتی در حوزه فرهنگی اشتغالزایی کند لذا به دنبال ایجاد پارک علم و فناوری در حوزه فعالیت‌های هویت‌ساز در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی هستیم.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: isna ، farsnews


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر