;
coinex

ایراتک/دلیل هک شدن پورتال های ایران ، خروج از انحصار ارتباطات زیرساخت و … (6 تیر 95)

ایراتک/دلیل هک شدن پورتال های ایران ، خروج از انحصار ارتباطات زیرساخت و ... (6 تیر 95)

مهم ترین اخبار تکنولوژی کشور را با ایراتک دنبال کنید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

• دلیل هک شدن پورتال های ایران

• زیرساخت از قالب انحصار خارج می‌شود

• سقف تعرفه اینترنت موبایل 0.1 ریال ارزان شد

• رفع اختلال سامانه ۱۸۱۸تا ساعت ۱۵ امروز

• پیشی گرفتن ایران از ترکیه در تولید مقالات پراستناد دنیا

• بورسیه تحصیلی مادران واجد شرایط

.

دلیل هک شدن پورتال‌های ایران مشخص شد/CMS را بروز کنید

پلیس فتا با استناد به گزارش مرکز ماهر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دلیل هک شدن پورتال‌های ایرانی طی حملات سایبری اخیر را عنوان کرد.

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) گزارشی را با عنوان راهکار رفع آسیب‌پذیری Installatian در پورتال DotNetNuke منتشر کرده که در آن به چرایی هک شدن برخی سایت‌های کشور پرداخته شده است.

پلیس فتا در این بیانیه به گزارش مرکز ماهر وزارت ارتباطات استناد و دلیل هک شدن برخی پورتال‌های داخلی را در جریان عملیات سایبری اخیر عنوان کرده است.

مرکز ماهر در قالب پیوستی به “راهکار رفع آسیب‌پذیری Installatian در پورتال DotNetNuke” پرداخته است.

طبق این گزارش، بررسی‌های صورت گرفته درباره وقایع هک اخیر بر روی شماری از پورتال‌های کشور نشان از سوءاستفاده از یک ضعف امنیتی روی CMS متن باز DotNetNuke دارد.

این CMS در نسخه‌های قبل از 8.0.3 دارای یک نقص امنیتی جدی است که در چند مرحله در سال‌های 2015 و 2016 مورد حمله واقع شده است.

نسخه فعلی 8.0.3 روی سایت شرکت irandnn.ir که ارایه دهنده این CMS به بسیاری از پورتال‌ها در کشور است، دارای آخرین بروزرسانی‌ها بوده و ضعف امنیتی معروف به Installation بر نسخه فعلی ارایه شده روی این سایت، پوشش داده شده و آسیب‌پذیری وجود ندارد.

به عبارت بهتر نسخه 8.0.3 همان نسخه بروزرسانی شده 07.04.01 مربوط به وب‌سایت اصلی سیستم مدیریت محتوای DNN است که ضعف امنیتی یاد شده روی آن پوشش داده شده است.

وب‌سایت irandnn.ir در تاریخ 14 خرداد 95 اخطار امنیتی در مورد این ضعف را گزارش و نحوه از بین بردن آن را به صورت دستی توضیح داده است. همچنین نسخه DNN فارسی خود را هم به 8.0.3 ارتقا داده است که کاربران می‌توانند از منوی بروزرسانی در صفحه مدیریت سایت‌های خود، به صورت اتوماتیک نسخه DNN مورد استفاده روی سایت‌شان را بروزرسانی کنند.

در نسخه 07.04.00 از DNN CMS متاسفانه هیچ‌گونه تدبیری در مورد دسترسی افراد غیرمجاز به سیستم نصب آن اندیشیده نشده است.

به همین دلیل نفوذگران با دسترسی Remote می‌توانند مجددا سیستم DNN CMS را reinstall کرده و به سطح دسترسی Super User روی این سیستم مدیریت محتوا برسند. تمامی نسخه‌های قبل از نسخه 07.04.00 هم دارای این مشکل هستند.

در بخش اثبات ادعا هم، مرکز ماهر مستندات زیر را ارائه کرده است:

دلیل هک شدن پورتال‌های ایران مشخص شد/CMS را بروز کنید. در بخش اثبات ادعا هم، مرکز ماهر مستندات زیر را ارائه کرده است:

.

زیرساخت از قالب انحصار خارج می‌شود

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: برای نیل به سمت مشتری‌مداری باید رضایت مشتریان را جلب کنیم و از قالب انحصار خارج و وارد عرصه رقابت شویم.

محمد جواد آذری جهرمی با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت به سمت مشتری‌مداری حرکت می‌کند، اظهار کرد: درست است که حاکمیتی هستیم اما باید به سراغ مشتری برویم و علاوه بر پاسخگویی به مشکلات، رضایتشان را جلب و از آنان قدردانی کنیم.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت که در مراسم معارفه مدیران زیرساختی صحبت می‌کرد، گفت: انتظار بنده این است که بایستیSLA  (موافقتنامه‌های سطح خدمات) با مشتریان داشته باشیم و کیفیت خدماتمان را بالا ببریم حتی جریمه هم برای کیفیت نامطلوب بپردازیم.

او اضافه کرد: باید تحول را از خودمان شروع کنیم و خود را پاسخگو به اپراتورها بدانیم تا آنها نیز به مردم و کاربر نهایی پاسخگو باشند.

جهرمی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی و شبکه ملی اطلاعات با جوابگو بودن تحقق خواهد یافت و امروز انتظارات از شرکت ارتباطات زیرساخت بالاست و تکلیفی که بر عهده ما گذاشته شده بسیار سنگین است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به رشد چشمگیر پهنای باند دیتا گفت: در سال 88 پهنای باند 13 گیگابیت بر ثانیه با سه میلیون کاربر بود که خرداد 92 به چهار و نیم میلیون مشترک با 72 گیگ رسید و این نشان می‌دهد زیرساخت رشدی را با توجه به بازار تجربه کرده است اما یکباره در سال 92 با جهش در شمار کاربران این آمار به 34 میلیون کاربر پهن باند در کشور رسید.

وی افزود: این موضوع فشار مضاعفی به زیرساخت وارد کرد که خوشبختانه بخش توسعه، نگهداری شرکت از این آزمون سربلند بیرون آمد.

مدیر عامل زیرساخت با بیان اینکه تکلیف ما توسعه شبکه ملی اطلاعات است، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این مهم نیازمند یک آغاز مجدد به سمت هدف بزرگتر هستیم که  لازمه آن آوردن نیروهای تازه نفس با کار و ایده‌های جدید به این سمت است. برای این کار نیاز به تحول و اصلاح فرآیندها در دیتا داریم.

.

سقف تعرفه اینترنت موبایل 0.1 ریال ارزان شد/ برخورد با ارزان‌فروشی و تعیین کف قیمت دستور کار بعدی

پس از افزایش 50 درصدی تعرفه تلفن ثابت و کاهش 20 درصدی اینترنت ثابت، قیمت اینترنت موبایل نیز به میزان یک دهم (0.1) ریال کاهش یافته است. پس از این تعیین کف قیمت بسته‌های اینترنتی برای جلوگیری از ارزان فروشی اقدام بعدی خواهد بود.

در جریان بازنگری تعرفه های ارتباطی در کشور، اخیرا تعرفه اینترنت تلفن همراه نیز کاهش یافته است.

با تصمیم جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به ریاست وزیر ارتباطات، سقف تعرفه دیتای موبایل به ازای هر کیلو بایت استفاده، از نیم ریال (5/.) به 4/. ریال کاهش یافته است. اغلب کاربران اینترنت موبایل از بسته های اینترنت استفاده می کنند. در اغلب موارد مصرف آزاد به صورت ناخواسته اتفاق می‌افتد.

در همین حال تعرفه تلفن ثابت 50 درصد گران شده، قیمت خرید یک خط تلفن ثابت 4 برابر شده و تعرفه اینترنت قرار است 20 درصد کاهش یابد.

تصمیم به تغییر سقف تعرفه اینترنت موبایل در شرایطی اتخاذ شده که مدت ها است بحث تعیین کف برای این سرویس مطرح است.

پیش از این، معاون وزیر ارتباطات از بررسی پیشنهاد یک اپراتور برای تعیین کف قیمت اینترنت موبایل در کمیسیون خبر داده بود تا به این ترتیب اپراتورها مجاز به ارزان کردن بسته ها بیش از حد مشخصی نباشند.

برخی اپراتورها معتقدند در بازار اینترنت موبایل دامپینگ روی می دهد. آنها می گویند: اپراتورهای بزرگ تر به جای ارائه تخفیف در تمامی خدمات از جمله صوت، پیامک و دیتا، قیمت دو خدمت اصلی را ثابت نگه داشته و تنها در قیمت اینترنت تخفیف ارائه می کنند. در نتیجه درآمد اینترنت دچار ضرر می شود.

اما قدم نخست تغییر سقف قیمتی اینترنت موبایل بود که اکنون پس از تعیین تعرفه، تعیین کف قیمت به زودی دستور کار بعدی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خواهد بود.

.

رفع اختلال سامانه ۱۸۱۸تا ساعت ۱۵ امروز

سامانه ۱۸۱۸مخابرات دچار اختلال شده و علت اختلال عملیات توسعه اعلام شده است.

سامانه ۱۸۱۸مخابرات دچار اختلال شده است. سامانه ۱۸۱۸برای پرداخت های شرکت مخابرات است.
شرکت مخابرات استان تهران اعلام کرده این اختلال به دلیل اجرای عملیات توسعه و به روزرسانی دوره جاری سامانه های ۱۸۱۸است که تا ساعت 15 امروز برطرف خواهد شد.

.

پیشی گرفتن ایران از ترکیه در تولید مقالات پراستناد دنیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)سهم ایران از مقالات پراستناد دنیا در سال 2016 را ۲.۲ درصد ذکر کرد و گفت: در سال ۲۰۱۶ سهم ترکیه از مقالات پراستناد دنیا ۹ دهم درصد است.

دکتر محمدجواد دهقانی با اشاره به داده‌های پایگاه استنادی ISI تا 4 تیرماه سال جاری با تاکید بر این که این داده‌ها نشان می‌دهد که تولید علم برتر در ایران در حال افزایش است، اظهار کرد: به طور میانگین از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ هر ساله حدود 2 میلیون مدرک در پایگاه وب آو ساینس تامسون رویترز (ISI) نمایه شده‌اند.

وی ادامه داد: در مجموع از سال ۲۰۰۶ تاکنون بیش از 21.5 میلیون مدرک در ISI نمایه شده است که از آن تحت عنوان «تولید علم» نام برده می‌شود.

دهقان خاطر نشان کرد: از این میزان حدود ۱۹ میلیون مدرک در معتبرترین مجلات بین‌المللی منتشر و ۴.۵ میلیون مدرک نیز در معتبرترین کنفرانس‌ها ارایه شده است.

به گفته وی از این تعداد مدرک تنها ۱۲۶ هزار و ۴۲۹ مورد مقالات برتر (پراستناد) هستند که آن را «تولید علم برتر» می‌نامند.

سرپرست ISC با تاکید بر این که استنادها در دنیای علم مهمترین عامل مرجعیت علمی هستند، اضافه کرد: استنادها بیانگر میزان استفاده از علم تولید شده است و هر چه مقدار استنادها بیشتر باشد به آن معنی است که میزان اثرگذاری آن علم بیشتر است.

دهقان ادامه داد: مقالات پراستناد هر چند تحت عنوان مقالات یک درصد برتر نیز شناخته می‌شوند، اما ارقام نشان می‌دهند که سهم این مقالات از کل مدارک دنیا کمتر از یک درصد است.

وی با تاکید بر این که سهم ایران از مقالات پراستناد دنیا در حال افزایش است، افزود: در سال ۲۰۰۶ تنها ۳ دهم درصد از مقالات پراستناد دنیا را تولید کردیم، اما این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۱.۵ درصد و در سال ۲۰۱۶ به ۲.۲ درصد رسیده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: برخلاف ایران، سهم ترکیه از پراستنادترین مقالات دنیا به طور مرتب در حال کاهش است به گونه‌ای که سهم ترکیه از مقالات پراستناد بین‌المللی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ یک روند رو به رشد را تجربه کرده است و از ۶ دهم درصد به ۱.۱ درصد رسید.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که در سال ۲۰۱۰ این رقم به ۹ دهم درصد رسید و در سال ۲۰۱۶ سهم ترکیه از مقالات پراستناد دنیا ۹ دهم درصد است.

دهقانی افزود: مقایسه تعداد مقالات پراستناد ایران و ترکیه نشان می‌دهد که سهم ایران از مقالات پراستناد به سرعت در حال افزایش است و ترکیه را از سال ۲۰۱۳ پشت سرگذاشته است.

وی گفت: در سال ۲۰۱۲ تعداد مقالات پراستناد ترکیه ۱۲۷ مورد و ایران ۱۰۹ مورد بود، اما در سال ۲۰۱۳ سهم ایران به ۱۵۶ مورد رسید و سهم ترکیه هر چند به ۱۴۸ مورد افزایش یافت، اما بعد از ایران قرار گرفت.

دهقان ادامه داد: ایران در سال ۲۰۱۴ تعداد ۱۹۱ مقاله پراستناد تولید کرد در حالی که تعداد مقالات ترکیه به ۱۶۱ مورد رسید و در سال ۲۰۱۵ مجددا تعداد مقالات پراستناد ایران افزایش یافته و به ۲۲۷ مورد رسید، اما در این سال تعداد مقالات پراستناد ترکیه کاهش یافت و به ۱۵۲ مورد رسید.

دهقانی با بیان این که پایگاه استنادی ISI همواره به ارایه مقالات پراستناد در 10 سال اخیر می‌پردازد، اظهار کرد: اگر به سهم تولید علم کشورهای مختلف دنیا از مقالات پراستناد و سهم آنها از کل تولید علم دنیا در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ بنگریم واقعیت‌های جالبی پدیدار می‎شود.

به گفته وی آمریکا ۲۷ درصد از علم دنیا را تولید می‌کند و از این لحاظ جایگاه نخست دنیا را در اختیار دارد. این کشور ۵۱ درصد از مقالات پراستناد دنیا را تولید می‌کند بنابراین تقریبا دو برابر سهم تولید علمش مقاله پراستناد تولید می‌کند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطر نشان کرد: انگلستان حدود ۶ درصد علم دنیا و حدود ۱۴ درصد مقالات پراستناد دنیا را تولید کرده است. سهم مقالات پراستناد این کشور نیز بیش از دو برابر سهم تولید علم این کشور است.

وی با اشاره به وضعیت کشور چین، گفت: این کشور حدود ۱۲ درصد علم دنیا و حدود ۱۳ درصد از مقالات پراستناد دنیا را تولید کرده است ضمن آن که آلمان ۶ درصد علم دنیا و ۱۲ درصد از مقالات پراستناد دنیا را تولید می‌کند. فرانسه نیز حدود ۴ درصد علم دنیا و ۸ درصد مقالات پراستناد دنیا را تولید کرده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تاکید بر این که براساس تعداد مقالات در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ رتبه ایران ۲۲ و رتبه ترکیه ۱۸ خواهد بود، یادآور شد: اما از نظر تعداد مقالات پراستناد و به عبارت دیگر کیفیت مقالات تولید شده برای دو کشور وضعیت متفاوت است. بر این اساس، رتبه ایران ۳۵ و رتبه ترکیه ۳۳ است.

به گفته وی ترکیه حدود ۱.۵ درصد از علم دنیا را تولید کرده اما حدود ۹ دهم درصد از مقالات پراستناد دنیا در این دوره زمانی را به خود اختصاص داده است.

دهقان با بیان این که در همین فاصله زمانی ایران حدود یک درصد از علم دنیا را تولید کرده است و حدود ۸ دهم درصد از مقالات پراستناد دنیا را به خود اختصاص داده است، افزود: هم اکنون در سال ۲۰۱۶ ایران از لحاظ کمیت تولید علم در پایگاه ISI از ترکیه پیشی گرفته است.

وی اضافه کرد: ایران تا 4 تیرماه سال جاری تعداد ۱۵ هزار و ۸۵۲ مدرک و ترکیه تعداد ۱۵ هزار و ۳۵۸ مدرک تولید کرده است. هر چند اطلاعات سال ۲۰۱۶ هنوز کامل نشده است، اما سهم تولید علم ایران نسبت به سال گذشته افزایش یافته و از ۱.۵ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۱.۸ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

دهقان با تاکید بر نقش دانشگاه‌های کشور در تولید مقالات پراستناد، توضیح داد: دانشگاه شریف در دوره زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ بیشترین تعداد مقالات(۹۵ مقاله) پراستناد را در معتبرترین مجلات بین‌المللی منتشر کرده است.

وی دانشگاه تهران را در رتبه دوم دانست که با تولید ۸۳ مقاله بعد از دانشگاه شریف قرار گرفته است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، علم صنعت ایران، تربیت مدرس، علوم پزشکی تهران، دانشگاه شیراز، تبریز و فردوسی مشهد به ترتیب رتبه‎های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. این دانشگاه‌ها به ترتیب ۸۰، ۸۰، ۶۱، ۵۹، ۵۶، ۵۴، ۳۸، ۳۷ و ۳۲ مقاله پراستناد تولید کرده‌اند.

پیشی گرفتن ایران از ترکیه در تولید مقالات پراستناد دنیا: دانشگاه شریف در دوره زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ بیشترین تعداد مقالات(۹۵ مقاله) پراستناد را در معتبرترین مجلات بین‌المللی منتشر کرده است. وی دانشگاه تهران را در رتبه دوم دانست که با تولید ۸۳ مقاله بعد از دانشگاه شریف قرار گرفته است. سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، علم صنعت ایران، تربیت مدرس، علوم پزشکی تهران، دانشگاه شیراز، تبریز و فردوسی مشهد به ترتیب رتبه‎های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. این دانشگاه‌ها به ترتیب ۸۰، ۸۰، ۶۱، ۵۹، ۵۶، ۵۴، ۳۸، ۳۷ و ۳۲ مقاله پراستناد تولید کرده‌اند.

به گفته وی دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان رتبه سوم مشترک در تولید مقالات پراستناد را دارند.

.

مادران واجد شرایط بورس تحصیلی می‌شوند

رییس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز از راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی «مادر» خبر داد و گفت: بر اساس امضای تفاهم‌نامه میان بنیاد و دانشگاه شیراز از طرح‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مرتبط تا سقف 300 میلیون ریال حمایت خواهد شد.

دکتر جعفر مهراد، رییس هیات مدیره بنیاد مادر اظهار کرد: این تفاهم‌نامه حاوی همکاری‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های منزلت مادران،‌ نقش مهم و سازنده مادران در جامعه، شناسایی آسیب‌ها در ابعاد گوناگون در این حوزه و تلاش برای مطالعه در حوزه نقش جامعه در قبال مادران از ابعاد فرهنگی، اجتماعی و حقوقی است.

به گفته وی، بر اساس این تفاهم‌نامه دانشگاه شیراز متعهد شد تا نسبت به اجرای طرح‌های تحقیقاتی، برگزاری سمینارهای ملی و بین‌المللی، برگزاری نشست‌هایی با حضور متخصصان و صاحبنظران، واگذاری پایان‌نامه به دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری و پذیرش دانشجویان بورسیه شده از سوی این بنیاد اقدام کند.

مهراد خاطرنشان کرد: بنیاد مادر نیز در این تفاهم‌نامه متعهد شده است تا از طرح‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه‌های دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد حمایت کند.

وی از حمایت این بنیاد برای ادامه تحصیل مادران واجد شرایط خبر داد و اظهار کرد: این بنیاد همچنین از اعطای بورس تحصیلی به مادران واجد شرایط در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری برابر با آیین‌نامه‌ها و مقررات دانشگاه شیراز حمایت خواهد کرد.

رییس هیات مدیره بنیاد مادر خاطرنشان کرد: بر این اساس از پایان‌نامه‌های دوره دکتری هر کدام به ارزش 70 میلیون ریال و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد 40 میلیون ریال حمایت خواهد شد.

وی یادآور شد: سقف حمایت از هر طرح تحقیقاتی نیز 300 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

مهراد اضافه کرد: هزینه بورس تحصیلی برابر آیین‌نامه‌های دانشگاه شیراز، از سوی بنیاد و طی عقد قرارداد جداگانه‌ای پرداخت خواهد شد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: tasnimnews ، farsnews ، isna


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر