;
coinex

شباهت مریخ با زمین در گذشته دانشمندان را شگفت زده کرد

یافته های اخیر از شباهت مریخ با زمین در گذشته ی دور خبر می دهند.

یافته های اخیر از شباهت مریخ با زمین در گذشته ی دور خبر می دهند.

سیاره ی مریخ در گذشته با وجود اتمسفر مملو از اکسیژن، شباهت زیادی با سیاره ی ما داشته است. این نتیجه گیری بر مبنای تحقیقات دانشمندان آژانس فضایی ناسا و اطلاعات اخیری که توسط کاوشگر Curiosity فراهم شده، به وجود آمده است؛ این اطلاعت به تحقیقات دانشمندان در کشف حیات فرازمینی کمک می کند.

این کاوشکر در منطقه ی مطالعاتی خود در قسمت دهانه ی گیل (the Gale crater) توانست درصد بالایی از اکسید منگنز را در سطح مریخ شناسایی کند؛ این منطقه سرنخ های اساسی را درباره ی گذشته ی سیاره ی سرخ در اختیار دانشمندان قرار داده بود. دانشمند سیاره شناس، نینا لانزا از آزمایشگاه ملی آلاموس در نیومکزیکو طی یک بیایه اعلام کرد: “در زمین، این میزان از اکسید منگنز تنها از طریق اکسیژن اتمسفری یا میکروب ها به وجود می آید. اما حالا این میزان از اکسید منگنز را در سطح مریخ شاهد هستیم؛ سوال اینجاست که روند شکل گیری آن چگونه بوده است؟”

عنصر منگنز به عنوان یک نشانگر خوب برای توسعه ی یک ناحیه ی غنی از اکسیژن به شمار می رود. منابع ثبت شده ی زمین شناسی سیاره ی خودمان نیز همین اطلاعات را نشان داده اند. لانزا در ادامه ی بیانیه گفت: “درصد بالای مواد منگنزی، بدون وجود آب و شرایط مناسب برای اکسید شدن به وجود نمی آید. ما در زمین آب زیادی داریم اما هیچ منبع گسترده ای از اکسید منگنز به وجود نمی آید، مگر اینکه میزان اکسیژن موجود در اتمسفر افزایش یابد.”

این اطلاعات به اکتشافات دیگر کاوشکر که مربوط به شباهت مریخ با زمین (مثل شواهد دریاچه های باستانی) هستند، اضافه خواهد شد؛ با اینحال این میزان از اکسیژن، باعث مسکونی شدن مریخ برای انسان ها یا سایر موجودات مشابه نمی شود. افزایش اکسیژن احتمالا به زمانی مربوط می شود که میدان مغناطیسی محافظتی سیاره، طی روند خنک شدن رو به انحطاط گذاشته است. لانزا در این باره توضیح داد: “یکی از راه هایی که می توان از طریق آن وجود اکسیژن موجود در اتمسفر مریخ را توجیه کرد، مربوط شکست آب در زمانی است که سیاره در حال از دست دادن میدان مغناطیسی خود بوده است. در آن زمان از تاریخ سیاره ی مریخ، آب فراوانی وجود داشته است.”

 "درصد بالای مواد منگنزی، بدون وجود آب و شرایط مناسب برای اکسید شدن به وجود نمی آید. ما در زمین آب زیادی داریم اما هیچ منبع گسترده ای از اکسید منگنز به وجود نمی آید، مگر اینکه میزان اکسیژن موجود در اتمسفر افزایش یابد..

مولکول های سبک هیدروژن توسط بادهای خورشیدی به سمت فضا کشیده شدند، اما مولکول های تقریبا سنگین تر اکسیژن در سیاره باقی ماندند. درصد زیادی از این اکسیژن وارد سنگ های مریخی شد و همین امر باعث ایجاد رنگ قرمز و متمایل به زنگ زدگی سیاره ی مریخ شد. این اکتشافت همچنین توجیه جدیدی را برای اکسیژنه شدن سیاره ارائه می دهند. در گذشته، از نواحی غنی از اکسیژن به عنوان منطقه ای که پتانسیل های حیات را داشت، یاد می شد. اما این فرآیند در سطح مریخ بدون وجود حیات شکل گرفته است. (بسیاری از اکسیژن سطح زمین را گیاهان فتوسنتز کننده و با مصرف دی اکسید کربن به وجود می آورند.)

این کشف، تحقیقات پیرامون حیات موجودات بیگانه را چالش برانگیز تر می کند، با اینحال منابع منگنز موجود نشان می دهند که سیاره ی مریخ، همیشه به شکلی که ما به خاطر داریم، خشک و بی روح نبوده است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر