;
coinex

ایراتک/ عقب ماندگی تجارت الکترونیک در ایران ، ارزان شدن اینترنت و … (18 تیر 95)

ایراتک/ عقب ماندگی تجارت الکترونیک در ایران ، ارزان شدن اینترنت و ... (18 تیر 95)

مهم ترین اخبار علم و فناوری ایران را با ایراتک دنبال کنید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

• تجارت الکترونیک ایران ۲۵ سال عقب‌تر از آمریکاست

• جزئیات افزایش تعرفه تلفن ثابت/ اینترنت ارزان شد

• شماره‌هایی از ایرانسل که از افشای مشخصات مصون ماندند

• هشدار به ۱۲۰۰ سایت برای مقابله با حملات سایبری اخیر

.

تجارت الکترونیک ایران ۲۵ سال عقب‌تر از آمریکاست

فراهم کردن امکان استفاده از اینترنت همراه نسل های سوم و چهارم موجب افزایش قابل توجه استفاده از اینترنت در ایران و کاهش شکاف دیجیتالی بین مناطق شهری و روستایی شده است. با این وجود، بخش تجارت الکترونیک ایران همچنان حدود ۲۵ سال عقب تر از آمریکاست.

اینترنت همواره یکی از عوامل افزایش دهنده کسب و کار، کاهش هزینه معاملات و ایجاد فرصت های جدید در بازار به شمار می رود. این مسئله به خصوص در ایران یعنی جایی که بازار آنلاین در طی 3 سال گذشته گسترش قابل توجهی داشته، صادق است.

تصمیمات سیاسی و اقتصادی تاثیر عمیقی بر رشد پتانسیل های بخش تجارت الکترونیک ایران داشته و تا حدی موجب کاهش ریسک سرمایه گذاری در این صنعت شده است. این شرایط ابتدا نتیجه بحث های داخلی در ایران بوده و در وهله دوم نتیجه شرایط خارجی.

فراهم نمودن دسترسی آسان به شبکه نسل سوم اینترنت همراه در ایران به سرعت ضریب نفوذ اینترنت در  کشور را افزایش داده است. فراهم کردن ارتباطات اینترنتی پرسرعت یک تصمیم سیاسی در داخل ایران بوده است.

فراهم  کردن امکان استفاده از اینترنت همراه نسل های سوم و چهارم موجب افزایش قابل توجه استفاده از اینترنت در کل کشور و کاهش شکاف دیجیتالی بین مناطق شهری و روستایی شده است. با این وجود، بخش تجارت الکترونیک ایران همچنان حدود 25 سال عقب تر از آمریکاست.

بازار آفلاین در انحصار توزیع کنندگانی است که با قیمت ها بازی می کنند. اما تجارت الکترونیک که به همراه خود شفافیت به ارمغان می آورد، به مشتریان اجازه داده تا خرده فروشان را دور بزنند و با دانستن قیمت واقعی کالاها خرید بهتری را انجام دهند. جوان بودن جمعیت ایران و حضور پررنگ جوانان در فضای اینترنت نقش مهمی در موفقیت صنعت تجارت الکترونیک ایفا کرده است.

از سوی دیگر، توافق ایران با قدرت های جهانی در بحث هسته ای، تاثیر مهمی بر فضای کسب و کار داخلی ایران داشته است. بازار ضعیف ایران امکان ظهور و بروز شرکت های تجارت الکترونیک را برای تامین کنندگان مالی علاقمند فراهم کرده است. به گفته مدیر بامیلو، یکی از 2 بازیگر مهم تجارت الکترونیک در ایران، از زمان لغو تحریم ها، تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این شرکت به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

.

جزئیات افزایش تعرفه تلفن ثابت/ اینترنت ارزان شد

وزیر ارتباطات با اعلام این خبر که تعرفه تلفن همراه و اینترنت ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت:استفاده نکردن از تلفن ثابت برای شرکت مخابرات هزینه دارد، لذا به منظور تامین این هزینه کمترین هزینه نگهداری شامل پرسنل و کابل از مشترکان دریافت می شود.

محمود واعظی با بیان اینکه تعدیل قیمت خطوط ثابت در حال طی کردن مراحل قانونی خود است، گفت:جلساتی چند ماه گذشته بین دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات و شرکت مخابرات برگزار شد،در این جلسه ها هزینه ها و سرمایه گذاری های آینده بررسی  و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که در برخی از تعرفه هایی که به مردم فشار وارد می کند، تغییری ایجاد نشود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: براساس تصمیم گیری جدید هزینه مکالمه تلفن ثابت درون استانی بین 6-7 درصد افزایش پیدا می کند و از30ریال به 45 ریال برای تلفن درون استانی است و تلفن ثابت به همراه همانند گذشته است.

واعظی ادامه داد:استفاده نکردن از تلفن ثابت برای شرکت مخابرات هزینه دارد، لذا به منظور تامین این هزینه کمترین هزینه نگهداری شامل پرسنل و کابل از مشترکان دریافت می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هزینه اینترنت در سبد خانوار کاهش یافته است به خانه ملت گفت:همزمان با افزایش تعرفه تلفن ثابت، تعرفه تلفن همراه کاهش و همچنین هزینه اینترنت بین 17-20 درصد کاهش داشته است.

.

شماره‌هایی از ایرانسل که از افشای مشخصات مصون ماندند

در جریان فعالیت ربات تلگرامی ایرانسل که مشخصات مشترکان این اپراتور را ارائه می‌کرد، 5 کدشماره در معرض سوء استفاده احتمالی قرار گرفته‌اند و باقی شماره‌ها از ماجرا مصمون مانده‌اند.

اخیرا فعالیت ربات تلگرامی افشا کننده مشخصات مشترکان ایرانسل رسانه‌ای شد که این ربات چندی بعد غیرفعال شد.

مقام‌های رسمی اعلام کردند که این تخلف ریشه در درز اطلاعات مشترکان این اپراتور در حدود 2 تا 3 سال پیش داشته که امروز در قالب ربات تلگرامی نمایان شده است.

به گفته وزیر ارتباطات و با تصدیق ایرانسل، این اپراتور اطلاعات خود را در اختیار یک نهاد قرار داده و شخص متخلفی در نهاد، اطلاعات را به فروش رسانده است.

طبق اعلام وزیر با این فرد خاطی برخورد شده و طبق اعلام پلیس فتا شخصی که اقدام به ساخت ربات تلگرامی افشاکننده مشخصات ایرانسل کرده نیز بازداشت شده است.

در این جریان، برخی شماره ها در معرض سوء استفاده قرار گرفتند و برخی نیز از ماجرا گریختند.

در این دیتابیس اطلاعات مشترکانی که حدود 2.5 سال پیش سیم کارت ایرانسل داشته‌اند، از کدهای 0935، 0936، 0938،0937 و 0939 وجود داشته است. مالکانی با این کدهای سیم‌کارت اگر کمتر از 2.5 سال پیش سیم کارت خود را تهیه کرده‌اند جزء مشترکان که احتمالا مشخصات شان درز شده نیستند.

سایر کد شماره های ایرانسل شامل 0930، 0933، 0901، 0902 و 0903 کلا در  دیتابیس افشا شده وجود ندارند زیرا پس از زمان درز اطلاعات واگذار شده‌ اند.

.

هشدار به ۱۲۰۰ سایت برای مقابله با حملات سایبری اخیر/ اطلاعاتی به سرقت نرفت

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به هشدار نهادهای مختلف به ۱۲۰۰ سایت در کشور نسبت به مواجهه با حملات سایبری گفت: در حملات اخیر هیچ گونه ضربه ای به سایت ها وارد نشده و اطلاعاتی به سرقت نرفته است.

ابوالحسن فیروزآبادی گفت: حملات اخیر سایبری به کشور کار بدیع و کشف تازه ای نیست و بیشتر جنجال تبلیغاتی بوده است که نباید به آن توجه زیادی کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: اوضاع سایبری کشور کاملا تحت کنترل است زیرا در حملات اخیر هیچ گونه ضربه ای به سایت ها وارد نشده و اطلاعاتی به سرقت نرفته و فقط در این حملات صفحه اول دو یا سه سایت دسته چندم تغییر کرده است .

وی تاکید کرد: گفته می شود به سایت یک بانک حمله شده است اما این سایت مادر بانک نبوده بلکه یکی از سایت های فرعی بانک بصورت تغییر صفحه اول (دیفیس) صورت گرفته است .

فیروزآبادی با تاکید بر عملکرد مناسب واحدهای امنیتی در فضای مجازی کشور گفت:حملات اخیر تهدیدی جدی برای ما بحساب نمی آید .

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: البته هشدارهای به روز درخصوص این حملات قبلا داده شده بود و در این چارچوب نهادهای مختلف به 1200 سایت اطلاع رسانی کرده بودند.

وی ادامه داد : البته حملات سایبری مسئله عادی در دنیای فضای مجازیست اما وقتی که تعداد آنها بیشتر و رسانه ای می شود ، مورد توجه قرار می گیرد.

فیروزآبادی با اشاره به مراکز رصد فضای مجازی در کشور گفت : شرکت زیرساخت ، مرکز ماهر ، مدیریت راهبردی افتا و پلیس فتا امکانات خوبی نیز در اختیار دارند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: farsnews ، tasnimnews


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر