;
coinex

ایراتک/ اجرای ترابردپذیری شماره های موبایل، راه اندازی بانک اطلاعات طرح های نوآورانه و … (20 تیر 95)

ایراتک/ اجرای ترابردپذیری شماره های موبایل، راه اندازی بانک اطلاعات طرح های نوآورانه و ... (20 تیر 95)

مهم ترین اخبار روز تکنولوژی و علمی ایران را با ایراتک دنبال کنید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

• اجرای ترابردپذیری شماره‌های موبایل از امروز

• راه اندازی بانک اطلاعات طرح های نوآورانه

• طرح رجیستری موبایل در مرحله اجرای آزمایشی است

• ارتقای ۲ پله‌ای زبان فارسی به‌عنوان زبان علمی دنیا

• ایران در رتبه ۹۲ میزان آمادگی شبکه‌ای/ وضعیت نامطلوب استفاده از فناوری اطلاعات در کسب و کار

• شارژ تلفن همراه با میکروب!

.

اجرای ترابردپذیری شماره‌های موبایل از امروز/ممنوعیت تبلیغاتی یک هفته‌ای اپراتورها

طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه که اجازه اثاث کشی بین اپراتوری را به مشترکان همراه اول، ایرانسل و دیگر اپراتورها می‌دهد، بالاخره به مرحله اجرای آزمایشی رسید.

طرح کشوری ترابردپذیری شماره های تلفن همراه که با عنوان MNP در حوزه ارتباطات شناخته می شود بالاخره بعد از تأخیرهای بسیار در اجرا که ناشی از ضعف سیستم اپراتورها و مناسب نبودن الگوریتم اجرایی این طرح ناشی بود، قرار است از امروز به صورت آزمایشی اجرا شود.

ترابردپذیری شماره های همراه به صورت آزمایشی و با تعداد مشترکان محدود آغاز می شود تا در صورت بروز مشکلاتی مانند قطع شدن سیم‌کارت قبلی و وصل نشدن سیم‌کارت جدید، اثرات نامطلوب این سرویس دامن گیر افراد کمتری باشد.

قرار است در این مرحله از اجرا (آزمایشی)، اطلاع رسانی به مشترکان توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (متولی اجرای این طرح) ظرف یک هفته صورت گیرد و در این مرحله اپراتورها اجازه تبلیغات ندارند.

همانطور که گفته شد این رویکرد به جهت جلوگیری از بالا رفتن حجم تقاضا برای ترابرد خطوط صورت می گیرد تا اگر اپراتورها به مشکلی در اجرا برخوردند، فضای ارتباطات موبایلی کشور تحت تأثیر قرار نگیرد.

بعد از گذشت این مدت زمان یک هفته ای از اطلاع رسانی رگولاتوری، اپراتورهای موبایل اجازه تبلیغات خواهند یافت و عملا وارد رقابت بر سر جذب مشترکان یکدیگر خواهند شد.

طرح ترابردپذیری شماره های همراه این امکان را به مشترکان موبایل می دهد تا در صورتیکه از خدمات دهی اپراتور خود ناراضی هستند با حفظ شماره به اپراتور دیگری بروند.

این کار در راستای افزایش رقابت بر سر ارائه خدمات باکیفیت و حفظ حقوق مشترکان موبایل صورت می گیرد.

.

بانک اطلاعات طرح‌های نوآورانه راه‌اندازی می‌شود

فن‌بازار ملی ایران با پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بانک اطلاعات طرح‌های سرمایه‌گذاری کشور را با محوریت طرح‌های نوآورانه و فناورانه راه‌اندازی می‌کند.

اکبر قنبرپور، رییس مرکز فن‌بازار ملی ایران با اعلام این خبر اظهار کرد: در مرحله نخست این طرح که به صورت آزمایشی انجام می‌شود، طرح‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای ثبت‌شده در سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که در سه دسته اصلی«سخت افزارهای رایانه‌ای، برق قدرت، الکترونیک، کنترل و مخابرات؛ وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی؛ داروهای پیشرفته» قراردارند، دریافت می‌شود.

وی افزود: طرح‌های ارائه شده باید طرح اصلی شرکت و یا جزء محصولات و فناوری‌های ثبت‌شده شرکت در سامانه دانش‌بنیان بوده و ارائه کنندگان باید آمادگی ارائه طرح خود به سرمایه‌گذاران و صنعتگران به شکل مشارکت حقوقی (سهامداری/ همکاری مشترک)، واگذاری لیسانس و واگذاری قطعی و غیره را داشته باشند.

قنبرپور با اشاره به جایگاه این بانک اطلاعاتی در جذب سرمایه به حوزه دانش‌بنیان کشور اظهار کرد: شناسایی طرح‌های سرمایه‌گذاری نوآورانه و فناورانه کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی یکپارچه، بسترسازی برای توسعه ارتباط میان سرمایه‌گذاران و صنعتگران با صاحبان طرح‌ها و ارائه طرح‌های برتر به فعالان عرصه سرمایه‌گذاری از مهمترین اهداف این طرح است.

رییس مرکز فن‌بازار ملی ایران با اشاره به اینکه برای طرح‌هایی که حائز شرایط بوده و با توجه به اولویت‌ها انتخاب شوند، طرح‌کسب و کار خلاصه تهیه خواهد شد، افزود: ارزیابی طرح‌ها و انتخاب طرح‌های واجد شرایط سرمایه‌گذاری، ایجاد دسترسی سرمایه‌گذاران به اطلاعات از طریق وب، متناظریابی (Match Making) اطلاعات طرح‌ها با حوزه علایق سرمایه‌گذاران و صنعتگران، ایجاد بسترهای برگزاری جلسات با سرمایه‌گذاران از جمله خدماتی است که برای طرح‌های منتخب در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، این طرح‌ها از طریق وبگاه فن‌بازار ملی ایران بخش طرح‌های سرمایه‌گذاری به نشانی www.investment.techmart.ir دریافت می‌شوند.

.

طرح رجیستری موبایل در مرحله اجرای آزمایشی است

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام کرد: طرح رجیستری موبایل در مرحله اجرای آزمایشی است و پس از یکماه با توجه به نتایج تست در مورد شیوه اجرای آن تصمیم‌گیری می‌شود.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: اجرای رجیستری موبایل در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت، رگولاتوری و اپراتورهای تلفن همراه در قالب دو طرح استعلام گوشی تلفن همراه و اعمال سیاست روی گوشی مشترک و استعلام گوشی تلفن همراه و اعمال سیاست روی سیم‌کارت مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

طرح دوم علیرغم اینکه از نظر رگولاتوری و اپراتورها، به دلیل قطع ارتباط سیم‌کارت روش مناسبی به نظر نمی‌رسد، در دست بررسی است ولی طرح اول به دلیل تاثیرات جانبی کمتر به صورت آزمایشی در حال پیاده‌سازی است.

در مورد اجرای طرحهای مورد نظر نیز ملاحظاتی وجود دارد که پس از بررسی و نتیجه‌گیری از اجرای آزمایشی، ممکن است با تغییراتی نسبت به بهینه‌سازی آن اقدام شود.

پیاده‌سازی تمامی مراحل طرح و تست آن تا یکماه طول می‌کشد و پس از آن نتایج تست‌ها به کمیته بررسی‌کننده موضوع ارائه می‌شود تا درباره چگونگی پیاده‌سازی کامل طرح تصمیم گرفته شود.

.

ارتقای ۲ پله‌ای زبان فارسی به‌عنوان زبان علمی دنیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ دو رتبه ارتقاء یافت و به جایگاه ۱۵ جهان رسید.

محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر اظهار کرد: هر چند زبان مقالات بخش اعظم مجلاتی که در پایگاه‌های استنادی اسکوپوس و آی.اس.آی نمایه سازی می‌شوند، انگلیسی است؛ اما مجلات سایر زبان‌ها نیز در این پایگاه‌ها ثبت می‌شوند. بر اساس این قاعده نیازی نیست که متن مقاله به زبان انگلیسی منتشر شود، بلکه مجلات سایر زبان‌ها، برای هر مقاله علاوه بر زبان اصلی باید اطلاعات عنوان مقاله، چکیده، منابع و نویسندگان را به زبان انگیسی نیز ارائه دهند.

دهقانی افزود: پایگاه‌های استنادی زبان متن مقاله را مشخص می‌کنند. برای استفاده از متن مقالات هر زبان تسلط به آن لازم است. برخی مجلات دوزبانه هستند و مقالات هر زبان در طبقه مخصوص خود قرار می‌گیرند، به این ترتیب پایگاه‌های استنادی با دقت زبان هر مقاله را در هر مجله ثبت می‌کنند.

وی گفت: بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس، در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۲ درصد علم دنیا به زبان انگلیسی منتشر شده است. بعد از زبان انگلیسی زبان چینی قرار دارد که حدود ۴ درصد از سهم دنیای نشر را به خود اختصاص داده است. زبان‌های اسپانیایی، آلمانی و فرانسه هر کدام یک درصد از نشر علم دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: زبان ژاپنی حدود ۰.۵ درصد، زبان پرتغالی و روسی هر کدام حدود ۰.۴ درصد از نشر علم دنیا را در اختیار دارند. بعد از این دو زبان، ایتالیایی قرار دارد که حدود ۰.۲ درصد از نشر علم دنیا را به خود اختصاص داده است. زبان‌های ترکی، لهستانی، کره‌ای، چکی و دانمارکی هر کدام حدود ۰.۱ درصد از علم دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و حدود۰.۰۶ درصد از علم دنیا به زبان فارسی منتشر می‌شود.

سهم زبان های برتر غیر انگلیسی از تولید علم دنیا در سال 2015 - اسکوپوس

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در سال ۲۰۰۹ رتبه زبان فارسی به عنوان زبان نشر علم در سطح بین‌المللی ۳۰ بود. این رتبه در سال ۲۰۱۰ به ۲۸ رسید. در سال ۲۰۱۱ دوباره این رتبه ارتقاء یافته و به ۲۴ رسید. درسال ۲۰۱۲ رتبه زبان فارسی ۲۲ بود. در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ رتبه زبان فارسی به ۱۷ رسید و در سال ۲۰۱۵ جایگاه زبان فارسی به ۱۵ ارتقاء یافت.

رتبه زبان فارسی به عنوان زبان نشر علم - اسکوپوس

دهقانی گفت: سهم زبان فارسی از تولید علم دنیا مرتبا افزایش یافته است. در خلال سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ سهم زبان فارسی از کل تولید علم دنیا حدود ۰.۰۱ درصد بود. در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سهم زبان فارسی به ترتیب به ۰.۰۲ درصد ، ۰.۰۳ درصد و ۰.۰۴ درصد رسید. در سال ۲۰۱۳ این رقم دوباره افزایش یافته و به ۰.۰۶ درصد رسید. در سال ۲۰۱۵ نیز همین رقم حفظ شد. اطلاعات سال ۲۰۱۶ کامل نشده است؛ بنابراین نمی‌تواند مورد استناد قرار گیرد. با این حال سهم زبان فارسی در حال حاضر ۰.۰۷ درصد است.

سهم زبان فارسی از کل تولید علم دنیا - اسکوپوس

.

ایران در رتبه ۹۲ میزان آمادگی شبکه‌ای/ وضعیت نامطلوب استفاده از فناوری اطلاعات در کسب و کار

مجمع جهانی اقتصادی فهرست سالانه خود در مورد میزان آمادگی شبکه ای کشورهای مختلف جهان را منتشر کرده که در این فهرست ایران از نظر میزان آمادگی شبکه ای رتبه 92 را در میان 139 کشور جهان کسب کرده است.

در این فهرست شاخص های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته که از جمله آنها می توان به وضعیت محیط سیاسی تا نحوه دسترسی به اینترنت را نام برد.

بر طبق این گزارش قاره اروپا از نظر میزان آمادگی در حوزه فناوری بهترین وضعیت را درسراسر جهان دارد، به گونه ای که از میان 10 کشور برتر موجود در گزارش جهانی فناوری اطلاعات سال 2016 هفت کشور اروپایی هستند.

این هفت کشور عبارتند از سوییس، تمامی کشورهای منطقه اسکاندیناوی و انگلستان. در این فهرست ایالات متحده رتبه پنجم را کسب کرده و بعد از سنگاپور، فنلاند، سوئد و نروژ قرار گرفته است.

برای تهیه این گزارش از 53 شاخص استفاده شده تا تصویری از میزان آمادگی شبکه ای هر کشور ترسیم شود. این شاخص ها از درصد کاربران اینترنت در هر کشور تا کارآیی نظام قضایی برای حل منازعات مربوطه احتمالی را در بر می گیرد.

اگر چه در این گزارش آمریکا رتبه سوم را در زمینه امادگی محیط کسب وکار و نوآوری کسب کرده، اما در زمینه مهارت های آموزشی رتبه 27 و در زمینه محیط سیاسی و رگولاتوری رتبه 21 را دارد.

همچنین کشورهای در حال توسعه ای مانند پاکستان، ویتنام و هند در جمع 10 کشوری هستند که کمترین هزینه دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت و موبایلی را دارند.

نمرات ایران در شاخص های زیرمجموعه آمادگی شبکه ای به شرح زیر است: امتیاز کلی 3.7 از 7 و کسب رتبه 92 در میان 139 کشور جهان. رتبه 91 از نظر مطلوبیت محیط سیاسی و قانون گذاری مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات ، رتبه 76 از نظر مطلوبیت محیط کسب و کار و نوآوری مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات ، رتبه 101 از نظر کیفیت زیرساخت ها و محتوای دیجیتال، رتبه 37 از نظر هزینه‌های دسترسی به ارتباطات و فناوری اطلاعات ، رتبه 80 از نظر مهارت های موجود در این حوزه، رتبه 90 از نظر کاربرد فردی ارتباطات و فناوری اطلاعات ، رتبه 126 از نظر استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات در کسب و کار، رتبه 93 از نظر استفاده دولت از اینترنت، رتبه 100 از نظر تاثیر اقتصادی ارتباطات و فناوری اطلاعات و رتبه 101 از نظر تاثیرات اجتماعی ارتباطات و فناوری اطلاعات.

اطلاعات بیشتر در این زمینه از ادرس http://reports.weforum.org/global-information-technology-report-2016/economies/#economy=IRN موجود است.

.

شارژ تلفن همراه با میکروب!

یک محقق ایرانی دانشگاه آکسفورد برای اولین بار نشان داد که می‌توان حرکت طبیعی باکتری‌ها را برای تامین نیروی میکروماشین‌ها جمع‌آوری کرد.

محققان بر این باورند که در آینده می‌توان از میکروب‌ها برای تامین انرژی اجزای تلفن هوشمند نیز بهره برد.

از این تکنیک می‌توان برای تولید انرژی در یک مقیاس کوچک استفاده کرد و در صورت کاربرد گسترده می‌تواند به بحران رو به افزایش انرژی کمک کند.

دکتر امین دوست محمدی و محققان دانشگاه آکسفورد از شبیه‌سازی رایانه‌ای برای نمایش این امر استفاده کردند که ماده فعال متراکمی مانند باکتری‌ها می‌توانند به شکل روترهای استوانه‌ای تبدیل شوند و یک منبع نیروی ثابت را ارائه کنند.

به گفته آن‌ها، این نیروگاههای زیستی در آینده می‌توانند به موتورهای میکروسکوپی برای دستگاههای کوچک مانند تلفن همراه هوشمند یا میکروفنهایی تبدیل شوند که نیرویشان را خودشان تامین می‌کنند.

تعلیق باکتریایی انبوه یک مثال ناب از سیالات فعال محسوب می‌شود که بطور خودجوش جریان می‌یابند.

اگرچه باکتری‌های شناگر می‌توانند جریانات زنده آشفته را بوجود آورده و هدایت کنند، اما بقدری بی‌نظم هستند که نمی‌توان هیچ نوع نیروی سودمندی از آن‌ها استخراج کرد.

اما محققان با غوطه‌ور ساختن روتورهای ریز متقارن درون سیالات فعال دریافتند که باکتری‌ها بطور خودجوش خود را به شیوه‌ای سازمان دادند که روترهای همسایه‌شان در جهات متضاد شروع به گردش کنند و ساختار ساده‌ای از یک مزرعه بادی را بوجود بیاورند.

این محققان اظهار شگفتی کردند که این توربین‌های میکروسکوپی بدون طراحی قبلی ایجاد شدند و روترهای خود را به شکل چیزی شبیه به مزرعه بادی مونتاژ کردند.

دکتر دوست‌محمدی، یکی از مولفان اصلی این تحقیق اظهار کرد: قابلیت دریافت حتی میزان اندکی کار مکانیکی از این سیستم زیستی بسیار ارزشمند است زیرا آن‌ها به برق یا استفاده از فرآیندهای بیوشیمیایی داخلی برای حرکت در اطراف نیاز ندارند.

این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: isna ، tasnimnews ، farsnews


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر