;
coinex

تغییرات آب و هوا موجب تغییر مسیر حرکت ابرها شده است

تغیرات آب و هوا ، مسیر حرکت ابرها را تغییر داده است؛ البته این تغییر مسیر چندان خوشایند نیست.

تغیرات آب و هوا ، مسیر حرکت ابرها را تغییر داده است؛ البته این تغییر مسیر چندان خوشایند نیست.

نحوه ی پوشش آسمان توسط ابرها، طی چند دهه ی گذشته با تغییراتی مواجه بوده است، این تغییرات برای سیاره ی ما نتیجه ی خوبی را در بر ندارد. با توجه به مطالعات جدیدی که در ژورنال Nature به چاپ رسیده و با استفاده از داده های ماهواره ای و بررسی آنها از سال 1983، مشخص شد که پوشش ابرها به سمت دو قطب شمال و جنوب در حال حرکت است. این مساله باعث به وجود آمدن نواحی خشک در مناطق نیمه گرمسیری شده است. (چیزی نزدیک به 20 تا 30 درجه ی عرض جغرافیایی  در هر دو نیمکره). علاوه بر این، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ارتفاع ابرها در اتمسفر در حال افزایش است.

ترکیب این دو تفاوت عمده در ابرها باعث می شود که پدیده ی گرمایش زمین با سرعت بیشتری گسترش یابد.

به دلیل رابطه ی گردشی بین زمین و خورشید، تابش های خورشیدی در نواحی بالاتر بیشتر دریافت می شود؛ بنابراین، پوشش های ابری در این نواحی اهمیت بیشتری می یابند. طبیعت رنگ سفید و درخشان ابرها باعث افزایش اثر بازتاب سیاره می شود. (به توانایی زمین در بازتاب انرژی و تابش خورشید و بازگشت آن به فضا را اثر بازتاب سیاره می نامند)

بنابراین، عدم وجود این ابرها بر فراز سرزمین های استوایی به این معنی است که اثر بازتاب سیاره کاهش یافته و در نتیجه، گرمایش با سرعت بیشتری اتفاق می افتد. علاوه بر این، افزایش ارتفاع ابرها موجب افزایش اثر گازهای گلخانه ای می شود؛ به بیان ساده تر، ابرها هوای بیشتری را در لایه های پایین تر زمین محبوس می کنند. این روند نیز موجب افزایش پدیده گرمایش زمین می شود.

بیشتر مدل های تغییرات آب و هوا ، این تغییرات را پیش بینی کرده اند؛ با اینحال مطالعه و بررسی ابرها به دلیل طبیعت ناپایدار آنها بسیار مشکل خواهد بود.

بیشتر مدل های تغییرات آب و هوا ، این تغییرات را پیش بینی کرده اند؛ با اینحال مطالعه و بررسی ابرها به دلیل طبیعت ناپایدار آنها بسیار مشکل خواهد بود. ناگفته نماند که دانشمندان هنوز درباره ی تغییرات ابرها و اثر آنها بر تغییرات آب و هوا به نتیجه ی مشخصی نرسیده اند.

با تمام این اوصاف، این مطالعات نشان می دهند که تغییرات چشم گیری در آب و هوای زمین رخ خواه داد؛ این تغییرات گرمایی بیشتر از آنچه دانشمندان فکر می کردند را به همراه خواهد داشت.

جوئل نوریس، دانشمند مسائل مربوط به آب و هوا در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیاگو در این باره می گوید: “فکر می کنم چیزی که همه را شگفت زده کرده این است که ما همیشه تصور می کردیم که تغییرات آب و هوا و گرمایش زمین در آینده به وجود خواهد آمد. اما این اتفاق همین حالا و در طول زندگی من در حال شکل گیری است. این مساله کمی شگفت انگیز است.”

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر