;
coinex

ایراتک/ فایده ترابردپذیری ، فعالیت 2450 شرکت دانش بنیان و … (26 تیر 95)

ایراتک/ فایده ترابردپذیری ، فعالیت 2450 شرکت دانش بنیان و ... (26 تیر 95)

مهم ترین اخبار علم و فناوری ایران را با ایراتک ورق بزنید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

• ترابردپذیری به کار مردم می‌آید؟

• فعالیت 2 هزار و 450 شرکت دانش‌بنیان در کشور

• دستور دولت به شرکت‌های اینترنتی برای تفکیک اینترنت ایران از دنیا

• کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق نوآوری

• دانشگاه تبریز امتیاز انتشار یک مجله علمی پژوهشی جدید را کسب کرد

.

ترابردپذیری به کار مردم می‌آید؟

با توسعه تلفن همراه در سال‌های اخیر، ضریب نفوذ این وسیله ارتباطی ارزشمند در کشور به ۱۵۰ رسیده به این معنا که هر ایرانی حداقل ۲ سیم‌کارت در اختیار دارد و شرایط بازار به نحوی است که هر وقت اراده کند با پرداخت ۵ هزار تومان می‌تواند سیم‌کارت دیگری بخرد.

گواه این ادعا، مصوبه رگولاتوری است که اجازه خرید بیش از 9 سیم‌کارت را از مردم سلب کرده است.

در چنین شرایطی سازمان تنظیم مقررات ایران که در سه سال اخیر رتبه نخست صدور مجوز و فروش پروانه در جهان را به دست آورده، از حدود 2 سال پیش، اپراتورها را اجبار کرده است با هزینه بسیار بالا، طرحی به نام “ترابردپذیری” شماره‌ها را اجرا کنند.

به این ترتیب که اگر به فرض من شماره تلفن همراهم را دوست دارم، اما اپراتورم را دوست ندارم با همان شماره جابجا شوم.

در ظاهر این کار خیلی شیک است اما آیا رگولاتور که میلیاردها ریال از جیب اپراتورها در اجرای این طرح سرمایه‌گذاری کرده و وقت خود، مردم، رسانه‌ها و اپراتورها را گرفته است، یک نظرسنجی ساده از مخاطبان خود دارد؟

آیا از مردم سوال کرده است که این طرح به کار آنان می‌آید یا خیر؟

آیا مدل اجرایی و هزینه‌ای به نحوی هست که برای مردم انگیزه مهاجرت به اپراتور دیگر را فراهم کند؟ و البته سوالات دیگری که هرگز به آنها پاسخ داده نشده است …

بررسی میدانی این طرح حاکی است که به دلیل معایب و ایرادات فراوان از طرف مشترکان استقبال نخواهد شد.

گمان می‌کنم، مدیران رگولاتوری ایران فکر می‌کنند توسعه یافتگی یعنی کپی کردن هر طرحی که در کشورهای اروپایی اجرا شده است. اما دوستان عزیز یک نکته را فراموش کرده‌اند، “سرعت تغییر در فناوری بالاست.”

بسیاری از طرح‌هایی که روز و روزگاری عالی بود، امروز باید کنار گذاشته شود. به نظر می‌رسد طرح ترابردپذیری هم از همان طرح‌هاست.

شاید وقت آن رسیده باشد که سازمان تنظیم مقررات با تقویت دفاتر تحقیق و پژوهش خود، نیازهای واقعی مردم را بررسی و به جای اجرای طرح‌های پرسر و صدا اما کم بازده، طرح‌هایی را به اجرا درآورد که در نهایت منجر به توسعه یافتگی  ICTشود.

به نظر می‌رسد، ساختار کنونی سازمان مذکور به نحوی است که نتواند چشم‌انداز توسعه ICT در جهان را ببیند و برنامه‌های آتی حوزه ارتباطات را به آن سو بکشاند.

لذا پیشنهاد می‌شود با برون‌سپاری این وظایف به یک دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی حرفه‌ای، خود و برنامه‌های این بخش را بروز کند.

ادامه این روند در قانون‌گذاری و ژست‌های رسانه‌ای نه تنها کمکی به توسعه ارتباطات نخواهد کرد بلکه روزی فرا می‌رسد که در تحلیل عملکرد و جایگاه ایران، خود را در انتهای جدول می‌بینیم. همانطور که سال‌هاست در جا زده و در بین کشورهای کم توسعه مانده‌ایم.

.

فعالیت 2 هزار و 450 شرکت دانش‌بنیان در کشور

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: در حال حاضر 2450 شرکت دانش بنیان در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

دکتر بهزاد سلطانی، امروز (26 تیر ماه) در نشست با شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری کرمانشاه با بیان اینکه تنها راه نجات کشور از بند نفت و افزایش رشد اقتصادی آن در گرو حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است، گفت: این در حالیست که در حال حاضر سهم شرکت‌های دانش بنیان کشور از تولید ناخاص کشور کمتر از نیم درصد است.

وی خاطرنشان کرد: در هدف گذاری سند چشم انداز 20 ساله که 10 سال از آن باقی مانده سهم شرکت‌های دانش بنیان و نیز شرکت‌های فناوری بومی از تولید ناخالص داخلی باید به 50 درصد برسد که سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در این هدف‌گذاری به تنهایی 10 درصد است.

سلطانی افزود: تمام تلاش ما این است تا در 10 سال باقی مانده بتوانیم سهم 10 درصدی شرکت‌های دانش بنیان را محقق کنیم که در این صورت کار بزرگی کرده‌ایم و 40 درصد مابقی هم سهم شرکت‌هایی است که بومی سازی محصولات وارداتی را برعهده دارند، حتی اگر دانش بنیان نباشند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: در راستای تحقق این هدف باید کارهای زیادی انجام شود، از  جمله اینکه نظام ملی نوآوری ما باید هدفمند مدیریت شود.

وی تصریح کرد: باید نظام سیاست‌گذاری علم و فناوری ما انسجام پیدا کند، همانطور که این انسجام در نظام اقتصادی کشور رخ داد و امیدواریم این اتفاق در حوزه علم و فناوری هم بیفتد.

سلطانی با بیان اینکه مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر مسائل دانش بنیان اثرگذار است، گفت: همواره تاکید ما بر این است که مسائل حوزه دانش بنیان نباید سیاسی شود و جناح‌های سیاسی باید به این بلوغ برسند که نیاز رشد کشور از طریق اقتصاد دانش بنیان را با منویات سیاسی مخلوط نکنند و همیشه در اوج برنامه‌های خود برنامه‌های این شرکت‌ها را قرار دهند.

.

تاکنون 1100 طرح “دانش بنیان” در صندوق مصوب شده است

وی در ادامه با اشاره به تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 1391، گفت: در اساسنامه صندوق ما استقلال مالی داریم و در همه زمینه‌ها از همه دستگاه‌ها مستقل هستیم.

سلطانی با مثبت خواندن این استقلال، گفت: این امر موجب می‌شود تا تحت فشار هیچ نهادی دولتی برای تصویب طرح‌ها قرار نگیریم و در انتخاب طرح‌ها استقلال داشته باشیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تاکنون 1700 طرح شرکت‌های دانش بنیان طی این مدت در صندوق بررسی شده است، گفت: از این تعداد 1100 طرح از 1020 شرکت دانش بنیان مصوب شده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند بیش از یک طرح به صندوق بدهند، گفت: با تصویب طرح اول، شرکت دانش‌بنیان می‌تواند سه ماه بعد طرح دوم خود را بدهد و طرح سوم را زمانی می‌تواند به صندوق بدهد که هزینه‌های طرح اول خود را با صندوق تسویه کرده باشد.

سلطانی حرکت در جهت تصویب طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان را حرکت بزرگی دانست و اظهار کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد و مشکلی برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد نکنیم، در چند سال آینده شرکت‌های دانش بنیان در فضای علم و فناوری کشور حرف اول را خواهند زد.

طرحی که نتواند همپای “تورم” ارزش افزوده داشته باشد، ارزش سرمایه‌گذاری ندارد

وی با بیان اینکه در اساسنامه صندوق، پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دولتی و شرکت هایی که بیش از 40 درصد سهام آنها دولتی باشد ممنوع است، گفت: علاوه بر این ما در پرداخت تسهیلات خود به شرکت‌های دانش بنیان خط قرمزهایی داریم  از جمله اینکه شرکت‌ها باید ارزش افزوده اقتصادی فراوان داشته باشند.

سلطانی با بیان اینکه سود پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان یازده درصد است، گفت: شرکتی که نتواند به اندازه یازده درصد ارزش افزوده داشته باشد، قطعا طرح‌های آن اقتصادی نیست و نباید انجام دهند.

وی با بیان اینکه صندوق یک موسسه مالی است، گفت: ما باید ارزش سرمایه‌ای که دولت به ما می‌دهد را حفظ کنیم و اگر هزار میلیارد تومان به صندوق اعتبار می‌دهد باید بتوانیم به عنوان مثال طی چند سال همپای نرخ تورم سرمایه داشته باشیم.

.

جای صندوقی برای پرداخت “تسهیلات بلاعوض” در کشور خالی است

سلطانی با بیان اینکه برخی شرکت‌ها برای روی خط تولید افتادن نیاز به تسهیلات بدون سود دارند، گفت: متاسفانه در کشور ما جای صندوقی که تسهیلات بلاعوض به شرکت‌های دانش بنیان بدهد خالی است که این صندوق در بسیاری کشورهای دیگر وجود دارد.

وی تصریح کرد: ما تنها بر اساس اساسنامه خود می‌توانیم برای نمونه سازی تسهیلات با سود 4 درصد و برای پیش تولید، توسعه، ضمانت نامه، صادرات محصولات و انتقال فناوری هم می‌توانیم تسهیلات با سود 11 درصد بدهیم.

سلطانی، تامین دفتر کار و خدمات توانمندسازی برای گرفتن ISO و فراهم کردن زمینه حضور در جشنواره‌های معتبر را از  دیگر خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در سایت صندوق خدمات آموزشی و مشاوره‌ای هم به شرکت های دانش بنیان ارائه می‌شود.

.

2450 شرکت دانش بنیان در کشور داریم

سلطانی در ادامه با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها نهادهای دولتی محسوب می‌شوند، گفت: ما نمی‌توانیم به طور مستقیم بر اساس اساسنامه خود به این نهادها تسهیلات بدهیم.

وی با اشاره به وجود 2500 شرکت فناوری در پارک‌های علم و فناوری کشور، گفت: از این تعداد 500 تا 600 شرکت دانش بنیان است که ما به این شرکت‌ها تسهیلات ارائه می‌دهیم که عملا نوعی کمک به پارک‌ها محسوب می‌شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: از طرف دیگر ما می‌توانیم به صندوق پژوهش و فناوری پارک‌ها هم کمک کنیم که این صندوق علاوه بر شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌های دیگر مستقر در پارک هم کمک می‌کند و عملا از این طریق ما به شرکت‌های دیگر هم که دانش بنیان نیستند برای فعالیت به طور غیرمستقیم کمک می‌کنیم.

سلطانی با اشاره به وجود 2450 شرکت دانش بنیان در سطح کشور، گفت: از این تعداد تنها 500 شرکت در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند و ما می‌توانیم در صورتی که حداقل 10 شرکت دانش بنیان به همراه هم درخواست مکانی برای فعالیت بدهند، ساختمانی را خریده و به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار آنها قرار دهیم.

وی با اشاره به لزوم ایجاد “مجتمع‌های فناوری” در سطح شهرها، گفت: ما در سطح شهرها مجتمع‌های پزشکی، وکالت، اداری و مسکونی داریم اما مجتمعی به نام مجتمع فناوری نداریم.

سلطانی تصریح کرد: این درحالی است که در پکن پایتخت چین تنها یک سوم شهر به صورت مجتمع‌های فناوری است که شرکت‌های دانش بنیان در آن استقرار دارند.

وی افزود: ما هم نیاز به ایجاد چنین مجتمع‌هایی برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان داریم که در همین راستا در صورت درخواست چند شرکت دانش بنیان به صورت مشترک با هم ساختمان برای آنها خریداری می‌شود.

.

دستور دولت به شرکت‌های اینترنتی برای تفکیک اینترنت ایران از دنیا

بازوی حاکمیتی وزارت ارتباطات در امر قانون‌گذاری هم‌زمان با اعمال نرخ‌های جدید اینترنت ثابت (ADSL)، مهلت شش ماهه‌ای را برای شرکت‌های اینترنتی جهت جداسازی ترافیک در نظر گرفت.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خرداد ماه سال جاری با کاهش تعرفه خدمات اینترنت ثابت از طریق فناوری ADSL موافقت و مصوبه آن را صادر کرد.

طبق این مصوبه، مشترکان با مصرف بیش از 2 گیگا بایت دیتا به صورت ماهانه حداقل با کاهش 16 درصدی در تعرفه‌ها مواجه می‌شوند که در بعضی موارد تا 30 درصد هم ارتقا می‌یابد.

نکته‌ای که در جداول تعرفه‌ای غیرحجمی گنجانده شده، این است که به ازای مصرف مشخصی از حجم ترافیک بین‌الملل، دو برابر حجم ترافیک داخلی به مشترکان ADSL اعطاء می‌شود.

الزام جدید دولت، اپراتورهای اینترنتی را موظف به تفکیک حجم ترافیک داخلی از خارجی یا به عبارتی “تفکیک اینترانت از اینترنت” کرده تا به این طریق هزینه استفاده از پهنای باند برای مشترکان نهایی کاهش یابد.

در واقع جدول تعرفه‌ها نیز نشان می‌دهد که به میزان مصرف ترافیک خارجی، دو برابر ترافیک داخلی (به منزله ارزان‌تر بودن پهنای باند داخلی) برای مشترکان وجود خواهد داشت.

در مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای استفاده از اینترنت غیرحجمی حداقل سقف تعیین شده و بعد از آن حداقل، مشترکان باید گیگ آزاد خریداری کنند.

به عبارت دیگر تعرفه ثابت اینترنت نامحدود حذف شده و “غیرحجمی” جایگزین آن شده است. در اینترنت غیرحجمی، مشترکان باید به ازای حداقل سقفی از حجم تعیین شده رقم ثابت و بیش از آن حجم، گیگابایت اضافه خریداری کنند.

جدول آن به شرح زیر است:

به عبارت دیگر تعرفه ثابت اینترنت نامحدود حذف شده و "غیرحجمی" جایگزین آن شده است. در اینترنت غیرحجمی، مشترکان باید به ازای حداقل سقفی از حجم تعیین شده رقم ثابت و بیش از آن حجم، گیگابایت اضافه خریداری کنند.  جدول آن به شرح زیر است:

با توجه به اینکه در جدول مذکور جداسازی ترافیکی صورت گرفته، در صورتیکه ارائه کننده خدمت امکان تفکیک ترافیک داخلی از بین‌الملل را نداشته باشد حداکثر باید تا اول بهمن ماه سال جاری این امکان را در راستای الزامات حاکم بر شبکه ملی اطلاعات فراهم کند.

شرکت‌های اینترنتی که از این امکان محروم هستند، باید برای رعایت حقوق مشترکان به میزان حداقل یک سوم سقف حجم ترافیک داخلی جدول فوق به سقف حجم ترافیک بین‌الملل اضافه کنند.

.

کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق نوآوری/تسهیلات ویژه به شرکت‎های مستقر در مناطق محروم

صندوق نوآوری و شکوفایی با تغییر نرخ سود تسهیلات، نرخ سود تسهیلات این صندوق را از 12 درصد به 11 درصد کاهش داد.

با توجه به مصوبه اخیر بانک‌های کشور و شورای پول و اعتبار در مورد کاهش نرخ سود تسهیلات و با در نظر گرفتن مواد آیین‌نامه اجرایی صندوق نوآوری و شکوفایی نرخ سود تسهیلات را بر طبق مصوبه هیأت عامل کاهش داد.

طبق این مصوبه در کلیه قراردادهای قبلی صندوق، در صورت خوش حسابی در بازپرداخت، موفقیت در اجرای طرح و رعایت شرایط ضمن قرارداد، متقاضیان در انتهای دوره بازپرداخت می‌توانند درخواست اعمال کاهش نرخ کنند که به این ترتیب کلیه طرح‌های قبلی با رعایت شرایط یادشده امکان استفاده از نرخ 11 درصد را خواهند داشت.

کاهش نرخ سود تسهیلات مناطق محروم 2 درصد پایین‌تر از نرخ معمول از سوی هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب شده است.

به این ترتیب کاهش نرخ سود قرارداد تسهیلات شرکت‌های حائز شرایط در مناطق یاد شده تا 9 درصد قابل انجام است. تصمیم یادشده در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این مناطق و با مصوبه هیات امنا اتخاذ شده است.

تصمیم‌های ذکر  شده در راستای دستیابی به اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی برای تقویت تولید و به ویژه تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی اتخاذ و اجرایی شده است.

همچنین بر اساس مصوبه هیات امنا سقف تسهیلات بلندمدت از 20 میلیارد تومان به 30 میلیارد تومان، سقف تسهیلات سرمایه در گردش از 2 میلیارد تومان به 5 میلیارد تومان و سقف صدور ضمانت‌نامه از یک میلیارد تومان به 30 میلیارد تومان رسید.

بر اساس مصوبه هیات امنا به عنوان یک خدمت جدید و به منظور ارائه خدمات به شرکت‌های شتاب دهنده سقف تسهیلاتی 5 میلیارد تومانی مصوب شده است.

شرکت‌های شتاب دهنده در نظام تجاری سازی و حمایت از توسعه فناوری در شرکت‌های دانش بنیان، وظیفه حمایت از شرکت‌های نوپا و تقویت آنها و تکمیل زنجیره ایده تا بازار را بر عهده دارند.

.

دانشگاه تبریز امتیاز انتشار یک مجله علمی پژوهشی جدید را کسب کرد

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با انتشار یک مجله علمی- پژوهشی جدید به زبان انگلیسی در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تبریز موافقت کرد.

دفتر سیاست گذاری و برنامه‌ ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعطای اعتبار علمی-پژوهشی به نشریه Computational methods for Differential Equations موافقت کرد.

این نشریه علمی با مجوز وزارت علوم از نیمه دوم سال 1392 بصورت آزمایشی در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تبریز به زبان انگلیسی منتشر می‌شود و مقالات حوزه حل عددی معادلات دیفرانسیل را پس از طی مراحل داوری چاپ می‌کند.

تاکنون هشت شماره از این نشریه منتشر شده که پس از بررسی وزارت متبوع و با کسب استانداردهای لازم، امتیاز دائمی علمی پژوهشی را کسب کرده است و در پایگاه‌های معتبر جهان نمایه‌سازی می‌شود.
در حال حاضر در این دانشگاه بیش از 20 نشریه علمی – پژوهشی منتشر می‌شود.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: isna ، tasnimnews


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر