;
coinex

کشف دو سیاره ی قابل سکونت توسط تلسکوپ هابل

داده های جمع آوری شده توسط تلسکوپ هابل منجر به کشف دو سیاره ی قابل سکونت در نزدیکی زمین شده است.

داده های جمع آوری شده توسط تلسکوپ هابل منجر به کشف دو سیاره ی قابل سکونت در نزدیکی زمین شده است.

دانشمندان MIT و دانشگاه Liege در حال مطالعه و بررسی سیستم سیاره ای بودند که به دور ستاره ی TRAPPIST-1 گردش می کند؛ این بررسی ها منجر به کشف دو سیاره ی سنگی و شبیه به زمین شد که احتمال مسکونی بودن آن وجود دارد. این دو سیاره ی قابل سکونت ، تنها 40 سال نوری با زمین فاصله دارند. بنابر مقاله ای که امروز در ژورنال Nature منتشر شده، اتمسفر سیاره های TRAPPIST-1b و TRAPPIST–1c همانند اتمسفر زمین، زهره و مریخ متراکم و فشرده است.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر جولین د ویت از دانشگاه MIT با استفاده از تلسکوپ هابل و نشانه گرفتن آن در مسیر ستاره ی TRAPPIST–1 و درست در لحظه ای که هر دو سیاره در حال عبور از روبروی آن بودند، موفق به کشف این دوسیاره شدند. این تیم با استفاده از طیف نگار تلسکوپ هابل توانست تغییرات نور در حال عبور از سیاره را مشاهده کند. با توجه به اینکه طول موج نور چندان متفاوت نبود، دانشمندان توانستند تشخیص دهند که اتمسفر این دو سیاره ی قابل سکونت ، پر نور، بزرگ و پف کرده نیست. (اتمسفر سیاره ی مشتری به این شکل است)

جولین د ویت به خبرگزاری MIT News گفت: “ما به طور قطع اعلام می کنیم که این دو سیاره، سنگی هستند. اما سوال اینجاست که اتمسفر آنها چگونه است؟ یکی از سناریو های امکان پذیر، اتمسفری مشابه سیاره ی زهره است که به اندازه ی کافی روشن بوده و از ابرهای ضخیم و اتمسفری غنی از دی اکسید کربن برخوردار است. این احتمال نیز وجود دارد که اتمسفر آن همانند زمین از نیتروژن و اکسیژن غنی باشد و یا حتی مانند مریخ از اتمسفری خالی برخوردار باشد. گام بعدی، بررسی تمام سناریو هایی است که درباره ی این سیاره های سنگی وجود دارد.”

حیات، به شکلی که ما در زمین آن را می شناسیم، در سیستم جدید بسیار دشوار خواهد بود؛ حتی اگر این دو سیاره قابل سکونت باشند. چرا که این دو سیاره با فاصله ی نزدیکی از ستاره ی خود گردش می کنند. گرمای این ستاره بسیار کمتر از خورشید ماست، اما پرتو های زیادی را در طیف مادون قرمز متساعد می کند. گردش این دو سیاره ی قابل سکونت به دور ستاره ی TRAPPIST-1، 1.5 و 2.4 روز طول می کشد. علاوه بر این، دو سیاره ی جدید چرخش مشخصی دارند، این بدان معناست که از نیمه ی شب و نیمه ی روز برخوردارند. از طرف دیگر، محققان ناسا معتقدند که سیاره ی c در منطقه ی سکونت ستاره قرار دارد که در واقع، دمای آن برای آب مایع مناسب است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر