;
coinex

درک نحوه ی شکل گیری کهکشان راه شیری به کمک هاله ی چرخان پیرامون آن

هاله ی چرخانی که پیرامون کهکشان راه شیری را فرا گرفته به دانشمندان کمک می کند که درک درستی از نحوه ی شکل گیری این کهکشان داشته باشند.

خارج از منظومه ی شمسی ما، میلیارد ها سیاره، ستاره، ماه سنگ و منظومه ی شمسی وجود دارد؛ در ورای تمام اینها، هاله ای از مواد گازی داغ و بسیار گسترده وجود دارد؛ این هاله وسعتی به اندازه ی صدها تا هزاران سال نوری را پوشانده است و می تواند پاسخ به سوالی را در خود جای داده باشد که دانشمندان به دنبال آن هستند؛ چرا میزان مواد موجود در کهکشان راه شیری به اندازه ای نیست که دانشمندان تخمین زده اند؟

در حال حاضر، دانشمندان اطلاعات جدیدی را درباره ی این لایه ی گازی به دست آورده اند، ضریب سرعت چرخش این هاله تقریبا با سرعت چرخش ما برابر است.

معمولا تصور می شود که این هاله ثابت است؛ محققان دانشگاه میشیگان توانستند با اندازه گیری تغییرات طول موج نور، محرک بودن آن را به اثبات برسانند. آنها دریافتند که برخلاف باورهای رایج، این هاله در همان مسیر حرکت دیسک ستاره ای می چرخد و سرعتی معادل 400.000 مایل بر ساعت دارد. ادموند هاجز کلاک، دانشمند، دستیار و محقق در دانشگاه میشیگان در این باره می گوید: “این کاملا برخلاف انتظارات است. مردم بر این باور هستند که دیسک کهکشان راه شیری می چرخد در حالیکه  مخزن گازی گسترده ی آن ثابت است؛ اما این باور کاملا اشتباه است.”

لازم به ذکر است که این کشف تنها یک مساله جالب توجه نیست؛ هاجز کلاک معتقد است که این چرخش می تواند سرنخ هایی را درباره ی نحوه ی شکل گیری کهکشان راه شیری در اختیار دانشمندان قرار دهد: “این مساله به ما می گوید که این اتمسفر داغ، در واقع منبع اصلی بسیاری از مواد موجود در دیسک است.”

دانشمندان با استفاده از این اطلاعات جدید در می یابند که چگونه این ماده از هاله ی خارجی به هسته ی کهکشان راه شیری راه یافته است. این داده همچنین می تواند به پیش بینی آینده ی این کهکشان نیز کمک کند؛ اگرچه به سالها تحقیق و تفحص نیاز دارد. پروفسور جوئل برگمن از دانشگاه میشیگان می گوید: “ما می توانیم از این کشف برای درک چیزهای بیشتری استفاده کنیم. چرخش این هاله موضوع بزرگ طیف سنج های پرتو ایکس در آینده خواهد بود.”

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر