;
coinex

ناسا موفق به کشف آبفشان در قمر اروپا شد

ناسا موفق به کشف آبفشان در قمر اروپا شد.ممکن است، ممکن است فضاپیمای ماموریت اروپا بدون نیاز به حفاری، قادر به نمونه برداری از اقیانوس اروپا باشد.

ناسا موفق به کشف فوران بخار آب (آبفشان) در سطح قمر مشتری، اروپا شد. ناسا روز گذشته در کنفرانس رسانه ای اعلام کرد، این کشف به این معنی است که فضاپیمای ماموریت اروپا ممکن است، بدون نیاز به حفاری، قادر به نمونه برداری از اقیانوس اروپا باشد. از اقیانوس اروپا، همواره به عنوان یکی از امیدوار کننده ترین مکان ها برای کشف احتمالی حیات فرازمینی در منظومه شمسی یاد می شود.

جف یودر، مدیر هیئت علمی ناسا، گفت: “این توده ها، اگر واقعا وجود داشته باشند، ممکن است روش دیگری برای نمونه برداری زیر سطحی اقیانوس اروپا فراهم کنند.”

اقیانوس عظیم اروپا – که میزان آب آن دو برابر همه اقیانوس های زمین است – با لایه یخی بسیار سرد و سخت و با ضخامتی نامشخص محافظت می شود.

ناسا در کنفرانس خود، اعلام کرد، تخمین زده می شود، ارتفاع بخار آبفشان در قمر اروپا  تا حدود 125 مایلی (200 کیلومتر) از سطح این قمر بالا می رود.

این تیم تحقیقاتی که سرپرستی آن را ویلیام اسپارک از موسسه علوم تلسکوپ فضایی برعهده دارد، عبور اروپا از مقابل سیاره مشتری در خلال دوره ای 15 ماهه و طی 10 رخداد جداگانه مشاهده کرده بودند. این محققان قادر به مشاهده فوران این  آبفشان در قمر اروپا در سه مورد شده بودند.

در صورت تایید این کشف، اروپا به دومین قمری در منظومه شمسی تبدیل خواهد شد که دارای توده بخار آب است. پیش از این در سال 2005،  مدارگرد کاسینی ناسا موفق به مشاهده، فوران توده های بخار آب و گرد و غبار در سطح قمر انسلادوس زحل شده بود.

دانشمندان ممکن است، از دید مادون قرمز تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برای تائید این موضوع بهره ببرند. گفتنی است، این تلسکوپ فضایی از سال 2018 شروع به کار خواهد کرد.

آژانس فضایی ناسا، سال گذشته اعلام کرده بود، قصد دارد، تا دهه 2020، یک فضاپیمای رباتیک مجهز به مجموعه از ابزارهای علمی را به مدار اروپا اعزام کند. مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی و همچنین پنجمین سیاره نزدیک به خورشید است که بیش از 50 قمر آن را احاطه کرده اند.

.

منبع: news.sky

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر