;
coinex

بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان در چین راه اندازی شد

 

بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان

چین یک قدم به یافتن سیگنال‌های رادیویی موجودات فضایی نزدیک‌تر شد! روز یکشنبه، آکادمی علوم چین (CAS) اعلام کرد تلسکوپ رادیویی دایره‌شکلی به قطر 500 متر را راه‌اندازی کرده که اصطلاحاً فاست (FAST) نام‌گذاری شده است. با ساخت این رادیوتلسکوپ، چین عنوان بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان را از پورتوریکو ربود که رصدخانه آرسیبو آن به قطر 305 متر پیش‌تر این عنوان را یدک می‌کشید. به گفتۀ یان جون، مدیر کل رصدخانه‌های فضایی ملی چین (NAOC): «با تکمیل رادیوتلسکوپ، فاست حداقل به مدت 10 تا 20 سال آینده بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان باقی خواهد ماند.»

البته هدف از ساخت این اَبَرتلسکوپ نه تنها شنود سیگنال‌های موجودات هوشند فضایی بلکه مطالعۀ وجه‌های مختلف جهان مانند تپ‌اخترها، نحوۀ چینش راه شیری و غیره است، به طوری‌ که اخیراً به طور آزمایشی موج‌های الکترومغناطیسی از تپ‌اختری به فاصلۀ 1351 سال نوری را رصد کرد. به گفتۀ آکادمی علوم چین، پس از تکمیل ساخت در اوایل سال جاری، فاست به صورت رسمی آزمایش، عیب‌یابی و راه‌اندازی و پس از آن، این ابرسازه برای استفادۀ جامعۀ علمی بین‌الملل گشوده خواهد شد.

نمای تلسکوپ از کنار

نان رِندونگ، مهندس عمومی و دانشمند ارشد فاست می‌گوید: «به محض تثبیت عملکرد عادی تلسکوپ، کمیتۀ زمان‌بندی (TAC) بر اساس ارزش علمی پیشنهادنامه‌ها برنامۀ زمانی رصدخانه‌ها را اعلام خواهد کرد. پیشنهادنامه‌ها از دانشمندان خارجی نیز پذیرفته می‌شود و اشخاص خارجی نیز در این سازه مشغول به کار خواهند شد.»

آغاز به کار پروژه ساخت بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان در سال 1994 بود ولی مکان جاگذاری آن در استان گویژو در سال 2007 انتخاب و ساخت آن در سال 2011 شروع شد. بیش از 8000 سکنۀ محلی از حوالی تلسکوپ به مکان دیگری منتقل شدند تا از تشعشعات رادیویی تا فاصلۀ 5 کیلومتری ایمن بمانند. همۀ بازدیدکنندگان نیز برای در امام ماندن از تشعشعات رادیویی باید حین بازدید تلفن همراه خود را خاموش کنند.

.

منبع: NewAtlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر