;
coinex

طرح بزرگ ایلان ماسک برای سفر به مریخ

ماسک پیش از این اعلام کرد بود، اسپیس ایکس کپسول فضایی بدون سرنشین رِد دراگون را سال 2018 و انسان را سال 2024 به مریخ خواهد فرستاد.

ایلان ماسک مردی است که چشم انداز ماموریت انسان به مریخ را در سر دارد، وی روز سه شنبه طرح بزرگش را با عنوان “تبدیل انسان به گونه ای چند سیاره ای”  در کنفرانس بین المللی فضانوردی در مکزیک ارائه کرد.  بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس در خلال سخنرانیش در این کنفرانس گفت؛ دو راه پیش روی انسان است، ماندن در زمین و تسلیم انقراض شدن، و یا استعمار سیارات دیگر. وی استدلال کرد، مریخ با توجه به نزدیکی به زمین و همچنین شباهتش به سیاره ما، بهترین گزینه است. ماسک مدتهاست، ایده استعمار مریخ را در سر می پرواند.

ماسک پیش از این اعلام کرد بود، اسپیس ایکس کپسول فضایی بدون سرنشین رِد دراگون را سال 2018 و انسان را سال 2024 به مریخ خواهد فرستاد. برای این سفر، اسپیس ایکس پیش از این با موفقیت موتور موشک رپتور را مورد آزمایش قرار داده است. رپتور، موتوری با سوخت متان است که می تواند، قوی تر از موتور هر موشک دیگری باشد. رپتور قادر به دستیابی به نیروی پرتابی در حدود 680 هزار پوند، بیش از سه برابر موشک فالکون 9 است.

 موتورهای رپتور برای سیستم حمل و نقل بین سیاره ای (ITS)، فضاپیمایی که قادر به حمل 100 تن (انسان یا محموله) است، مناسب خواهد بود. این فضاپیما برای بلند شدن به نیروی تراست (رانش) 28,730,000 پوندی نیاز دارد، به این ترتیب، 440 موتور رپتور برای این فضاپیما مورد نیاز خواهد بود. هنگامی که این فضاپیما سوخت گیری مجدد را در مدار (زمین) انجام دهد، دو آرایه خورشیدی را مورد استفاده قرار خواهد داد که قادر به تولید 200 کیلو وات نیرو خواهند بود.

میزان قابل توجهی از این هزینه ها به خاطر استفاده از قطعات قابل استفاده مجدد، کاهش خواهد یافت. مرحله سوخت گیری مجدد در مدار زمین از برنامه های بسیار مهم اسپیس ایکس است

ماسک تخمین می زند، با استفاده از روش های متداول، هزینه سفر هر فرد به مریخ 10 میلیارد دلار خواهد بود، او می خواهد این رقم را تا 200 هزار دلار کاهش دهد. ماسک می گوید می خواهد در نهایت، هزینه سفر به مریخ را به 100 هزار دلار کاهش دهد. میزان قابل توجهی از این هزینه ها به خاطر استفاده از قطعات قابل استفاده مجدد، کاهش خواهد یافت. مرحله سوخت گیری مجدد در مدار زمین از برنامه های بسیار مهم اسپیس ایکس است، چرا که هزینه های سوخت برای پرتاب را کاهش داده و همچنین از بوسترها، تانکرها و فضاپیماهای قابل استفاده مجدد بهره خواهد برد. هر بوستر برای 1000 بار، هر تانکر 100 بار و هر فضاپیما 12 امکان استفاده مجدد را خواهد داشت.

در سفرهای اولیه هر بار حدود 100 نفر به مریخ فرستاده خواهند شد. اما ماسک می گوید، انتظار دارد، تعداد (و اندازه هر فضاپیما) به مرور افزایش یابد. فضاپیمای ITS، آن طور که ایلان ماسک شرح داده، مکان سرگرم کننده ای خواهد بود که شامل اتاق های گرانش صفر، سالن های نمایش فیلم، کافه تریا و دیگر مکان های تفریحی و سرگرمی خواهد بود. ماسک می گوید، فقط به چند روز آموزش برای آمادگی سفر به مریخ نیاز خواهد بود.

هنگامی که انسان به مریخ برسد، قادر به تولید سوخت مبتنی بر متان و بازگرداندن فضاپیما به زمین برای استفاده مجدد خواهد بود. این امر نه تنها موجب کاهش هزینه ها می شود، بلکه از ایجاد چیزی همچون گورستان فضاپیماها در مریخ جلوگیری خواهد کرد.

ماسک با انتشار ویدئویی از سفر به مریخ، گفت: “این چیزی نیست که ممکن است به نظر برسد، بلکه چیزی است که ما قصد داریم، این طور به نظر برسد.”

اسپیس ایکس در نظر دارد، ماموریت آینده مریخ را در مرکز فضایی کندی اجرا کند. ماسک جدول زمانی از ماموریت های مریخ اسپیس ایکس را در کنفرانس ارائه کرد، که شامل فضاپیما، بوستر و شروع آزمایش مداری در سال 2018 و  و پرواز واقعی به مریخ در پایان سال 2022 بود. این شرکت قصد دارد، کپسول فضایی بدون سرنشین رد دراگون را در سال 2018 به مریخ بفرستد و به مرور کسپول های فضایی دیگری به ماموریت مریخ اضافه کند.

ماسک پاسخ مستقیمی به نحوه تامین هزینه های ماموریت مریخ نداد، او گفت: “از طریق مشارکت عظیم بخش دولتی و خصوصی این امر محقق خواهد شد.”

ماسک گفت، این سازمان های دولتی و خصوصی هستند که به تامین بودجه ماموریت علاقه مند هستند.

ماسک در ادامه گفت: “در حال حاضر ما تلاش می کنیم با استفاده از منابع (مالی) در دسترس، به حداکثر پیشرفت ممکن برسیم.”

اسپیس ایکس و ناسا رابطه طولانی با هم داشته اند. موشک های اسپیس ایکس به طور منظم ایستگاه فضایی بین المللی را مجهز می کند، و ناسا هم به طور کلی از طرح سفرهای (فضایی) تجاری این شرکت حمایت کرده است. به هر حال، ناسا هم طرح های خود را برای فرستادن انسان به مریخ دارد، ناسا قصد دارد، با ماموریت سفر به مریخ تا سال 2025  انسان را به یک سیارک اعزام کند و در نهایت تا دهه 2030 به مریخ بفرستد. البته از آنجایی که ماسک وارد جزئیات طرح هایش نشد، برخی منابع از احتمال وجود توافقی بین ناسا و اسپیس ایکس در این زمینه خبر داده اند.

اسپیس ایکس چندان نیازی به توضیح نحوه فرستادن انسان به مریخ ندارد، بلکه بیشتر نیاز دارد، مردم را متقاعد کند، سفرهای فضایی ایمن هستند. اوایل ماه جاری، موشک فالکون 9 شرکت در سکوی پرتاب کیپ کاناورال منفجر شد، اسپیس ایکس حتی هنوز نمی داند، دقیقا چه چیزی منجر به این انفجار شده است. در این سانحه هیچ کس مجروح نشد، اما ماهواره فیسبوک که قرار بود، در مدار زمین قرار گیرد، نابود شد.

چیزی که مشخص است، با وجود تلاش شرکت های دیگر، ناسا و اسپیس ایکس در بازار استعمار مریخ پیشرو هستند؛ اما برای انجام ماموریت نهایی مریخ، این دو باید کارهای زیادی را انجام دهند.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر