;
coinex

فیسبوک در حال مذاکره برای آزمایش پهپادهای ارائه‌ سرویس اینترنت

فیسبوک در حال مذاکره برای آزمایش پهپادهای ارائه‌ سرویس اینترنت

فیسبوک در حال مذاکره با چندین کشور مختلف برای میزبانی از آزمایش پهپادهای ارائه‌ سرویس اینترنت توسط پهپادهای آکولا (Aquila) خود است.

طبق گفته‌های مارتین گومز رئیس بخش هوافضای کمپانی فیسبوک، چندین دولت مختلف مشتاق میزبانی از آزمایش‌های پرواز و این سرویس هستند. فیسبوک تا به حال نامی از این کشورها نبرده؛ اما گومز ادعا کرده که این کشورها، کشورهایی دارای فقیر با اینترنتی بسیار ضعیف یا فاقد آن در نقاط مختلفی از سرزمینشان هستند.

مارتین گومز در مصاحبه با انجمن سلطنتی هوانوردی (Royal Aeronautical Society) در روز دوشنبه‎ گذشته (3 اکتبر 2016) اظهار داشت که «برخی از کشورهایی که تقاضای مصرانه‌ای برای میزبانی از این نسخه‌ آزمایشی بزرگ داشتند واقعا مناطق وسیعی از سرزمینشان وجود دارد که اتصال اینترنتی ندارند و یا اتصالشان بسیار ضعیف است».

بخشی از این روند آزمایشی که به صورت تقریبی شروع آن را سال 2018 میلادی در نظر گرفته‌اند، ساختن ایستگاه‌های کنترل زمینی در کنار فرودگاه‌های بزرگ و آشیانه برای پهپادها در کشورهای میزبان است. این مکان‌ها خانه‌ای برای پهپادها و اپراتورهای آن‌ها خواهند شد که به اپراتورها اجازه‌ی برقراری ارتباط با سازمان‌های کنترل ترافیک هوایی را می‌دهد. به گزارش The Register و به نقل از مارتین گومز برنامه این است که «هزاران هزار هواپیما سر تا سر جهان بگردند».

صد البته که فیسبوک دلایلی برای اعتماد به برنامه و مطمئن صحبت کردن درباره‌ی آن دارد. در ماه ژولای این شرکت آزمایش اولین پرواز پهپاد آکولا که از انرژی خورشیدی قدرت می‌گرفت را با موفقیت به پایان رساند. در نهایت پهپادها تا ارتفاع 60 هزار پایی برای ماه‌ها با یک‌بار تیک‌آف پرواز خواهند کرد و اینترنت را در هر جایی که باشند در دسترس قرار خواهند داد.

پهپادهای ارائه‌ سرویس اینترنت وجهه‌ای از دید مارک زاکربرگ رئیس و صاحب فیسبوک از دهکده‌ی جهانی مدنظر خود هستند. بر روی زمین، فیسبوک مبانی و پایه‌های رایگان پلتفرم موبایل خود را ارائه خواهد داد که به کاربران اجازه‌ی دسترسی به وب‌سایت‌های برگزیده که شامل خود وب‌سایت فیسبوک هم می‌شود، بدون هیچ هزینه‌ای خواهند داشت. مارتین گومز در ادامه‌ی صحبت‌هایش بیانیه‌ رئیسش، زاکربرگ را تکرار کرد که در آن ادعا کرده‌اند که هدف آنها متصل کردن 57 درصد از جمعیت جهان که دسترسی کاملی به اینترنت ندارند به اینترنت است.

در هر حال، این استراتژی هم در حال حاضر در حال سکندری خوردن از موانع روبروی خود است. این مبانی و پایه‌ رایگان که فیسبوک از آن سخن می‌گوید در کشور مصر قدغن شده و دسترسی به آن ممنوع است. در کشور هند هم با این ادعا که این مبانی پایه و رایگان نقص بی‌طرفی اطلاعات اینترنتی را در پی خواهد داشت از شروع آن در کشور جلوگیری به عمل آمده است. برای توضیحات بیشتر درباره موانع پیش روی فیسبوک این نکته نیز قابل بحث است که این شرکت ماهواره‌ی Amos-6 خود را هنگامی که راکت SpaceX Falcon 9 آن را به فضا انتقال می‌داد بر اثر انفجار از دست داد تا کار فیسبوک را سخت‌تر کرده و آن‌ها را به زحمت بیندازد.

در مجموع، نشانه‌هایی مبنی بر متعهد بودن بر پیش برد این پروژه توسط فیسبوک و جامه‌ی عمل بر آن پوشاندن بر اساس فعالیت‌های این شرکت وجود دارد؛ اما مشکلات و واقعیاتی که سد راه این کار هستند روند پیشروی این پروژه را دچار اختلال و تاخیر خواهند کرد.

.

منبع: digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر