;
coinex

تصاویر برگزیده هفته: زمین پوشیده از آتشفشان و نمای طوفان متیو از فضا

تصاویر برگزیده هفته: گستردگی آتش‌فشان‌های چینه‌‌ای فعال

در جزایر ساندویچ شمالی و گسترۀ زمین‌های خالی از سکنه در اقیانوس آتلانتیک شمالی، تعدادی آتشفشان‌ های چینه‌‌ ای فعال وجود دارد که به خاطر موقعیت مکانی آنها کمتر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. پایشگر تصویری با کیفیت مطلوبِ ناسا موسوم به مودیس تصاویر این جزایر را ثبت کرده که حاکی از فعالیت آتشفشانی آنهاست. البته رنگ‌های تصویر مصنوعی‌اند ولی به خوبی گازهای متصاعدشده از غبارهای آتشفشانی را نشان می‌دهند.

ورود پلی‌استیشن به دنیای واقعیت مجازی

تصاویر برگزیده هفته: ورود پلی‌استیشن به دنیای واقعیت مجازی

پلی‌استیشن سیستم واقعیت مجازی جدید خود را این هفته معرفی کرد. طبق بررسی‌های خاویر هاردینگ، ویراستار تکنولوژی سایت پاپسی: «اگر گیم‌باز قهاری نیستید ولی هنوز به بازی‌های درست و درمان واقعیت مجازی علاقه دارید، حتماً این گجت را تهیه کنید.»

پلانوم اسپوتنیک بر روی پلاتو

تصاویر برگزیده هفته: دشت پلانوم اسپوتنیک بر روی پلاتو

با استفاده از تصاویر فضاپیمای نیوهاریزون، اعضای تیم ناسا توانستند الگویی سه‌بعدی از پلانوم اسپوتنیک (دشتی یخی روی پلاتو) بسازند. در تصویر بالا، آنها نقشۀ پراکندگی را شالودۀ کار قرار دادند. این فرآیند الگوهای دشت‌های یخی را نشان می‌دهد که تا پیش ازین در دسترس نبوده است.

نمای طوفان متیو از فضا

تصاویر برگزیده هفته: نمای طوفان متیو از فضا

البته ناسا حین گذر از اقیانوس آتلانتیک، طوفان متیو را نیز تمام هفته از فضا رصد کرده است. در تصویر بالا (که کیت رابینز فضانورد گرفته) ایستگاه فضایی مستقیماً برفراز طوفان در حال پرواز است.

تولدت مبارک ماوِن!

تصاویر برگزیده هفته: تولدت مبارک ماوِن!

این هفته نخستین سالگرد ارسال ماوِن (کاوش‌گر جو مریخ و تکامل فرّار) ناسا نیز بود. در تاریخ 3 اکتبر، این فضاپیما یک ماه مارسی کامل (برابر با دو سال زمینی) را به تفحص تنگاتنگ سیارۀ سرخ گذراند. این تصویر از نمای بالا به تاریخ 13 ژوئیه در تابستان گذشته به صورت دستی رنگ‌آمیزی شده است تا نشان دهد در صورت تاباندن نور فرابنفش، مریخ چگونه دیده می‌شود.

نگاهی به تلسکوپ جیمز وب

تصاویر برگزیده هفته: نگاهی به تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب پس از تکمیل از نور فرابنفش برای مطالعۀ چگونگی شکل‌گیری سیاره‌ها، کهکشان‌ها و ستاره‌ها استفاده خواهد شد. این هفته ناسا تصویری از این غول منتشر کرد. تصویر بالا درون اتاقی تر و تمیز را در مرکز پرواز فضایی گودار در گرین‌بلت مریلند نشان می‌دهد.

فیس‌بوک در واقعیت مجازی

فیس‌بوک در واقعیت مجازی

این هفته مدیر فیسبوک ،مارک زوکربرگ، از دو نرم‌افزار جدید آکیولس (اتاق آکیولس و محیط اجتماعی آکیولس) پرده‌برداری کرد.  این نرم‌افزار جدید که فیسبوک به تازگی آن را خریداری کرده کاربران را قادر می‌سازد فیسبوک را در واقعیت مجازی تجربه کنند.

فضاپیمای چینی با رانۀ موشک

تصاویر برگزیده هفته: فضاپیمای چینی با رانۀ موشک

شرکتی دولتی در چین این هفته از جدیدترین طرح خود برای درنوردیدن فضا پرده‌برداری کرد: فضاپیما با رانۀ موشک. این وسیلۀ نقلیه مانند موشک بلند می‌شود و مانند شاتل به زمین بازمی‌گردد.

گل هوشمند آفریقای جنوبی

تصاویر برگزیده هفته: گل هوشمند آفریقای جنوبی

پژوهشگران این هفته گزارشی از حقه‌ای منتشر کردند که گل نشان داده شده در تصویر بالا یعنی گلی روییده در آفریقای جنوبی موسوم به سروپگیا ساندسونی از آن استفاده می‌کند. برای جذب حشرات، سروپگیا بویی را متصاعد می‌کند که بسیار شبیه بویی است که زنبور عسل در زمان تشویش متصاعد می‌کند. حشرات (مانند زنبور) معمولاً از ترشحات خود برای غلبه بر طعمه‌ها استفاده می‌کنند ولی اینجا با آن حشرات را دست می‌اندازند!

تازه‌چوپان (نیو شپارد) به سلامت به دوران بازنشستگی رفت!

تازه‌چوپان (نیو شپارد) به سلامت به دوران بازنشستگی رفت!

بلو اوریجین سیستم گریز کپسول مسافربری خود را آزمایش کرد که از راکت نیوشپارد چندبار قابل استفاده‌ای بهره می‌برد که کپسول بر سر آن قرار دارد. جف بزوش، مدیر بلو اوریجین در گزارش خود پیش از پرتاب گفت که انتظار می‌رود راکت حین آزمایش منفجر شود. با این حال، هم راکت و هم کپسول سالم ماندند و ایمن به زمین بازگشتند. از همه مهم‌تر آنکه، آزمایش موفقیت‌آمیز بود و اگر مسافری در راکت بود، زنده می‌ماند.

.

منبع: Popular Science

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر