;
coinex

کاوشگر شیاپارلی آژانس فضایی اروپا، برای سفر به مریخ آماده می شود

کاوشگر شیاپارلی آژانس فضایی اروپا، برای سفر به مریخ آماده می شود

کاوشگر شیاپارلی ، آزمون های آمادگی برای سفر به مریخ را با موفقیت پشت سر گذاشت.

با نزدیک شدن به 19 اکتبر، مرکز کنترل ماموریت آژانس فضایی اروپا در دارمشتات آلمان، ساعات و روزهای پر مشغله ای را برای ماموریت “اگزو مارس  2020” سپری می کند. یکی از برجسته ترین و کلیدی ترین قسمت های این ماموریت، هفته گذشته به انجام رسید؛ جایی که گروه عملیات ماموریت اگزو مارس، موفق به بارگذاری کامل دستورالعمل های نهایی بر روی کامپیوتر کاوشگر شیاپارلی شدند.

 دستورالعمل های جدید به شیاپارلی، حاوی دستوراتی دقیق در مورد  زمان دقیق جدا شدن از مدارگرد و سپس هدایت کاوشگر بدون سر نشین، طی فرود و نشستن بر روی سطح سیاره سرخ است.

آژانس فضایی اروپا می گوید، این دستورات در دو مرحله ارسال می شوند. اولین دستورات 3 اکتبر ارسال شدند، که حالت خواب زمستانی تایمر کاوشگر شیاپارلی و تنظیمات رویدادهای علمی را فعال کردند. دومین دستورالعمل که 7 اکتبر ارسال شد، و حاوی دستوراتی برای ورود به جو مریخ و فرود نرم بر روی سطح آن است.

ارسال آخرین دستورات، گام کلیدی برای آماده سازی فرود کاوشگر شیاپارلی است، چرا که کاوشگر با مجموعه ای از دستورات از پیش برنامه ریزی شده کار می کند که زمان انجام هر کار را مشخص می کنند. ماژول کاوشگر شیاپارلی برای آزمایش سیستم مریخ نورد اگزو مارس 2020 طراحی شده است.

در طول مانورهای فرود، این سیستم اطمینان حاصل می کند که کاوشگر شیاپارلی در هنگام ورود به جو مریخ و با وجود سرعت مافوق صوت؛ در مسیر صحیح و ارتفاع درست قرار بگیرد. با نزدیک شدن کاوشگر به سطح، چتر نجات باز می شود. کامپیوتر، محافظ حراراتی و سپر گرمایی کاوشگر را غیرفعال خواهد کرد. سه پیشرانه هیدرازینی، سرعت فرود را کاهش می دهند. در ارتفاع 2 متری، موتورها خاموش می شوند، و سرانجام کاوشگر با فرودی نرم به سطح سیاره سرخ می رسد.

کاوشگر شیاپارلی در صورت رسیدن به مریخ قرار است ابزارهای مشاهده علمی را به کار گیرد. این کاوشگر، برای صرفه جویی در مصرف انرژی، روزانه 6 ساعت فعال خواهد بود؛ و آژانس فضایی اروپا امیدوار است که این باتری، نیروی کافی برای حداقل دو روز فعالیت را داشته باشد. علاوه بر این، قرار است که کاوشگر شیاپارلی از مدار گردهای خود آژانس فضایی اروپا و همچنین ناسا، برای ارسال آنالیزهای خود به زمین بهره ببرد.

.

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر