;
coinex

بررسی بازی میدان نبرد 4 ، آخرین بازی اکشن اول شخص شرکت EA DICE

بازی میدان نبرد 4
همانطور که در نوشته های پیشین اشاره کردیم، بازی های اکشن اول شخص با توجه به جذابیت بصری و داستانی خود از محبوب ترین سبک های بازی های کامپیوتری به حساب می آیند. بازی میدان نبرد 4 نیز آخرین محصول کمپانی سوئدی EA DICE می باشد.

شرکت دایس (Digital Illusions CE) در سال 1992 در شهر استکهلم کشور سوئد تاسیس شد. اولف ماندورف (Ulf Mandorff) ، الوف گوستاوسون (Olof Gustafsson) ، فردریک لیلگرن (Fredrik Liliegren) و آندریاس اکسلسون (Andreas Axelsson) بنیان گذاران این شرکت بازی سازی بودند. این شرکت با طراحی و عرضه بازی رویاهای پین بال (Pinball Dreams) پا به عرصه بازی سازی نهاد. این بازی برای کنسول آمیگا طراحی شده بود.

شرکت دایس سازنده سری بازی های محبوب Battlefield

 

با وجود اینکه این بازی مورد استقبال منتقدین واقع نشد دنباله های نیز با نام های توهم های پین بال (Pinball Illusions) و پین بال واقعی (True Pinball) نیز برای آن ساخته شد. از دیگر بازی های این شرکت می توانیم به قسمت سوم بازی اتومبیل رانی Midtown Madness اشاره کنیم.

نمایی از بازی Battlefield 1942

 

در سال 2002 این شرکت بازی battlefield 1942 را ارائه کرد. این بازی که در سبک اکشن اول شخص ساخته شد اولین نسخه از سری محبوب میدان نبرد بود. در سال 2006 این شرکت به یکی از زیرمجموعه های یکی از بزرگترین شرکت های بازی سازی جهان یعنی الکترونیک آرتز (Electronic Arts) تبدیل شد.

نمایی از بازی Battlefield 2

 

نسخه دوم این بازی در سال 2005 با عنوان Battlefield 2 ساخته شد که مورد توجه منتقدین قرار گرفت. در سال 2013 نیز قسمت سوم این بازی با نام Battlefield 3 طراحی و به بازار عرضه کرد. این بازی با توجه به یکی از بخش هایش در ایران حاشیه ساز شد. در یکی از ماموریت های این بازی سربازان برای مبارزه با تروریست ها وارد شهر تهران شده و تهران به صحنه جنگ و میدان نبرد تبدیل می شود. البته طراحی محیط تهران محدود به چند نماد اصلی از جمله برج میلاد، بازار تهران و صندوق های صدقات می شد.

اما همین اشاره های کوچک نیز به مذاق مسئولین خوش نیامد و به جای طراحی یک بازی برای مقابله به مثل اقدام به جمع آوری آن از فروشگاه های سطح شهر نمودند. نسخه آخر این بازی که نسخه مورد بحث ما می باشد با عنوان Battelfield 4 دز سال 2013 به بازار جهانی ارائه شد.

موتور گرافیکی و طراحی بازی میدان نبرد 4

موتور گرافیکی این بازی موتور Frostbite است. این موتور که توسط شرکت  EA DICE طراحی شده است قابلیت اجرا بر روی پلتفرمهای مختلف از جمله ویندوز (Microsoft Windows) ، پلی استیشن 3 و 4 (Playstation 3&4) و XBOX 360 , XBOX One را دارد. گرافیک بازی بسیار دقیق بوده و اشیا و کاراکترها زیبا و واقع طراحی شده اند. حرکات اجسام نیز بسیار نرم تر از نسخه قبلی بوده و باعث خستگی چشمان بازیکن ها نمی شود. افکتهای بصری نظیر انفجاز ها و گرد و خاک نیز نسبتا طبیعی و قابل قبول است.

دقت به جزئیات در طراحی بازی میدان نبرد 4 | انعکاس تصویر پشت سر بازیکن در لنز دوربین تفنگ (بالا) – طراحی میمیک صورت ها و نمایش احساسات (پایین)

 

چهره شخصیت ها نیز بسیار دقیق و با جزئیات زیاد طراحی شده اند. افکت محوی در حسین حرکت (Motion Blur) نیز طبیعی بوده و باعث آزار نمی گردد. البته برای اجرای این بازی به سیستمی با امکانات نسبتا” بالا احتیاج است.

نورپردازی ابن بازی نیز بسیار دقیق و زیباست. جزئیات به دقت طراحی شده اند. از جمله این جزئیات می توان به سایه هلی کوپتر که در آن مرحله یک شیئ فرعی است بر روی دیوار اشاره کرد. مورد دیگر نیز انعکاس تصویر پشت سر بازیکن بر روی عدسی دوربین تفنگ اشاره کرد که بسیار زیبا و دقیق است. تمام این موارد به کمک این بازی می آیند تا آنرا بسیار باور پذیر نموده و بازیکن را برای ادامه بازی تهییج کند.

داستان بازی میدان نبرد 4

در شروع این بازی جوخه تومبستون (Tombstone) که شامل چهار سرباز به نام های رکر (Recker)، دان (Dunn)، آیریش (Irish) و پک (Pac) در حال فرار از دست نیروهای ویژه روس هستند. این چهار سرباز که اطلاعات بسیار مهم و محرمانه ای را از دست روس ها در آورده اند در تعقیب و گریز سخت در شهر باکو کشور آذربایجان هستند. متعاقب آن این چهار تن را می بینی که در داخل خودرویی در حال غرق شدن گیر افتاده اند. دان به سختی مجروح شده و در زیر صندلی ماشین گیر افتاده است. او اسلحه کمری خود را به رکر داده و به او دستور می دهد تا با شکستن شیشه خودرو باعث نجات خود، آیریش و پک شود. رکر که نقش وی را بازیکن بازی میکند با شلیک گلوله شیشه راشکسته و خود و دو دوست خود را نجات می دهد.

نمایی از بازی میدان نبرد 4

 

در حین شنا به سمت سطح آب رکر صدای فرمانده خود کاپیتان گریسون (Garrison) را میشنود. دریاسالار چانگ (Chang) چینی درصدد است کودتایی نظامی را انجام دهد. در صورتیکه وی موفق به انجام این کار شود از حمایت کامل روس ها برخوردار می گردد. رکر و همرزمانش به ناو یو. اس. اس. والکری (USS Valkyrie) باز می گردد. کاپیتان گریسون بر روی عرشه خبر از قتل یکی از نامزدهای انتخاباتی چین به نام جین جی (Jin Jie) میدهد. دریاسار چانگ نیز آمریکا را مسئول این واقعه می داند.

در مرحله بعدی رکر و همرزمانش در ماموریتی جدید و سری وظیفه نجات سه تن از شخصیت های مهم آمریکایی را از شهر شانگهای چین دارند. هانا (Hannah)، کویچ (Kovic) و همسر هانا سه شخصی هستند که باید از شانگهای نجات داده شوند.

نمایی از بازی میدان نبرد 4

 

رکر، آیریش و پک به همراه دیگر همرزمانشان با ماموریت هایی در شانگهای چین، سنگاپور، زندانی در کوه های کان لان (Kunlun) چین، کانال سوئز و … روبرو خواهند شد و بازیکن با توجه به گرافیک زیبا و بافتهای دقیق اشیا که با استفاده از این موتور گرافیکی قوی ساخته شده اند از انجام آنها لذت خواهد برد.

این بازی در دوبخش مبارزه گروهی (Campaign) و بازی چند نفره تحت شبکه برای بازی همزمان چند بازیکن حقیقی (Multi Player) قابل اجرا می باشد.

افزونه ها

افزونه ها یا دی. ال. سی. (DownLoadable Content) بسته هایی هستند که شرکت های سازنده بازی برای ایجاد تغییرات جزئی شامل تغییر لباس، اجزای صورت،… و یا اضافه کردن مراحل و نقشه های جدید به بازی طراحی می شوند. این افزونه ها از طریق سایت سازنده قابل دانلود هستند. این افزورنه های میتواند رایگان و یا پولی باشند.

نمایی از بازی میدان نبرد 4 در شهر شانگهای

 

برای  بازی میدان نبرد 4 – 5 افزونه وجود دارد که به شرح زیر می باشند.

China Rising

در این افزونه چهار نقشه جدید به نام های Silk road, Altai Range, Dragon Pass and Guilin peaks اضافه شده که همه در خاک کشور چین هستند. تعدادی خودرو و ماموریت نیز در این افزونه به بازی اضافه شده است.

Second Assult

این افزونه شامل چهار مورد از نقشه های مجبوب بازی قبلی شرکت یعنی میدان نبرد 3 بود. در این افزونه یک سبک بازی جدید به نام تصاحب پرچم (Capture The Flag) نیز اضافه شد.

Naval Strike

در این افزونه چهار نقشه جدید اضافه شده که همگی در آسیای شرقی واقع شده اند. همچنین سبک جدید Carrier Assault نیز به بازی اضافه شد.

Dragon’s Teeth

این افزونه در نمایشگاه Gamescom سال 2013 ارائه شد. این بازی در شهرهایی صورت میگیرد که توسط ارتش آزادی بخش چین تصاحب شده اند.

حاشیه ها

نمایی از بازی میدان نبرد 4 با افزونه China Rising

 

با توجه به اتفاقات و حوادثی که در بازی میدان نبرد 4 و همچنین در افزونه قابل دانلود (DLC) ارائه شده برای این بازی به نام خروش چین (China Rising) روی می دهد این بازی در کشور چین ممنوع اعلام شد. این بازی به عنوان یک تهدید علیه امنیت ملی برای چین اعلام شد و از کاربران خواسته شد در صورت نصب این بازی بر روی سیستم های خود آنرا پاک نمایند. بر اساس اعلام پی. ال. ای. دیلی (PLA Daily) که روزنامه رسمی ارتش چین می باشد، اعلام شد در گذشته ارتش اتحاد جماهیر شوروی ارتش متخاصم در بازی های کامپیوتری بود اما امروزه ارتش چین به عنوان ارتش متخاصم و نیروی منفی جای آن را گرفته است.

در کنار نقاط قوت این بازی شامل داستان جذاب، گرافیک زیبا و دقیق نقاط ضعفی نیز دارد. یکی از نقطه ضعف های این بازی صدا گذاری آن بوده که درحد استانداردهای یک بازی در این سطح نیست. در طول صداها بطور ناگهانی کم و زیاد شده و هیچ دلیل و راه حلی نیز برای آن وجود ندارد. یکی دیگر از نقاط ضعف این بازی نیز شباهت زیاد آن با سری بازی های ندای وظیفه (Call of Duty) است.

این بازی برای اجرا در کامپیوتر های خانگی نیاز به سیستمی قوی و نسبتا گرانقیمت دارد. حداقل امکانات لازم برای اجرای این بازی ویندوز ویستا 32 بیتی، پردازنده AMD Athlon X2 2800 یا Intel Duo 2.4 با 4 گیگابایت حافظه جانبی ، کارت گرافیکی AMD Radeon HD 3870 یا NVIDIA Geforce 8800 GT با حافظه گرافیکی 512 مگابایت می باشد.

اما برای اجرای این بازی با کیفیت بالا نیاز به پردازنده هایی مانند پردازنده های 6 هسته ای شرکت AMD و یا چهار هسته ای شرکت Intel می باشد. حافظه جانبی 8 گیگابایتی به همراه کارت گرافیکی AMD Radeon HD 7870 یا NVIDIA Geforce GTX 660 با حافظه 3 گیگابایت نیز از دیگر ملزومات اجرای بازی با کیفیت بالا و لذت بردن از جزئیات گرافیکی آن است.

نام بازی : Battlefield 4

سبک : اکشن اول شخص (First Person Shooter)

سازنده : EA DICE

درجه سنی : 18+

تکسکور (امتیاز تکرا) : 9/10

در ادامه توجه شما را به چند صحنه از گرافیک زیبای بازی Battlefield 4 دعوت می کنیم.

منبع : تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر