;
coinex

هفت دلیلی که می توانست استیو جابز را به عنوان یک کارآفرین شکست دهد!

استیو جابز

استیو جابز یکی از یک در میلیون کارآفرینانی است که به نظر می‌رسد قوانین مرسوم برای شروع یک کسب و کار و معاملات با مردم را زیر پا گذاشته، با اینحال موفقیت بزرگی کسب کرده است!

بر اساس گزارشات منطقی و معتبر بسیار زیاد، که از جمله ی آنها می توان به کتاب زندگی نامه ی “استیو جابز” به قلم والتر ایزاکسون اشاره کرد، او معمولا نظر مشتریان را نادیده می‌گرفت، اعضای تیم و گروه خود را سرزنش کرده و از روابط کاری مهم خود سوء استفاده می‌کرده است. با وجود نتیجه‌ی بزرگی که استیو جابز به آن دست یافته، هیچگاه به کارآفرینان مشتاق توصیه نمی‌شود که برای استارت‌آپ و کسب و کار خود شیوه‌ی عملکرد او را تقلید یا از وی پیروی کنند.

ما ادعایی بر درک هوش و ذکاوت استیو جابز یا فهمیدن نحوه عملکرد او در موفقیت شرکت خود با روش‌های غیرمعمول را نداریم، اما چند اصول راه اندازی کسب و کار و استارت‌آپ پذیرفته شده که به نظر می‌رسد او توانسته که با این روش‌ها به موفقیت برسد را می‌شناسیم:

تأییدیه چشم انداز و دید خود را از مشتریان واقعیتان بگیرید

استیو جابز بارها اعلام کرده «بسیار دشوار است که محصولی را طبق نظر گروهی طراحی کنید. بیشتر مواقع، مردم واقعا نمی‌دانند که چه چیزی را می‌خواهند تا زمانی که شما آن محصول را به آنان نشان نداده‌اید!».

این روش باعث می‌شود که تعدادی به فکر تغییر الگو در کسب و کار خود بیافتند، با اینحال باید گوشزد کرد که کارآفرینان تازه کار نمی‌توانند از پس هزینه‌های بازاریابی و ریسک بالای آن و همچنین دریافت مقبولیت توسط کاربران و مشتریان در دوره‌های مختلف با تغییرات بزرگ بربیایند و جان سالم به در ببرند. حتی خود استیو جابز نیز چندین بار با این روش به مخمصه افتاد.

روابط کاری خود با افراد مهم در صنعت کسب و کارتان را پرورش دهید

البته که داشتن اعتماد قوی به کسی و داشتن ارتباط خوب با افراد، بسیار عالی است؛ اما در مقابل، داشتن خصومت و دشمنی با شرکای بالقوه اصلا کار درستی نیست. سر جنگی که استیو جابز با بیل گیتس داشت اسطوره‌ای بود، همچنین تفکیک و جدایی او با جان اسکالی و دیگر افراد بسیاری که استیو جابز با آنان مشکل داشت از مورد اول چیزی کم نداشت. کارآفرینان موفق از ارتباطات خود سود برده و یاد می‌گیرند، نه از نابود و خراب کردن ارتباطات خود.

میان اعضای تیم و گروه خود ارتباط و اعتماد ایجاد کنید

استیو جابز درباره‌ی افراد مهم گروه خود بسیار سخت گیر بود، برای مثال می توان به شریک اصلی‌ او یعنی استیو وازنیاک اشاره کرد. او مبتلا به نوعی طغیان یک‌باره‌ی احساسی و خشم بود که باعث میشد افراد گروهش گاهی واقعیات را از او پنهان و مخفی کاری کنند. مدیریت با اهرم ترس، نحوه‌ی صحیح مدیریت برای به موفقیت رساندن یک کسب و کار نیست!

برای مشکلات پیش رو، راه حل‌های «ممکن» تعریف کنید

آوردن نوآوری و تغییر اساسی به بازار، به معنی خواستن مسائل غیرممکن از گروهتان نیست! استیو جابز در مجبور کردن افراد به «منحرف کردن واقعیات» از طریق نیروی ذهن خود شهره بود و البته که گاهی هم این روش عمل می‌کرد. در تجارب بسیاری که در اطراف رخ داده، اکثر گروه‌ها و تیم‌های خوب، پس از تحمل چنین فشار و توهینی از هم می‌پاشند.

کسب و کار و استارتاپ خود را در حوزه‌ی تخصص خود بنا کنید

مطابق صحبت‌های استیو وازنیاک و دیگر اطرافیان استیو جابز، او هیچ ایده و دانشی از تکنولوژی نداشت و اصلا مهندس نبود! با این وجود باز هم توانست که مهندسین خوب خود را با مدیریت به سمت ایده‌های دیوانه‌وار محصولات عالی مورد نظر خود برساند و آن‌ها را تولید کند.

برای شانس بیشتر موفقیت و کسب منابع مالی بهتر، به کارآفرینان توصیه می‌شود که بیشتر در حوزه‌ای که می‌توانید تخصص خود را پیاده سازی کنید فعالیت کنید.

رونمایی از نسخه‌ی نخست محصول خود را به خاطر کمال‌گرایی به عقب نیندازید

به نظر می رسد که علاقه‌ی شدید استیو جابز به کمال گرایی و رونمایی از محصولات بی‌نقص، در بلند مدت او را به موفقیت رسانده باشد اما این موضوع باعث از دست رفتن زمان، تاریخ‌های عرضه، تمام شدن محصول با قیمت مورد نظر و حتی بازار محصولات او شده است. برای بقیه این پیشنهاد وجود دارد که از رویکرد استارت‌آپ ناب و طراحی محصول حداقلی قابل حیات استفاده شود.

شکست‌های زیاد شما را به سمت موفقیت پرتاب نمی‌کند!

بیشتر کارآفرینان یاد گرفته‌‎اند که شکست‌هایشان را در رمز موفقیتشان بزرگ کنند و از آن‌ها مانند مدال‌های افتخار یاد کنند و این موضوع را به خاطر بسپارند که آن اشتباه را دوبار انجام ندهند یا به قولی از یک سوراخ دوبار گزیده نشوند اما متوجه این موضوع هستند که شکست‌‌های بسیار، مشخص و بزرگ، پیدا کردن تیم‌های خوب، شرکا و سرمایه‌گذار را سخت می‌کند.

اما با وجود شکست‌های زیاد استیو جابز، که شمارش آن‌ها به هفت شکست بزرگ می‌رسد، او هرگز اعتبار خود را از دست نداد و  هنوز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین کارآفرینان عصر خود به یاد آورده می‌شود.

با وجود تمامی این تفاسیر، استیو جابز مدافعی قوی برای اصول اصلی موفقیت در کسب و کار است که شامل ساخت نه تنها محصولات، بلکه تجارب عالی و دیوانه‌وار است. پیروی از احساس خود برای دنبال کردن چیزی که به آن عشق می‌ورزید، تفکر متفاوت برای تولید نوآوری‌های واقعی و بزرگ و همچنین بازاریابی بزرگ که به فروش رویا و نه تنها محصولات می پرداخت، از شاخصه‌های شخصیت استیو جابز بود که او را به موفقیت رساند.

در آخر باید گفت که تمامی کارآفرینان منحصر به فرد هستند و هیچ فرمول جادویی برای موفقیت در کسب و کار و تجارت وجود ندارد. بدین ترتیب هر چه بیشتر درباره‌ی خود، بازار هدف و تکنولوژی بدانید، بیشتر می توانید به خود در رسیدن به هدف و موفقیت کمک کنید.

استیو جابز نمی‌خواست که اصول مرسوم را دنبال کند ولی او همچنین اعتقاد نداشت که باید در تجارت کور کورانه عمل کرد و این روشی است که باید از او یاد گرفت و دنبال کرد.

.

منبع: inc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر