;
coinex

عکس های ناسا از سقوط کاوشگر شیاپارلی خبر می دهد

عکس های ناسا از سقوط کاوشگر شیاپارلی خبر می دهد

عکس های ناسا از سقوط کاوشگر شیاپارلی آژانس فضایی اروپا خبر می دهد، همچنین عکس های ناسا از احتمال منفجر شدن، شیاپارلی در سطح مریخ خبر می دهد. البته آژانس فضایی اروپا هنوز رسما سقوط این کاوشگر را تایید نکرده است. با توجه به داده های سازمان فضایی ناسا، به نظر می رسد، شیاپارلی، پس از ورود به جو سیاره سرخ، با شدت بر روی سطح سیاره فرود آمده باشد. آخرین تماس ماموریت اگزو مارس با شیاپارلی، در ساعت 10:42 دقیقه به وقت شرقی (14:42 به وقت گرینویچ) روز 19 اکتبر (چهارشنبه هفته گذشته) بود، که ظاهراً این کاوشگر در ارتفاع ۴۹۶ کیلومتری سیاره سرخ قرار داشت و تنها 6 دقیقه با فرود بر روی سیاره فاصله داشت. با این تفاسیر سقوط کاوشگر شیاپارلی تقریبا حتمی است.

مدت کوتاهی پس از تایید ورود شیاپارلی به جو مریخ، ارتباط آژانس فضایی اروپا با کاوشگر ماموریت اگزو مارس قطع شد. همچنین داده های مدارگرد ردیابی گاز، فضاپیمای مادر این ماموریت، برای بررسی دقیق این رخ داد، هنوز نیاز به تجزیه و تحلیل دارند.

با این حال، هنوز سرنخی در دست دانشمندان ماموریت اگزو مارس است، مدارگرد شناسایی مریخ ناسا، روز 20 اکتبر از محل فرود کاوشگر، فلاته نیمروز (دشتی واقع در جنوب خط استوای مریخ) عبور کرده. عکس های گرفته شده توسط دوربین CTX مدارگرد، از دو فرو رفتگی جدید خبر می دهند، که در عکس های مشابهی که این مدارگرد در ماه مه از این ناحیه گرفته، دیده نمی شوند.

عکس های ناسا از سقوط کاوشگر شیاپارلی خبر می دهد

آژانس فضایی اروپا، روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد:

“برآورد می شود، شیاپارلی از ارتفاع 2 تا 4 کیلومتری سطح مریخ، سقوط کرده باشد، بنابراین احتمالاً با سرعت قابل توجهی، بیش از 300 کیلومتر در ساعت به سطح سیاره رسیده باشد. به این ترتیب، احتمالاًً فرو رفتگی نسبتاً بزرگی در سطح سیاره به وجود آمده باشد. همچنین ممکن است، کاوشگر در این شرایط که مخزن های سوخت پیشرانه به احتمال زیاد هنوز پر بوده اند، منفجر شده باشد. این تفسیرهای اولیه، پس از تجزیه و تحلیل های بیشتر تصحیح خواهد شد.”

این کاوشگر قرار بود، روز چهارشنبه بر روی سطح مریخ فرود بیاید. شیاپارلی بخشی از برنامه اگزو مارس بود که با سرمایه گذاری مشترک آژانس فضایی اروپا و روسکاسموس (سازمان فضایی فدرال روسیه) انجام گرفته بود. فضاپیمای مادر این ماموریت، مدارگرد ردیاب گاز است که وظیفه تجزیه و تحیل متان و گازی های دیگر جو مریخ را بر عهده دارد.

گفتنی است، هدف ماموریت اگزو مارس، بررسی احتمالی حیات در سیاره سرخ بود. قرار بود، کاوشگر شیاپارلی عکس هایی از مریخ بگیرد و همچنین سنجش های علمی را در سطح سیاره انجام دهد؛ اما هدف اصلی این کاوشگر، تست تکنولوژی برای مریخ نورد آینده اروپا بود. آخرین تلاش آژانس فضایی اروپا برای فرود در مریخ، با مریخ نورد بیگل 2 در سال 2003 بوده که بازهم با شکست مواجه شده بود.

.

منبع: futurism

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر