;
coinex

آیا برخوردی که منجر به تشکیل ماه شده، زمین را درمحور چرخشی خودش قرار داده؟

آیا برخوردی که منجر به تشکیل ماه شده، زمین را درمحور چرخشی خودش قرار داده؟

هنوز چیزهای زیادی وجود دارند که در مورد ماه خاکستری مان نمی دانیم، اینکه ماه چگونه شکل گرفته؟ چرا مدار آن کج است و اینکه چرا در حدود 380،000 کیلومتر از زمین فاصله دارد، و چرا از ما دورتر نیست؟

ماتیا کوک از موسسه ستی (SETI) در کالیفرنیا، و تیمی از دانشمندان آمریکایی برای این موضوع توضیحی دارند. این محققان با بهره بردن از مدلی جدید و شبیه سازی، شده نتیجه گرفتند برخوردی که منجر به تشکیل ماه شده، زمین را تقریبا وادار به چرخش در کنار آن کرده است.

با گذشت زمان، تعاملات بین زمین، ماه و خورشید موجب چرخش زمین شده و این دو جرم فضایی را در شرایط گرانشی فعلی قرار داده است. فرضیه پیشرو در مورد تشکیل ماه ، مدل برخورد بزرگ است. این فرضیه بیان می کند؛ 4.5 میلیارد سال پیش، زمین جوان با سیاره فرضی به نام تئا برخورد کرده و سپس ماه بعد از انتقال به فضا در مدار زمین قرار گرفته است. گرد و غبار حاصل از این برخورد که در اطرف زمین پخش شده اند، در نهایت دیسکی شکل داده اند که با کپه شدن تبدیل به ماه شده است. داگلاس همیلتون یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه مریلند، می گوید: “اما اگر محور چرخش زمین، آن طوری که امروزه مشاهده می کنیم، 2.5 درجه زاویه داشته باشد، این فرضیه نمی تواند کاملاً درست باشد.”

فیزیکدانان بر این باورند که، بقایای این برخورد و ماه، احتمالاً حلقه ای در حوالی خط استوای زمین تشکیل داده، سپس با افزایش نیروهای جزر و مدی، ماه از زمین جدا شده باشد که به این ترتیب ماه باید راهش را به سوی یک سطح دایره البروجی همانند صفحه مدار زمین به دور خورشید، در فضا در پیش گرفته باشد. اما به نظر می رسد، این فرضیه چندان صحیح نیست و در عوض، مدار ماه، امروز پنج درجه نسبت به سطح دایر البروج کنونی کج شده است.

کوک و همکارانش فرضیه های مختلفی برای تشکیل ماه در نظر گرفته اند. یکی از این فرضیه ها این است که سیستم ماه و زمینی که امروز مشاهده می کنیم، حاصل برخوردی بوده که زمین را با سرعت بسیار بالایی -دو برابر سرعت تخمین زده شده در مدل های دیگر- وارد مدار چرخشی کرده است.

ماه نوزاد هم در ابتدا بسیار به زمین نزدیک بوده، و تقریبا در نزدیکی خط استوای زمین قرار داشته است، اما سپس به تدریج از زمین دور شده است. تا جایی که فاصله اش با زمین به 15 برابر مقدار اولیه رسیده و خورشید هم نفوذ خود را بر مدار ماه اعمال کرده است. محققان اینطور نتیجه گیری می کنند، که مدار بسیار کج، سرعت چرخش زمین و کوچ ماه، احتمالا به مدار عجیب فعلی ماه کمک کرده است.

همیلتون اذعان دارد که مدلی که وی و همکارانش طراحی کرده اند، کامل نیست و قادر به پاسخگویی به تمام سوالات مربوط به مدار ماه نیست. اما وی می گوید: “اما چیزی که در حال حاضر در اختیار داریم، مدلی محتمل تر و واضح تر بوده که از مدل های پیشین نیز بسیار دقیق تر است.”

وی در ادامه گفت: “ما فکر می کنیم، این بهبود قابل توجهی است که ما را به آنچه واقعا رخ داده نزدیک تر کرده است.”

.

منبع: cosmosmagazine

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر