;
coinex

آژانس فضایی اروپا اولین عکس رنگی از محل سقوط کاوشگر شیاپارلی را منتشر کرد

آژانس فضایی اروپا اولین عکس رنگی از محل سقوط کاوشگر شیاپارلی را منتشر کرد

کاوشگر شیاپارلی روز 19 اکتبر (28 مرداد) در حالی که فاصله ای بیش از 300 کیلومتر با سطح مریخ داشت، سقوط کرد. به نظر می رسد، سقوط کاوشگر شیاپارلی پس از ورود به جو سیاره سرخ، با شدت بر روی سطح سیاره اتفاق افتاده باشد. آخرین تماس ماموریت اگزو مارس با شیاپارلی، در ساعت 10:42 دقیقه به وقت شرقی (14:42 به وقت گرینویچ) روز 19 اکتبر بود، که ظاهراً این کاوشگر در ارتفاع ۴۹۶ کیلومتری سیاره سرخ قرار داشت و تنها 6 دقیقه با فرود بر روی سیاره فاصله داشته است.

 به این ترتیب ماموریت کاوشگر اگزومارس ناکام ماند. مدارگرد شناسایی مریخ ناسا (MRO) به سرعت پس از سانحه موفق به مشاهده محل سقوط کاوشگر شیاپارلی شد، اما عکس های مربوط به این سقوط تا به حال منتشر نشده بود. مداگرد شناسایی مریخ با استفاده از دوربین هایرایز (HiRISE ، مخفف آزمایشگاه علمی تصویربرداری با وضوح بالا) عکس با وضوح بالایی از محل برخورد شیاپارلی ثبت کرده است.

این اولین عکس رنگی از محل سقوط کاوشگر شیاپارلی است. به نظر می رسد، نقاط روشن اطراف محل سقوط، بخش هایی از قطعات کاوشگر باشند. این عکس همچنین نشان می دهد، چتر نجات کاوشگر، با توجه به باد مریخ، در فاصله یک مایلی سطح مریخ، موقعیت خود را تغییر داده است.

آژانس فضایی اروپا تخمین می زند، تحقیقات این سازمان تا پایان ماه جاری (نوامبر) به پایان برسد. نیمه دیگر ماموریت اگزومارس، یعنی مدارگرد ردیاب گاز، حداقل تا سال 2022 ادامه خواهد داشت. با وجود شکست آژانس فضایی در استقرار یک کاوشگر در سطح مریخ، این آژانس فضایی در نظر دارد، در سال 2020 ماموریت دیگری را به مریخ اعزام کند.

شیاپارلی بخشی از برنامه اگزو مارس بود که با سرمایه گذاری مشترک آژانس فضایی اروپا و روسکاسموس (سازمان فضایی فدرال روسیه) انجام گرفته بود. فضاپیمای مادر این ماموریت، مدارگرد ردیاب گاز است که وظیفه تجزیه و تحلیل متان و گازی های دیگر جو مریخ را بر عهده دارد.

گفتنی است هدف ماموریت اگزومارس، بررسی احتمالی حیات در سیاره سرخ بود. قرار بود، کاوشگر شیاپارلی عکس هایی از مریخ بگیرد و همچنین سنجش های علمی را در سطح سیاره انجام دهد، اما هدف اصلی این کاوشگر، تست تکنولوژی برای مریخ نورد آینده اروپا بود. آخرین تلاش آژانس فضایی اروپا برای فرود در مریخ، با مریخ نورد بیگل 2 در سال 2003 بود که بازهم با شکست مواجه شد.

.

منبع: engadget

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر