;
coinex

پس از چهار سال و یک خجالت زدگی، سرانجام اپل مپ می‌تواند گوگل را به مبارزه دعوت کند!

اپل مپ

هر طور که اپل مپ را در گذشته مورد بررسی قرار می‌دادیم، یک فاجعه‌ی به تمام معنا بود. آن زمان که کمپانی اپل سعی کرد که آن را با نسخه‌ی قابل اعتماد و کامل نقشه‌ی گوگل که در هر جایی قابل استفاده بود جایگزین کند، سریعا به یک سردرد برای کاربران تبدیل شد و همه چیز را به هم ریخت چرا که اپلیکیشنی نپخته، پر از باگ و غیردقیق بود.

نقشه اپل آنقدر بد بود که برای آن، مدیر عامل وقت کمپانی اپل یعنی تیم کوک (Tim Cook) از عموم به خاطر آن عذرخواهی کرد و آن را محصولی بد تلقی نمود.

کمپانی اپل به خاطر اعتبار خود، پیوسته و در طول زمان آن را بهبود بخشید و آن فاجعه را از ذهن کاربران خود پاک کرد و حالا بیشتر کاربران محصولات اپل به راحتی و بدون مشکل از آن استقاده می‌کنند.

البته نباید این مورد را از یاد ببریم که بیشتر هم به این خاطر است که اپل مپ پیش فرض دستگاه‌های کمپانی اپل است و شاید به ناچار کاربران از آن استفاده می‌کنند و هنوز هم گوگل مپ میلیون‌ها بار بر روی دستگاه‌های دارای سیستم عامل iOS نصب می‌شود. نقشه گوگل توسط کاربران جهان به عنوان محصول قابل اعتماد و گزینه‌ی اول استفاده، شناخته می‌شود.

امروزه هنوز سخت است که بگوییم این موضوع تغییر کرده و ورق به سمت کمپانی اپل برگشته است؛ اما با کارها و بهبودی هایی که توسط کمپانی اپل بر روی اپل مپ انجام داده و آن را توسط سیستم عامل iOS 10 ارائه داده‌اند، بالاخره می‌توان گفت که به سادگی کاربران می‌توانند که نقشه گوگل را نادیده بگیرند و این احساس را داشته باشند که چیز بزرگی را از دست نداده‌اند. حال نقشه اپل به یک اپلیکیشن قدرتمند، لذت بخش و راحت برای استفاده و همچنین قابل اعتماد تبدیل شده است.

اگر که شما یک دستگاه با سیستم عامل iOS همچون آیفون خریداری کرده‌اید، به این دلایل می‌توانید که اپل مپ را از روی صفحه‌ی اصلی گوشی خود پاک نکنید!

first-visual-level

در وهله‌ی اول، نقشه اپل یک اپلیکیشن جلا خورده و پر زرق و برق است. نقشه ظاهری روشن و پر از رنگ‌های مختلف دارد ولی نه آنقدری که ذهن شما مشغول خود کرده و حواستان را پرت کند، نیست.

نوشته‌ها به ظور کامل خوانا هستند و آن قدر بزرگ نیستند که در نقشه بیشتر از حد، خود نمایی کنند. نشانه‌های روی نقشه به طور کامل مشخص هستند و مکان‌های برجسته و مهم به خوبی بسته به نوع دسته بندی مکان با رنگ‌های به خصوص کد گذازی شده‌اند. سریعا با نگاهی گذرا به اپل مپ می‌توانید مکان مورد نظر خود را که به دنبالش می‌گردید، پیدا کنید.

نقشه اپل از نظر سطح استفاده دیداری بسیار خوشایند واقع شده و شما از استفاده آن لذت خواهید برد. این موضوع برای یک اپلیکیشن نقشه، بسیار مهم است که هنگامی که مسیر خود را گم کرده‌اید، به خاطر داشتن چنین نقشه‌ای در جیب خود احساس ناامیدی نکنید.

گزینه‌ی Flyover هنوز هم در دسترسی است
گزینه‌ی Flyover هنوز هم در دسترس است

اپل مپ به خوبی و خیلی روان اجرا می‌شود. ما این انتظار را فقط از یک اپلیکیشن پیش فرض بر روی یک محصول پرچم‌دار کمپانی داشته‌ایم؛ اما با این وجود بر روی آیفون SE هم به سرعت باز و اجرا می‌شود. وقتی که چیزی را جست و جو می‌کنید، نتایج به سرعت و تنها با یک وقفه‌ کوتاه بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شوند.

در صورت بزرگنمایی و زوم بر روی نقشه، آیکون‌ها و موقعیت مکان‌ها طوری ظاهر می‌شوند که گویی فقط یک ذره بین را بر روی یک نقشه کاغذی گرفته‌اید. حتی وقتی تازه می‌خواهید اپلیکیشن را باز کنید تنها چند ثانیه زمان می‌برد تا موقعیت مکانی شما بر روی نقشه معین شود؛ البته که این موضوع همیشه آن قدر سریع نیست؛ اما اگر به خواهیم به طور کل صحبت کنیم، عملکرد نقشه اپل بسیار قدرتمند است.

its-also-accurate

مهمتر از هر چیزی این است که در حال حاضر اپل مپ دقیق نیز هست. ما به تمام جهان برای تست این موضوع سفر نکرده‌ایم؛ اما حداقل در شهر نیویورک و شرق نیو جرسی (توجه کنید که این مقاله ترجمه از یکی از سایت‌های معتبر خارجی است) هرگز ما این احساس را نداشته‌ایم که نقشه، ما را از از مسیر اصلی خود گمراه کند و باعث گیجی ما شود.

وقتی که مسیر ما عوض شد، اپل مپ سریعا از طریق اتصال اینترنت LTE مسیر را به روز کرد و به ما نشان داد. ما نمی‌توانیم این تضمین را بدهیم که اپل مپ به اندازه‌ی گوگل مپ بدون نقص است؛ اما خبر خوشایند این است که به راحتی می‌توانید به نقشه اپل اعتماد کنید. تنها کافی است که مقصد خود را وارد کنید تا به شما مسیر رسیدن به آن را نشان دهد.

smart-design

طراحی اپل مپ هوشمندانه است. تقریبا در هر زمانی اطلاعات ضروری در دسترس هستند و می‌توانید آن‌ها را ببینید. همچنین با منوی کشویی بارشونده‌ای که قابلیت جست و جو را در خود جای داده، اطلاعات بیشتری نیز در دسترس شما قرار می‌گیرد.

اگر که نیاز به اطلاعات بیشتری دارید فقط کافی است که منو را باز کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنید. اطلاعات این منو بر اساس چیزی که به دنبال آن می‌گردید، تغییر می‌کند و آنها را به شما نشان می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند چیزی ساده مانند مسیرهای دیگر باشد و یا می‌تواند اطلاعات پیشرفته‌تری برای شما داشته باشد.

flatrion-building

ادغام نقشه اپل با دیگر سرویس‌ها بسیار خوب و پیشرفته است. به عنوان مثال فقط کافی است یکی از مکان‌های روی نقشه که مهم هستند را لمس کنید تا در اسرع وقت و در یک منو اطلاعاتی از آن مکان توسط سرویس ویکیپدیا برای شما به نمایش دربیاید.

the-penrose-yelp

یکپارچه بودن اپل مپ با دیگر سرویس‌ها تنها به ویکی پدیا منتهی نمی‌شود. شما با لمس مکان‌هایی همچون رستوران‌ها، هتل‌ها و مکان‌هایی از این قبیل که برایتان ناآشنا است و اطلاعات زیادی درباره‌ی آن‌ها ندارید، اطلاعات و نقد و بررسی‌های آنجا را توسط سرویس Yelp ببینید و بخوانید تا در انتخاب آنها نیز به شما کمک شود و به سادگی به هر چیزی دسترسی داشته باشید.

times-square-transit

با کشیدن منوی باز شونده بر روی یکی از مکان‌های پر رفت و آمد مثل Times Square اطلاعاتی برای شما نمایش داده می‌شود که شامل خطوط حمل و نقل مثل اتوبوس و مترو و غیره را با زمان رسیدن آنها و یا تاخیرهای آنها را ببینید.

supercuts-shortcuts

تقریبا برای هر مکان و موردی، اپل مپ این قابلیت را در دسترس شما قرار داده که اطلاعات ابتدایی، تماس، عکس‌ها و میان‌برهای مختلف را ببینید و یا آن‌ها را به مخاطبین خود اضافه کنید. همچنین جالب‌تر است که برای هر مکان گزینه‌ای در دسترس است که آیا آنجا از مکانیزم پرداخت اپل (Apple Pay) پشتیبانی می‌کند یا نه.

همچنین اگر جایی که در نقشه در حال مشاهده‌ی آن هستید، از آن دسته مکان‌هایی است که می‌خواهید دوباره به آنجا سری بزنید، میانبر «Favorites» در دسترس شما است و وقتی که این کار را بکنید، اپل مپ به صورت محسوسی آنجا را برایتان برجسته‌تر و مهمتر می‌کند و در جست و جو در صورت لزوم، برایتان پیشنهادش می‌کند.

usefull-search

قابلیت جست و جو بسیار کارآمد است. فقط کافی است که آدرس خانه‌ی خود یا محل‌هایی که زیاد به آنجا می‌روید همچون محل کار را به اپل مپ اضافه کنید تا در منوی جست و جو همیشه در دسترس قرار داشته باشند. این موضوع در اینجا به اتمام نمی‌رسد و اپلیکیشن برایتان زمان تقریبی رسیدن به آن مکان، تأخیرهایی که ممکن است به خاطر ترافیک پیش بیاید را نیز نمایش داده و تنها با دو لمس می‌توانید قابلیت Turn by Turn (قابلیتی که اپلیکیشن‌های GPS و نقشه‌ها دارند که شما را در مسیر به صورت صوتی راهنمایی می‌کنند) را فعال کنید.

به آیکون آب و هوا دقت کنید
به آیکون آب و هوا دقت کنید

دکمه‌های قابل لمس که اطلاعات خوبی به شما می‌دهند، تقریبا در همه جا هستند. زمانی که شما به مکان‌های مختلفی بر روی نقشه سرک می‌کشید، آیکونی با اطلاعات ابتدایی آب و هوایی در گوشه‌ی پایین ظاهر می‌شود که اطلاعات آن مکان را در خود جای داده است.

وقتی که برای رانندگی در یک مسیر بلند برنامه ریزی می‌کنید، مکان تمامی عوارضی‌ها را در نقشه خواهید دید. هر زمان که بر روی نقشه زوم می‌کنید و عمل بزرگنمایی را انجام می‌دهید، مقیاس فاصله برای شما نمایش داده می‌شود. اپل مپ حتی یک قطب نما نیز در خود جای داده است. دکمه‌ی بزرگ و سبز Go که با لمس آن قابلیت Turn by Turn فعال می‌شود و به طوری طراحی شده که محال ممکن است که آن را فراموشش کنید.

search-shortchuts

همچنین شما به سادگی آیکون‌های در دسترس و معینی را در منوی جست و جو خواهید دید. وقتی که فیلد جست و جو را لمس می‌کنید شما این دسته بندی‌ها را خواهید دید که برایتان نمایان می‌شوند. فقط کافی است یکی از آن‌ها را لمس کنید تا زیرمجموعه‌های آنها برای شما در دسترس قرار بگیرند و چیزی که دنبالش هستید را پیدا کنید.

search-fun-shortcuts

به عنوان مثال اگر به دنبال مکان‌های سرگرمی می‌گردید فقط کافی است که آیکون Fun را لمس کنید تا زیرمجموعه‌ سینماها، کلوپ‌های ورزشی و دیگر موارد برایتان به نمایش دربیایند و وقتی که به عنوان مثال سینماها را انتخاب کنید، تمامی سینماهای اطراف برایتان بر روی نقشه به زیبایی به نمایش در می‌آیند.

pizza-search

به صورت دیگر و متناوبا، شما به سادگی می‌توانید که عبارت سینما، پارک، داروخانه و هر چیزی که می‌خواهید را برای پیدا کردن مکان مورد نظر خود جست و جو کنید و همه چیز مثل قبل برایتان نمایش داده می‌شوند. همچنین شما می‌توانید یک برند همجون استارباکس را به جای کافی شاپ یا کافه، جست و جو کنید. چون این قابلیت در نقشه اپل گنجانده شده است. به طور کل باید گفت که پیدا کردن هر چیزی و حتی مکان‌های جدید در اپل مپ راحت است. گزینه‌های بسیاری برای این کار در دسترس کاربر قرار گرفته و ظاهر زیبایی نیز در حین انجام این عمل دارد.

ride-tab

حال بگذارید که به مسیریابی برگردیم.  وقتی که می‌خواهید به جایی بروید، یک تب جدید در اپلیکیشن اپل مپ برایتان با نام Ride علاوه بر مسیر پیاده روی، خطوط حمل و نقل و رانندگی را نشان می‌دهد که این امکان را به شما می‌دهد تا از شرکت‌های تاکسی‌رانی Uber و Lyft تقاضای تاکسی کنید. شاید این موضوع خیلی عادی نباشد و هر کسی از این سرویس‌ها استفاده نکند؛ اما وجود این گزینه‌ها در این اپلیکیشن، انتخاب‌های بدی نیستند و گهگاه بسیار کارآمد خواهند بود.

opentable

در کنار وجود ادغام‌ها و یکپارچه سازی‌های صورت گرفته اپل مپ با Uber و Lyft، شما می‌توانید که با سرویس OpenTable در رستوران‌هایی که از این سرویس پشتیبانی می‌کنند نیز میز رزرو کنید؛ اگر چه در حال حاضر هنوز هم شما نیازمند این هستید که رزرو خود را در اپلیکیشن OpenTable تکمیل کنید. این ادغام سازی‌ها با برنامه‌های ثانویه شاید در حال حاضر کامل و تکمیل نباشند؛ اما در آینده می‌توانند نقطه عطفی در بالا رفتن استفاده از اپل مپ باشند.

maps-nearby

همچنین در iOS 10 ابزارک‌هایی مختص نقشه اپل طراحی شده و در سیستم عامل گنجانده شده‌اند که چه در لاک اسکرین و هوم اسکرین در دسترس هستند و استفاده از آن‌ها خالی از لطف نیست. سه ابزارک در کل ساخته شده‌اند که عبارت‌اند از Maps Nearby، Maps Destinations و Maps Transit. دو مورد اول بسیار ساده هستند، ابزارک Maps Nearby به شما دسترسی برای دیدن رستوارن‌ها، کافه و کافی شاپ‌ها، پمپ بنزین‌ها و مراکز خرید اطراف را می‌دهد. این موارد تقریبا مشابه با بحث جست و جویی است که در بالاتر به آن‌ها اشاره شده بود.

maps-destinations

در این حال ابزارک Maps Destination به شما این امکان را می‌دهد که مسیر خود را به محل کار، خانه یا هر مکان دیگری که خیلی به آنجا می‌روید را انتخاب کنید و اطلاعات کوتاهی درباره‌ی زمان رسیدن و سطح ترافیک و خیابان بعدی که باید به آن بروید را نشان می‌دهد. این عملکرد همچون استفاده‌ی آن در خود اپلیکیشن اپل مپ است؛ اما به صورت خیلی سریعتر و جذابتر!

maps-transit

اگر که مسیر محل کار شما خیلی دور است، ابزارک Maps Transit از میان این سه ابزارک برایتان خیلی کارآمدتر خواهد بود. البته این ابزارک نیازمند راه اندازی طولانی خواهد بود؛ چرا که باید اپل مپ را باز کرده، خطوط متروی خود که با آن‌ها رفت و آمد می‌کنید را انتخاب کرده و به طور دستی آن‌ها را Favorite کنید، اما یک بار که این کار را انجام دهید، دیگر دیدن این که هر روز کدام از یک آن قطارها تاخیر دارند، برایتان راحت خواهد شد.

transit

قابلیت Transit اپل مپ در کل خوب است. تنها دو لمس کافی است که به این حالت از نقشه که همه‌ی خطوط مترو را در صفحه، نمایش می‌دهد وارد شوید. وقتی که بر روی یک خط به‌خصوص زوم می‌کنید، تمامی ورودی‌های آن در نقشه اپل معین می‌شوند. مسیرهای آن دقیق هستند و اگر که می‌خواهید به جایی در یک زمان به خصوص برسید، ااین اپلیکیشن یک مسیر را انتخاب و آن را با زمان مناسب حرکت، به شما پیشنهاد می‌دهد.

trip

وقتی که یک سفر را برنامه ریزی می‌کنید، اپل مپ به یک حالت تیره‌تر و مشابه با اپلیکیشن‌های GPS و مسیریابی در می‌آید و باز هم همانند دیگر موارد اطلاعات ضروری را در صفحه نمایش بزرگتر نشان می‌دهد و نوشته‌های مهم را درشت تر می‌کند و باز هم مثل دیگر موارد عملکرد مناسبی دارد.

همچنین نقشه اپل نقاط ترافیک‌دار را در نقشه برجسته‌تر نشان داده و (سرانجام!) به شما این اجازه را می‌دهد که در نقشه جلوتر از موقعیت خود حرکت کرده و سرکی به نقاط مختلف از طریق نقشه بکشید. کمپانی کمی در اینجا موش و گربه بازی کرده بود؛ اما در نهایت همه چیز خوب و ترتمیز شده است.

trip-directions

وقتی که در حالت سفر هستید می‌توانید آیکون Details را باز کنید که منویی را در اختیار شما قرار می‌دهد که اطلاعات مسیریابی نقطه به نقطه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

trip-lock-screen

همچنین در حالت سفر شما می‌توانید تغییرات را به صورت زنده در لاک اسکرین خود مشاهده کنید.

trip-route-deroute

در حالت سفر و در زمان رانندگی این قابلیت وجود دارد که در کنار تغییر ندادن مسیر اصلی، به یک مسیر فرعی همچون کافه‌ها، پمپ بنزین‌ها و همچنین رستوران‌ها یا دیگر موارد سر بزنید و به مسیر اصلی خود پس از آن برگردید که با یک دکمه‌ی بزرگ برایتان نمایش داده شده است.

یک مکان را انتخاب کنید، نقشه به شما مسیر رسیدن به آنجا را بدون لغو مسیر اصلی نشان می‌دهد. وقتی که توقفتان تمام شد، شما از جایی که هستید برای رسیدن به مسیر اصلی راهنمایی می‌شوید و زمان و مسافت بیشتر شده را برایتان محاسبه می‌کند.

find-my-car

قابلیت پر زرق و برق Find My Car که به iOS 10 اضافه شده است، این امکان را به شما می‌دهد که از طریق بلوتوث دستگاه خود را با اتومبیل خود جفت کنید و به اپل مپ اجازه بدهید که مکان آن را به خاطر بسپارد و در صورت نیاز مسیر برگشتن به اتومبیل خود را از طریق نقشه، ببینید. شاید متوجه باشید که این قابلیت ممکن است شما را از دست سردردهای ناشی از فراموش کردن جای پارک اتومبیلتان نجات دهد.

نقشه با سابقه و قابل اعتماد گوگل

پس بنابراین اگر که تا به حال متوجه منظور ما نشده‌اید باید بگوییم که اپل مپ اپلیکیشن خوبی شده است. سرانجام اصول پایه را رعایت کرده و ویژگی‌ها و قابلیت‌های خوبی را در خود جای داده که باعث می‌شود رفت و آمد به این طرف و آن طرف برایتان کمتر آزاردهنده باشد و صد البته که هنوز هم نبرد با گوگل مپ را نبرده است. تکنولوژی نقشه گوگل هنوز هم استاندارد اصلی حساب می‌شود و خیلی از ویژگی‌های اپل مپ را برای سالیان سال است که داراست و هنوز هم از لحاظ نقشه برداری از محیط داخلی محیط‌های بزرگ، برتر است.

سوندار پیچای، مدیر عامل گوگل
سوندار پیچای، مدیر عامل گوگل

همچنین گوگل مپ در همه جا در دسترس است و اپل مپ تنها به صورت اختصاصی برای iOS و سیستم عامل مک در دسترس است. به طور واقع گرایانه اگر بخواهیم نظر بدهیم، باید گفت که نقشه اپل محصولی است که برای نگاه داشتن کاربران خود در اکوسیستم کمپانی اپل طراحی و تولید شده است؛ اما نقشه‌ها محصولاتی هستند که باید در همه جا در دسترس باشند. اگر که شما دستگاه غیر اپلی دارید، در واقع اپل مپ هیچ کاربردی برایتان نخواهد داشت. تولید یک نسخه نقشه اپل برای سیستم عامل اندروید خیلی کارآمد خواهد بود و یا حتی بهتر خواهد بود که یک نسخه تحت وب برای آن ساخته شود.

تیم کوک، مدیر عامل اپل
تیم کوک، مدیر عامل اپل

با این اوصاف، اگر که یک کاربر وفادار به کمپانی اپل هستید، دیگر نیازی به دانلود و نصب کردن گوگل مپ نخواهید داشت. بعد از این سال‌ها، اپل مپ بالاخره شبیه به یک محصول کمپانی اپل شده است و با تمام جذابیت و سهولت می‌توان از ان استفاده کرد.

.

منبع: businessinsider

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر