;
coinex

چرا ناگهان موج آتش سوزی جنوب شرقی امریکا را در نوردید؟

آتش سوزی در جنوب شرقی امریکا

روز یکشنبه، ماهواره ناسا تصاویر مبهمی از دود آتش سوزی وسیعی را ثبت کرد که به سمت رشته کوه عظیم اسموکی (Great Smoky) در ایالت تنسی و کارولینای شمالی در حال حرکت بود. منظره آتش سوزی که قسمت جنوب شرقی امریکا را در می نوردید، برای برخی خبر جدیدی محسوب می شد؛ ولی این مشکلی است که اهالی این منطقه، هفته ها با آن درگیر بودند. از اکتبر به این سو، بیش از 150000 جریب در رشته کوه آپالاش سوخت؛ اما دلیل این واقعه چه بود؟

منطقه مرطوب جنوب شرقی نباید به این شدت دچار حریق می شد. «آتش سوری در جنوب شرقی ایالات متحده، معمولا مقیاس کوچکی دارند و دود زیادی ایجاد نمی کنند. ولی آتش سوزی اخیر کاملا متفاوت است. گزارش هایی از زبانه کشیدن غیرمنتظره شعله های آتش در مناطقی مانند گاتلینبرگ در ایالت تنسی واقعا ترسناک است.»

ترکیب خشکسالی و تغییرات اقلیمی، ظاهرا دلیل این امر هستند. به گزارش مرکز اقیلم منطقه جنوب شرقی، از دهه 1970 به این سو دمای متوسط این منطقه پیوسته افزایش یافته است و ظاهرا افزایش جمعیت و حضور انسان در  منطقه از جمله دلایل آن است. امسال دمای ثبت شده ایستگاه های آب و هوایی در جنوب امریکا حاکی از افزایش دمای بی سابقه در این منطقه است. خشکسالی شدید و همچنین بادهای شدید نیز این منطقه را مستعد آتش سوزی کرده است.

به گفته مارک اسوبودا، کارشناس تغییرات هواشناسی مرکز بهبود خشکسالی ملی:

پاییز امسال دوره خشکی در منطقه است ولی این خشکی به دوره شرجی تابستان نیز امسال کشیده شد. به خاطر اینکه بادهای و توفان های حاره ای نتوانستند رطوبت را از خلیج مکزیک به قسمت جنوب کشور برانند، وضعیت منطقه امسال بحرانی شد.

نتایج بررسی نشان می دهد که خشکی بیش از حد پوشش گیاهی باعث شد که منطقه به شدت نسبت به تغییرات دما واکنش نشان دهد و دچار آتش سوزی شود.

.

منبع: PopSci

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر