;
coinex

با این نانو کریستال می‌توان عینک های معمولی را به عینک دید در شب تبدیل کرد!

با این نانو کریستال می توان عینک های معمولی را به عینک دید در شب تبدیل کرد!

برای نخستین بار، دانشمندان استرالیایی موفق به ساخت، یک نانو کریستال خمش نوری شدند. این نانو کریستال پانصد برابر از موی انسان کوچکتر است و می تواند برای ساخت عینک های دید در شب فوق العاده سبک، مورد استفاده قرار گیرد.

این تکنولوژی امکانی به وجود خواهد آورد تا به جای استفاده از عینک های دست و پاگیر موجود دید در شب، به عینک های عادی چنین قابلیتی اضافه شود. در واقع این تکنولوژی می تواند در نهایت به ساخت عینک های آفتابی معکوس منجر شود.

به گفته دراگومیر نشو، محققی از دانشگاه ملی استرالیا: “نانو کریستال ها آنقدر کوچک هستند که می توان آنها را در لایه فوق العاده نازکی در عینک های متداول قرار داد و عینک های معمولی را به عینک دید در شب تبدیل کرد.”

چیزی که این محققان موفق به ساختش شده اند، کریستال کوچکی است که نوری که از آن عبور می کند را میزان می کند؛ البته نه تنها با پلاریزه کردن و سایه دار کردن نور.

این کاری است که عینک های پلاریزه متداول انجام می دهند، این عینک ها نور را در یک جهت پلاریزه می کنند و این امر باعث می شود که میزان تفرق و پراکندگی نور و انعکاس آن کاهش یابد. از آنجایی که نور خورشید معمولا تابش های شدیدی دارد، این کاهش تابش باعث می شود، شخص دید بهتری در روشنایی خیر کننده آفتاب داشته باشد.

اما این ساختار جدید، قادر است، نور را به سه صورت تغییر دهد؛ شدت نور، شکل نور و حتی رنگ نور. این بدین معناست که با وجود همه این موارد، این نانو کریستال می تواند سطح بسیار پایینی از نور، مانند نور موجود در شب و یا نواحی تاریک را به نور قابل مشاهده تبدیل کند.

البته به نظر می رسد، تا کاربردی شدن این عینک ها هنوز زمان زیادی باقی مانده است. تاکنون، این تیم فقط موفق به ساخت کریستالی شده که امکان مشاهده در تاریکی را فراهم کرده؛ اما این محققان باید مجموعه ای از این کریستال ها را بسازند تا امکان هدایت نور به صورت مشخصی را داشته باشند.

اما چیزی که هیجان انگیز بوده این است که این محققان برای نخستین بار موفق به ساخت کریستال های بسیار کوچکی شده اند که می توانند در عینک های معمولی قرار بگیرند، چیزی که منجر به کاربردهای چندگانه این مواد نسبت به سایر مواد جدید خمش نور می شود.

به گفته محسن رحمانی یکی از محققان این تیم: “چشمان ما تنها در طیف مرئی قادر به مشاهده اشیاء است. اگر ما بتوانیم مجموعه ای از نانوساختارهای دیگر را بر روی سطوح مسطح مانند شیشه قرار دهیم، در نهایت قادر به ساخت ساختاری خواهیم بود که نور غیر مرئی را به نور مرئی تبدیل کنیم.”

علاوه بر کمک به ساخت نسل بعدی عینک های دید در شب ، این نانو کریستال ها می توانند کاربردهای مفید دیگری هم داشته باشند. برای مثال می توان برای اثبات تقلبی نبودن هولوگرام های اسکناس، از این کریستال های خمش نور بهره برد. همچنین این نانو کریستال ها امکانی برای ساخت هولوگرام های قدرتمند جدید را هم فراهم خواهند کرد.

نشو می گوید: “این ابزار کوچک می تواند استفاده های هیجان انگیز دیگری از جمله در دستگاه های ضد جعل اسکناس داشته باشد، همچنین در زمینه تصویربرداری سلولی و مولکولی برای کاربردهای پزشکی و هولوگرام ها هم مورد استفاده قرار گیرد.”

این تیم موفق شده، کریستالی به اندازه‌ پانصد برابر کوچکتر از موی انسان بسازد که امکان قرار دادن آن در شیشه نیز وجود دارد.  همچنین در این مطالعه محققان نشان دادند، قادر به تبدیل نور غیر مرئی به نور مرئی در مقایس های کوچک هستند. این محققان برای اثبات چگونگی رخ داد این مورد، محاسبات ریاضی زیادی را انجام داده اند. حال به نظر کارهای بسیاری پیش روی این محققان است؛ اما این قدم امیدوار کننده ای محسوب می شود.

به گفته ماریا دل روسیو کاماچو مورالس، دانشجوی دکتری و یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی: “این نخستین بار است که کسی قادر به دست یافتن به چنین دستاوردی شده است؛ چرا که تعبیه مواد نانو نیمه هادی در مواد شفاف بسیار دشوار است.”

مطالعه این محققان در نشریه “Nano Letters” به چاپ رسیده است و قرار است در کنگره فیزیک استرالیا در بریزبن ارائه شود.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر