;
coinex

هشدار: فوران انتشار جهانی گاز متان می تواند تاثیرات مخربی داشته باشد

تاثیر انتشار گاز متان بر تغییرات آب و هوایی
اگر تصور می کنید که تنها گاز گلخانه ای خطرناک، دی اکسید کربن است، باید در این مورد تجدید نظر کنید. گاز متان هم تاثیر مهیبی بر سیاره ما دارد. در واقع تیمی از محققان بین المللی دریافته اند، انتشار جهانی گاز متان در معرض فوران است، چیزی که می تواند، عواقب وحشتناکی بر محیط زیست داشته باشد.

متان نسبت به دیگر گازهای گلخانه ای اثرات ماندگارتری دارد؛ چرا که تا چند دهه در اتمسفر باقی می مانند. بدین معنی که این گاز در کوتاه مدت می تواند موجب آسیب های (زیست محیطی) زیادی شود. این گاز به مراتب گرما را بهتر جذب می کند، چیزی که می تواند به افزایش دمای کره زمین و همچنین تشدید روند تغییرات آب و هوایی کمک کند.

انتشار جهانی گاز متان به تدریج در طول چند دهه گذشته افزایش یافته، حداقل در چندین سال اخیر، انتشار این گاز افزایش یافته است. در واقع بین سال های 2014 تا 2015 میزان غلظت گاز متان در اتمسفر 20 قسمت در هر میلیارد افزایش یافته است، بدین معنی که غلظت گاز متان در اتمسفر در حال حاضر 1830 قسمت در میلیارد است. در همین حال سطح غلظت دی اکسید کربن در مقایسه با متان، در تابستان گذشته، 400 قسمت در میلیون بوده که گفته می شود، این میزان هرگز کاهش نخواهد یافت.

متان از سوزاندن سوخت های فسیلی تولید نمی شود، بلکه فعالیت های بخش کشاورزی و دامداری عامل انتشار گاز متان هستند. گفته می شود، نشخوارکنندگانی با چهار معده، مانند گاو، گازهای گلخانه ای بسیار مضری تولید می کنند. محققان هنوز در مورد علت فوران انتشار گاز متان اطمینان ندارند؛ اما آنها بر این باورند که مهمترین عامل آن افزایش فعالیت های بخش کشاورزی بوده است.

همچنین محققان می گویند، نیروگاه های برق آبی هم در انتشار متان سهم عمده ای دارند. این تکنولوژی به ظاهر سبز، عامل انتشار یک درصد از گاز متان جهان است. به این ترتیب، اگر می خواهیم، سیاره زمین را نجات دهیم، باید همین حالا از خوردن گوشت گاو دست بکشیم و حمایت بی معنی از نیروگاه های برق آبی را متوقف کنیم.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر