;
coinex

دانشمندان می گویند، موفق به کشف آب در سیاره کوتوله سرس شده اند

دانشمندان می گویند، موفق به کشف آب در سیاره کوتوله سرس شده اند

دانشمندان پیش از این با توجه به مشاهدات از راه دور، دریافته بودند، سیاره کوتوله سرس دارای مقادیری آب است. حال، مشاهدات جدید کاوشگر داون ناسا نشان می دهد، نواحی قطبی این سیاره از 30 درصد آب تشکیل شده است، چیزی که می تواند، توضیح منطقی برای مشاهده نقاط روشن مرموز یا همان آتشفشان یخی در این سیارک بزرگ باشد. کشف آب در سیاره کوتوله سرس می تواند موفقیت بزرگی باشد.

به گفته توماس پرتیمن از موسسه علوم سیاره ای: ” این تنها بخشی از آب موجود در سرس است، تنها با دنبال کردن این شواهد، می توان به یخ های قطب سرس رسید.”

کاوشگر داون پس از ورود به مدار 386 کیلومتری سرس، ابزار آشکارساز اشعه گاما و نوترون (GRaND) خود را به کار انداخت. به این ترتیب با استفاده از سنجش فروپاشی اشعه گاما و نوترون قادر به کشف آب در سیاره کوتوله سرس شد. این آب در عمق 10 متری سطح سرس پیدا شد. در واقع داده های کاوشگر داون شواهدی از وجود هیدروژن در سطح سیاره کوتوله سرس را در اختیار دانشمندان قرار داده، چیزی که نشان از حضور یخ و یا آب زیر سطحی، در این سیارک دارد.

به طور کلی، تخمین زده می شود، بین 17 تا 30 درصد از وزن سیاره کوتوله را آب تشکیل داده باشد، چیزی که مقادیر زیادی آب محسوب می شود؛ چرا که وزن شبه سیاره سرس در حدود یک میلیون تریلیون تن است.

بنابراین در سرس، حدود 0.2 تا 0.3 تن آب وجود دارد، مقادیری که در مقایسه با آب کره زمین، چندان هم کم نیست. سیاره ما دارای حدود 18 تریلیون تن آب در اقیانوس ها است، البته قطر زمین هم 10 برابر بزرگتر از سیارک سرس است.

دانشمندان گمان می کنند، آب مایع در دوران اولیه شکل گیری منظومه شمسی در سرس جریان داشته است؛ اما با سردتر شدن سیاره کوتوله، یخ سطحی موجود در نواحی استوایی سرس، تصعید (مستقیما از حالت جامد به حالت گاز تبدیل شده) شده و یا به بخش فوقانی سیارک رفته و اتمسفر ظریفی را شکل داده است. با این حال چنانچه در مطالعه این محققان می خوانیم: “در نواحی مرتفع، یک متر از آب می توانسته در طول حیات 4.5 میلیارد ساله سرس در سطح باقی بماند.”

این شواهد با توجه به مشاهده آتشفشان یخی در سرس، نشان می دهند، مقادیری آب زیر سطحی هنوز در سرس موجود است.

گفتنی است، دانشمندان در ماه سپتامبر سال جاری، با توجه به داده های کاوشگر داون موفق به مشاهده آتشفشانی یخی در سرس شده بودند. یکی از نقاط روشن مرموز یا همان آتشفشان یخی آهونا مونز نام دارد که به عقیده دانشمندان در دوران اولیه تشکیل سیاره کوتوله سرس دارای آبی مایع و شور بوده است.

آهونا مونز کوه یخی هرمی شکل و عظیمی در سرس است که حدود 3962 متر ارتفاع دارد. چگونگی ایجاد این کوه عظیم در سیاره کوتوله همیشه مورد بحث دانشمندان بوده است، حال وجود یک آتشفشان یخی عظیم در این کوه، می تواند توضیح مناسبی برای حضور این کوه یخی بر روی سیاره‌ کوتوله سرس باشد.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر