;
coinex

اسکنرهای اثر انگشت که قرار است زیر شیشه گوشی های آیفون 8 و گلکسی S8 قرار بگیرند، چگونه عمل می‌کنند؟

اسکنر های اثر انگشت

اسکنرهای اثر انگشت که قرار است زیر شیشه گوشی های آیفون 8 و گلکسی S8 قرار بگیرند، چگونه عمل می کنند؟ برای بررسی بیشتر این موضوع در ادامه با تکرا همراه باشید :

 

اخیرا شایعاتی در فضای مجازی به چشم می خورد که در آن به این نکته اشاره می شود که شرکت های تولید کننده گوشی های آیفون 8 و گلکسی S8 قصد دارند که در این سری از گوشی های هوشمند خود، اسکنرهای اثر انگشت را زیر شیشه صفحه نمایش این گوشی ها طراحی کنند. این شایعات با آنچه پیش از این در مورد صفحه نمایش هایی که تمام نمای جلویی گوشی را فرا گرفته و به صورت OLED ارائه می شود، همخوانی دارند.

همه چیز با دکمه هوم شروع می شود!

همه کسانی که به عرصه تکنولوژی و گوشی های هوشمند علاقه‌مند هستند، مشتاقند که با به بازار آمدن دو گوشی پرچمدار شرکت آیفون و سامسونگ در سال 2017 یعنی آیفون 8 و سامسونگ گلکسی S8 عملکرد این دو رقیب دیرینه را با یکدیگر مقایسه کنند. گفته شده است که این دو شرکت قصد دارند دکمه فیزیکی هوم را از گوشی های خود حذف کنند. با این کار می شود صفحه نمایش های بزرگ تری را طراحی کرد و سایز قاب دور صفحه نمایش را به حداقل میزان خود رساند.

این اتفاق در حالی ممکن است پیش بیاید که دکمه هوم گوشی های آیفون، به نوعی علامت انحصاری و مشخصه بارز این گوشی ها است و اگر اپل این دکمه را از روی گوشی های خود حذف کند، در واقع می تواند فضای بیشتری را برای تعبیه صفحه نمایش OLED بزرگتری در اختیار بگیرد.

البته این خبر نیز پیش از این به گوش رسیده است که تنها در نسخه ویژه آیفون 8 که به آن لقب “فراری” داده شده، قرار است از صفحه نمایش اولد استفاده شود و احتمال می رود که تنها در این مدل، دکمه هوم حذف شود. عده زیادی از کاربران فعلی و طرفداران پرو پا قرص گوشی های آیفون چنان به این دکمه عادت کرده اند که حذف آن می تواند برای آنها امری غیرقابل تصور باشد.

اسکنرهای اثر انگشت کجا می رود؟

اسکنرهای اثر انگشت

به نظر می رسد که شرکت اپل پس از حذف دکمه فیزیکی هوم ، کنترلگر های لمسی جدیدی را در گوشی آیفون 8 طراحی کند که به جای این دکمه فیزیکی بر روی صفحه نمایش قرار بگیرند . در واقع به نوعی می شود آنها را به کنترل گرهای فعلی بعضی از گوشی های هوشمند اندرویدی که بر روی صفحه نمایش لمسی قرار دارند تشبیه کرد.

این موضوع احتمالا برای دکمه فیزیکی گوشی های سامسونگ گلکسی اس 8 نیز اعمال خواهد شد و دکمه فیزیکی این گوشی نیز حذف می شود؛ اما اگر این امر محقق شود چه بر سر سنسور اثر انگشت تعبیه شده درون دکمه های این گوشی ها خواهد آمد؟

اگر فرض کنیم که این شایعات در مورد این گوشی ها درست باشد، اسکنر اثر انگشت به زیر شیشه این گوشی ها منتقل می شود. در واقع شرکت Synaptics که بزرگ ترین شرکت تولیدکننده محصولات لمسی سه بعدی است، پیش از این، از چنین اسکنرهایی رو نمایی کرده است. این اسکنر در ابعاد 6 در 6 میلیمتری و با نام ID FS4500، نوعی اسکنر اثر انگشت است که در ماه آگوست سال جاری ارائه شده و می توان آن را تا 0.3 میلی متری زیر شیشه صفحه نمایش تعبیه کرد.

این اسکنر همچنین در زیر لایه های سرامیکی نیز عمل می کند. اسکنر مدل FS9100 نیز توسط همین شرکت در هفته پیش معرفی شد. این اسکنر اثر انگشت می تواند حتی تا عمق 1 میلی متری نیز عمل کرده و اثر انگشت کاربر را به خوبی تشخیص دهد.

سنسورها زیر شیشه قرار می گیرند نه صفحه نمایش!

اسکنرهای اثر انگشت

آیا این سنسورها زیر صفحه نمایش قرار می گیرد؟ متاسفانه فعلا جواب این سوال خیر است. در اسکنرهای کنونی که توست شرکت Synaptic ارائه شده اند، این سنسورها زیر شیشه گوشی قرار می گیرند. این سنسورها توسط شیشه دو بعدی پوشانده شده و درون قاب دور صفحه نمایش قرار خواهند گرفت. البته شرکت تولید کننده این اسکنرهای مدرن اعلام کرده است که در فاز دو طراحی این نوع سنسورها قصد دارد نوع جدید از این نوع محصول را ارائه دهد که بتوان آن را بر زیر صفحه نمایش گوشی قرار داد و به نوعی این اسکنر جزئی از صفحه نمایش شود و از یک منبع نوری و تصویری استفاده شود.

در مرحله اول محصولات طراحی شده که اکنون معرفی شده، قرار است این سنسور لمسی در مکان قبلی دکمه فیزیکی قرار بگیرد. مرحله بعدی آن است که این سنسور را بتوان زیر صفحه نمایش و در یک مکان معین تعبیه کرد. احتمالا در فاز دوم، این سنسور در مکانی که هم اکنون قاب صفحه نمایش قرار دارد، جای می گیرد. در فاز سوم طراحی این سنسورهای هوشمند هدف نهایی این است که بتوان این امکان را در صفحه نمایش گوشی ها ایجاد کرد که سنسور اثر انگشت در همه جای صفحه نمایش قرار بگیرد و این سنسور مقید به مکان محدودی از صفحه نمایش نباشد به صورتی که کاربر بتواند به راحتی از این سنسور که در زیر صفحه نمایش پنهان شده است استفاده کند.

منطق پشت این اسکنرهای اثر انگشت مدرن چیست؟

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در حال حاضر حذف قاب دور صفحه نمایش، آنچنان ضروری به نظر نمی رسد؛ چرا که حتی با رسیدن به فاز سه تولید سنسورهای اثر انگشت باز هم نمی توان به طور کاملی از فضای جلوی گوشی برای اختصاص صفحه نمایش استفاده کرد. دوما اینکه در صورتی که تمام قسمت جلویی گوشی را صفحه نمایش لمسی در بر بگیرد، ممکن است در در هنگام استفاده دست کاربر به صورت ناخودآگاه بر روی آن قرار گرفته و باعث اختلال در عملکرد گوشی شود و در این صورت ایده این نوع صفحه نمایش به کابوسی تمام عیار مبدل می شود.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که با ارائه این نوع اسکنرها به بازار دیگر تولیدکنندگان نیز می توانند از آنها به راحتی استفاده کرده و در گوشی های هوشمند خود به کار ببرند و این قابلیت تنها به نام هایی مانند ساسونگ و یا اپل اختصاص نخواهد یافت؛ اما با توجه به پتانسیل ها و قابلیت های این دو شرکت بزرگ، انتظار می رود که استفاده از این تکنولوژی در گوشی های نسل بعدی، آنها بتواند تفاوت های مهم و بارزی را در زمینه تولید و طراحی گوشی های هوشمند ایجاد کند.

.

منبع : phoneArena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر