;
coinex

نظریه جدید: سیارات فراخورشیدی ممکن است که از ستارگان جوان تشکیل شده باشند!

نظریه جدید: سیارات فراخورشیدی ممکن است از ستارگان جوان تشکیل شده باشند
ستاره شناسان موفق به مشاهده چیزی شده اند که تصور می کنند، دو سیاره از سیارات فراخورشیدی به اندازه زحل بوده که در حال گردش به دور توده‌ های گرد و غبار و گاز در اطراف یک ستاره جوان هستند.

با وجودی که دانشمندان تاکنون سیارات فراخورشیدی بسیاری از غول های گازی همچون مشتری تا سیارات سنگی همچون زمین خودمان را کشف کرده اند که در اطراف مدار ستاره ای بالغ گردش می کنند؛ اما با این وجود، داده های ثبت شده توسط تلسکوپ آلما (آرایه بزرگ میلی‌متری/ زیرمیلی‌متری آتاکاما، ALMA) نشان می دهد، برخلاف چیزی که پیش از این تصور می شد، ممکن است که این سیارت فراخورشیدی در مراحل اولیه پیدایش ستاره های جوان به وجود آمده باشند.

آلما پیش از این هم موفق به مشاهده ستاره های جوانی شده بود که هنوز هم در اطراف خود دیسک های گرد و غباری داشتند. آلما همچنین قادر به مشاهده پیش سیاره هایی شده که دارای دیسک های گاز توخالی هستند که نشان دهنده حضور سیارات دیگری است.

نویسنده این مطالعه آندریا ایزلا می گوید: “با وجودی که ما تنها دنبال گرد و غبار دیسک ها با جزئیات کافی بوده ایم؛ اما نمی توانیم از نحوه ایجاد این ویژگی اطمینان کافی حاصل کنیم.”

این بار اعضای تیم از تلسکوپ آلما برای ایجاد تصویر ترکیبی برای نشان دادن گرد و غبار و گازها و همچنین دی اکسید کربن بهره بردند. این توده گرد و غباری سه شکاف را نشان می داد، یکی در 60 واحد نجومی (AUS) یا حدود دو برابر فاصله نپتون تا خورشید و دیگر شکاف ها در فاصله 100 و 160 واحد نجومی قرار گرفته بودند.

همچنین سنسور دی اکسید کربن همانند سنسور گرد و غبار موفق به نشان دادن شکاف درونی نشد، چیزی که نشان می دهد، شکاف های مورد نظر توسط چیزی غیر از یک سیاره شکل گرفته اند. با این حال، مشاهده شکاف هایی به اندازه سیاره زحل در دو موقعیت بیرونی و درونی، نشان دهنده شواهدی از این است که سیارات گاز و گرد و غبار را به بیرون از فضای سیاره ای خود منتقل می کنند. به گفته ایزلا: “مشاهدات جدید ما شواهد جذابی مبنی بر این ارائه داده اند که این سیارات فراخورشیدی قطعا در اطراف این ستاره جوان تشکیل شده اند.”

دانشمندان به این ستاره لقب HD 163296 داده اند که گمان می شود در حدود پنج میلیون سال قدمت داشته و توانسته یکی از جوان ترین سیاراتی را بسازد که تاکنون شواهدی از آن به دست آمده است.

همچنین گفتنی است، تلکسوپ فضایی کپلر به تازگی سیاره ای به بزرگی نپتون را در اطراف یک ستاره جوان کشف کرده بود. این کشف می تواند نظریات مرتبط به تشکیل سیارات فراخورشیدی را دگرگون کند، البته ایزلا در این مورد جانب احتیاط را رعایت می کند؛ او می گوید:

ما قطعا باور داریم این ساختارها می تواند از سیارات گرد و غباری نشأت گرفته باشد؛ اما نمی توانیم توضیحات دیگری را نیز رد کنیم.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر