;
coinex

نگاهی به دو پرونده بزرگ و میلیاردی قاچاق موبایل و کامپیوتر

مسئله قاچاق در کشور ایران یک موضوع اساسی و بسیار جدی است که باعث شده تا دولت به صورت جدی آن را دنبال کند. دوباره محموله‌های قاچاق موبال و کامپیوتر ضبط شدند.

در روز گذشته 2 محموله بزرگ قاچاق موبایل و کامپیوتر در کشورمان شناسایی و ضبط شد. این پروندها از قاچاق‌هایی میلیاردی و بسیار بزرگ خبر می‌دهند که سود آن‌ها بیشتر از ارزش کامل محموله‌های وارد شده است. با تکرا همراه باشید تا نگاهی به پرونده‌های جدید قاچاق داشته باشیم.

همانطور که می‌دانید بخش بزرگی از بازار کامپیوتر و تلفن هوشمند در ایران از طریق قاچاق یا همان ورود غیر رسمی تامین می‌شود که سود بسیار زیادی برای وارد کنندگان برای قاچاق حجم‌های بزرگ و میلیاردی دارد؛ اما وارد کردن موبایل این‌روزها بسیار سخت شده است تا حدی که دیروز دو باند بزرگ قاچاق موبایل در اصفهان و کرمان و همچنین یک محموله عظیم از لوازم کامپیوتری در تهران به دست سربازان گمنام امام زمان که منسوب به وزارت اطلاعات هستند، کشف شده است. در ادامه قصد داریم نگاهی کامل به این دو پرونده داشته باشیم.

قاچاق تلفن همراه

مسئله قاچاق در کشور ایران یک موضوع اساسی و بسیار جدی است که باعث شده تا دولت به صورت جدی آن را دنبال کند. دوباره محموله‌های قاچاق موبال و کامپیوتر ضبط شدند.

در سال 95 شاهد پیشرفت چشمگیر ضربه به باندهای قاچاق، کشف محموله‌های موبایل قاچاق و دستگیری قاچاقچیان بزرگ در صنعت کامپیوتر و تلفن همراه بودیم اما اجرای طرح رجیستری که مدت زمان زیادی است در رابطه با آن صحبت می‌شود که البته هیچگاه از آن حرکتی ندیدیم، شاید باعث ترس قاچاقچیان از بی استفاده شدن محصولاتشان باشد. در حال حاضر که از این طرح خبری نیست، باعث شده تا قاچاق این محصولات در ابعاد بزرگ همچنان ادامه داشته باشد و سود بالای این هنجار و ارزان‌تر بودن تلفن‌های همراه قاچاق سبب شود تا بسیاری از افراد، دلیلی به واردات قانونی از طریق گمرک و خرید محصولات قانونی نداشته باشند. از طرفی دیگر، شایعات مربوط به طرح رجیستری که در میان بازار و مردم ایجاد شده، سبب سود بیشتر برای سودجویان شده است.

در پی کشف و ضبط محموله‌های بزرگ در شهرهای اصفهان و یزد، دوباره شاهد یک محوله قاچاق هستیم که اینبار روابط عمومی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اینچنین اعلام کرده است:

با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در ادارات کل استان های کرمان و اصفهان، دو باند قاچاق گوشی تلفن همراه شناسایی و مورد برخورد قرار گرفته و بیش از 7000 گوشی به ارزش تقریبی 7 میلیارد تومان کشف و ضبط گردید. شایان ذکر است که از اسناد و مدارک بدست آمده از این باند مشخص گردید که این گروه تا کنون حدود 200 میلیارد تومان کالای قاچاق به کشور وارد نموده اند.

این کشف نشان می‌دهد قاچاق موبایل از هر برندی و مخصوصا برندهای معروف که نمایندگی در ایران ندارند و همچنین برندهای چینی در کشورمان بسیار زیاد است و قاچاقچیان با قاچاق و ورود این محصولات و فروش آنها، به اندازه ارزش کامل بار وارد شده (و یا حتی بیشتر)، سود می‌کنند و با پرداخت نکردن گمرکی و ارزش افروده، سبب شده‌اند تا دولت از اصلی‌ترین راه درآمد خود باز بماند. به هر حال، قاچاق موبایل در صورت اجرای طرح رجیستری به صفر خواهد رسید اما فعلا شاهد محموله‌هایی کوچک و بزرگ هستیم که بعضا از طریق خودروهای کوچک یا حتی کانتینر وارد کشور و سپس در فروشگاه‌ها پخش می‌شوند.

قاچاق سخت افزار و کامپیوتر

مسئله قاچاق در کشور ایران یک موضوع اساسی و بسیار جدی است که باعث شده تا دولت به صورت جدی آن را دنبال کند. دوباره محموله‌های قاچاق موبال و کامپیوتر ضبط شدند.

دیروز شخصی با نام م.ف به عنوان قاچاقچی یا در واقع دور زننده مالیات و گمرکی سالم در حوزه تجهیزات کامپوتری توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده است که متهم به قاچاق و ورود بدون مجوز 5 کانتینر تجهیزات سرور و تصویربرداری بسیار گران قیمت شده است.

قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت این محموله توسط گمرک شناسایی و بعد از آن وزارت اطلاعات توانست مقادیر بسیاری «مینی کامپیوتر»، «دوربین‌های تصویربرداری سینمایی» که ارزش هریک بین 80 تا 100 میلیون تومان برآورد شد و همچنین چندین سرور عظیم و بسیار پرقدرت شدند که ارزش ریالی هریک از این سرورها بالغ بر 10 میلیارد تومان برآورد شده است را طی یک عملیات ضربتی کشف کند.

حال این سوال پیش می‌آید که این فرد که می‌تواند چنین باری را که در گمرک ثبت شده به بازار ایران وارد کند، پس چرا بار وارد کننده م.ف ضبط و توقیف شده است؟

واردات قانونی از طریق سازمان گمرک ایران یک اصول خاص و پروسه‌ای پیچیده و زمان‌بر دارد اما در هر صورت باید گفت که جنس وارد شده در گمرک دقیقا باید با همان چیزی که وارد خواهد شد در پرونده ثبت شود و در صورتی که نام محصول دیگری برای دادن حق گمرکیِ کمتر ثبت شود، یک تخلف مانند قاچاق صورت گرفته است؛ چرا که جنس وارد شده با پرونده گمرکی تطابق ندارد.

این فرد سرورهای بزرگ را به ایران آورده بود اما در پرونده گمرکی، تین کلاینک (Thin Client) یعنی سرورهای کوچک را درج کرده بود؛ چرا که گمرکی سرورهای بزرگ 26 درصد است و این فرد قصد داشت با پرونده واردات تین کلاینت، حق گمرکی پرداختی را به 4 درصد کاهش دهد. جالب است بدانید این فرد پیش از کشف و ضبط این محموله، به اتهام مشارکت و مباشرت در قاچاق کالا، علاوه بر ضبط بیش از 900 دستگاه نوت بوک و 5 دستگاه سرور به نفع دولت، به رد بهای مال از بین رفته به میزان 120 میلیارد و 402 میلیون و 771 هزار و 295 ریال و پرداخت جزای نقدی به مبلغ 255 میلیارد و 16 میلیون و 991 هزار و 790 ریال درحق صندوق دولت محکوم شده بود.

در هر صورت باید دید چه بلایی بر سر قاچاق کالا و موضوعات اینچنینی خواهد آمد چرا که فعلا خبری از طرح رجیستری نیست و شاید اصلا چنین طرحی وجود نداشته باشد. همچنین از طرفی دیگر، محصولاتی چون سخت افزار، لپ‌تاپ و سرور را نمی‌توان مانند موبایل کنترل کرد و قاچاق آنها به صورت قطعی تا مدت زمان نامعلومی ادامه خواهد داشت.

.

تهیه و گردآوری: تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر